Wrangle Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Prøver å reinstallere Xp, som et trinn i feilsøking. Feil jeg har hatt er ved bruk av spill og mange programmer samtidig låser maskinen seg. Etter litt frem og tilbake så skal jeg prøve å installere en XP versjon som er mer oppdatert. Men ved første trinn i XP installasjon finner ikke programmet min HDD. Jeg har nå sjekket BIOS og vet egentlig ikke helt hvor jeg skal sjekke. Hardsisken er av type Maxtor 150mb/s Sata. Alle drivere er installert, hovedkortet har fått oppdatert BIOS og sjekket kabler. Så tenker det er en av disse to: BIOS settings Jumpers på HDD Men der stopper min kunnskap, for jeg har ikke peiling på hva i BIOS jeg må lete etter eller hvordan Jumperne skal stå på HDDen. Takk for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Du har altså ikke byttet disk, du skal bare installere på nytt på samme disken? Det typiske problemet med SATA er at man har en diskkontroller som trenger driver fra floppy, fordi driver ikke er inkludert på XP CD-en. Driver følger med hovedkortet. Lenke til kommentar
Wrangle Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Du har altså ikke byttet disk, du skal bare installere på nytt på samme disken?Det typiske problemet med SATA er at man har en diskkontroller som trenger driver fra floppy, fordi driver ikke er inkludert på XP CD-en. Driver følger med hovedkortet. Ja, skal installere på min gamle disk. Skal sjekke CDen som jeg fikk med hovedkortet, forhåpentligvis finner jeg noe der. Men kan faktisk ha funnet løsningen på problemet som gjorde at jeg vurderte en reinstallasjon av XP. BIOS hadde satt Memory Voltage til 1.9v, mens RAM som jeg har Twinmos DDR2 2gb sier i produkt informasjonen at de skal stå på 1.8v. Skal kjøre litt fler tester nå og sjekke om det går. Takk for raskt svar Hårek. Lenke til kommentar
Wrangle Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Nei...funka ikke..må teste med annen RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå