Gå til innhold

Studere Ex. phil og Ex. fac, hvordan blir det med primærkvoten? Havner man i ordinær?

Magnusha

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å ta et semester på Bali for å studere Ex. phil og Ex. fac. Men lurte på noe ang. primæropptak og ordinæropptak.

Hvordan blir det når jeg tar et forbredende fag jeg kommer til å få på universitet/høgskole? Primærkvoten er bergentet søkere som ikke har gjort noe med karaktersnittet sitt (forbedret fag ol. fra vitnemålet sitt.). Men du havner jo i primær når du er ferdig militæret (forutsatt at du ikke har forbedret fag). Derfor lurer jeg på om jeg kommer til å havne i primær eller ordinær kvote når jeg er ferdig med studiene mine på Bail.

Takker for alle svar!

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men nå tenkte jo jeg å ta et semester på Bali, for så å jobbe neste semesteret. Etter det har jeg tenkt til å begynne på de ordentlige studiene mine ved NTNU ;) Så hvis jeg jobber bra det neste semestret så kan jeg greie å nedbetale det til jeg begynner på NTNU. Hehe, er hvert fall planen da :p Orker ikke begynne rett på universitet.

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk du havner i ordinærkvoten pga. kunnskapsløftet. De nye reglene er veldig annerledes. Du kan forbedre så mange fag du vil, bare du gjør det innenfor normert tid (før du er ferdig med VKII), men du har bare primærvitnemålet i ett år, altså det året du er ferdig med VKII. Tror faktisk disse reglene får tilbakevirkende kraft, men er ikke heeelt sikker.

Dog, skal du gå siv.ing. på NTNU så er jo ikke det et problem.

Lenke til kommentar

fant noe på samordna opptak

Kvote for førstegongsvitnemål/primærvitnemål

Primærvitnemålskvota på 40 % blir erstatta av kvote for førstegangsvitnemål på 50 %. Kriteria for førstegangsvitnemål er gitt i forskrift til opplæringslova, § 4-31a.

Dette inneber at søkjarar med vitnemål frå Kunnskapsløftet, kan konkurrere i kvoten for førstegangsvitnemål berre med vitnemålet dei får etter avslutta 3-årig skolegang. Fag som blir tatt etterpå vil berre telje i ordinær kvote.

Søkjarar med primærvitnemål frå Reform 94 vil konkurrere i kvoten for førstegongsvitnemål etter dei gamle reglane for primærvitnemål til og med året dei fyller 21 år. Dei kan altså ta nye fag som utløyser realfagspoeng eller som skal dekkje spesielle opptakskrav og få desse rekna i primærvitnemålskvoten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...