discostu Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Skal flytte sammen med dama nå om ikke så lenge og da vil militæret støtte leie hvis jeg blir kalt inn. Skal sette leiligheten på meg slik at om jeg blir kalt inn så blir i alle fall hele leia betalt. Det jeg egentlig lurer litt på da er om det er noen risiko for at det blir oppdaget? At det faktisk bor noen andre der enn meg? Og en ting til. Har lånekassa noe med militæret å gjøre? Tenker på at begge er jo statseid og hvis da dama har adresse i leiligheten hos lånekassa for å få stipend, vil det kanskje da bli oppdaget av militæret og hele leia ikke blir dekket? Noen andre som har havnet i liknende sitasjon? Eller har fått husleie dekket av militæret som har noen tips å komme med? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 ikke havnet der enda men høres fristende ut. Skal inn nå til sommeren og hvis jeg kunne ordnet leilighet med dama mens jeg er der hadde jo det vert ypperlig Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg tenkte også på det når jeg skulle inn dit for mange år siden. De støtter opp til en viss sum, gitt at du har bodd der x antall måneder. Husker ikke tallene, men det er bare å undersøke.. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Jepp, er noe med at man må ha bodd der 4 måneder før man skal inn i militæret. Støtter vel 5k i måneden tipper jeg. Det jeg egentlig er mest skeptisk til er det med lånekassa hvor dama skal ha registrert adresse der, men ikke offisielt bo der likevell. Om militæret vil sjekke dette opp mot hverandre. Da kan man jo i værste tilfelle gå på en smell? Lenke til kommentar
Xabi-Alonso Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jepp, er noe med at man må ha bodd der 4 måneder før man skal inn i militæret.Støtter vel 5k i måneden tipper jeg. Det jeg egentlig er mest skeptisk til er det med lånekassa hvor dama skal ha registrert adresse der, men ikke offisielt bo der likevell. Om militæret vil sjekke dette opp mot hverandre. Da kan man jo i værste tilfelle gå på en smell? Vil ikke anta at det blir noen større "smell" enn at det blir noen reduserte summer dere får utbetalt, enten fra militæret/forsvaret eller i form av hennes stipend. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis man kødder men Statenes Lånekasse og blir oppdaget risikerer man å for alltid miste retten på stipend og lån, bare så det er sagt. De utbetaler jo stipend til militære lærlinger, så noe har de med militæret å gjøre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er nok ikke lånekassen som styrer med bostedsgodtgjørelse i militæret nei. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er nok ikke lånekassen som styrer med bostedsgodtgjørelse i militæret nei. Damen din vil ikke få noen smell. Er hun borteboer så er hun borteboer. Og jeg antar at så lenge dere ikke er gift og du står som leietaker på leiekontrakten har det ikke noe å si for ditt forhold til militæret at hun bor der. Men du må minst ha bodd der i 4 mnd (før innkallelsen tror jeg) før du får bostøtte. Hva maks bostøtte ligger på er jeg ikke sikker på. www.mil.no Lenke til kommentar
discostu Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Det er nok ikke lånekassen som styrer med bostedsgodtgjørelse i militæret nei. Damen din vil ikke få noen smell. Er hun borteboer så er hun borteboer. Og jeg antar at så lenge dere ikke er gift og du står som leietaker på leiekontrakten har det ikke noe å si for ditt forhold til militæret at hun bor der. Men du må minst ha bodd der i 4 mnd (før innkallelsen tror jeg) før du får bostøtte. Hva maks bostøtte ligger på er jeg ikke sikker på. www.mil.no Før innkallelse? Altså før jeg får det brevet i posten? Eller før datoen jeg skal inn i militæret? Er jo ganske kjipt hvis det er førstnevnte da man aldri kan vite når man får den. Jeg er jo ikke engang sikker på om jeg skal inn... Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Er som sagt ikke sikker, men jeg tror det er slik for å forhindre at folk skaffer seg bolig etter at man har blitt innkalt for å utnytte systemet. Ta kontakt med vernepliktsverket Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du må ha bod i leiligheten i minimum 4 mnd før du vet du skal inn. Altså 4 mnd før du får brev i postkassen om at du skal inn på sesjon. Men untak kunne gjøres osv hvis man har god grunn. Det var det jeg fikk beskjed om. Lenke til kommentar
kptpower Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du må ha bod i leiligheten i minimum 4 mnd før du vet du skal inn. Altså 4 mnd før du får brev i postkassen om at du skal inn på sesjon. Men untak kunne gjøres osv hvis man har god grunn. Det var det jeg fikk beskjed om. Riktig, men husk også at du KAN flytte. Du trenger ikke å ha bodd i den samme leiligheten som før du skal inn. Men dette er faktisk GANSKE strengt. De skal ha veldig mye papirer fra deg før det går i orden. Bl.a. må du ha kontoutskrifter som viser hvor mye du har direkte overført i leie, du må ha lønnslipper som viser at du ikke har fått hjelp til å betale leien av f.eks. foreldre. Du må folkeregistrere den nye leiligheten på deg, så det er faktisk ikke bare å få pengene liksom. Mange bruker veldig lang tid på å skaffe alle dokumentene du må ha, og i bunn og grunn blir det vanskelig å lure dem. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Har jo ikke noen planer om å lure de, skal flytte. Så om jeg havner i militæret bør leien bli betalt av de ellers klarer jeg rett og slett ikke betale leien selv. Lenke til kommentar
kptpower Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har jo ikke noen planer om å lure de, skal flytte. Så om jeg havner i militæret bør leien bli betalt av de ellers klarer jeg rett og slett ikke betale leien selv. Det er jo det som er poenget med ordningen også da, men du må kunne dokumentere at du har hatt faktiske utlegg til leilighet og evt. strøm i lengre tid før du kommer inn i militæret. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Har jo ikke noen planer om å lure de, skal flytte. Så om jeg havner i militæret bør leien bli betalt av de ellers klarer jeg rett og slett ikke betale leien selv. Det er jo det som er poenget med ordningen også da, men du må kunne dokumentere at du har hatt faktiske utlegg til leilighet og evt. strøm i lengre tid før du kommer inn i militæret. Dekkes strømforbruk også? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Du må ha bod i leiligheten i minimum 4 mnd før du vet du skal inn. Altså 4 mnd før du får brev i postkassen om at du skal inn på sesjon. Førstegangstjeneste, ikke sesjon. Stor forskjell på de 2. Lenke til kommentar
kptpower Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Dekkes strømforbruk også? Jupp, og evt andre faste avgifter. Kan jo være det blir behovsprøvd. Men folk kan få dekket fasttelefon, strøm, husleie.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå