DaddyYankee Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hei =) Jeg har tenkt å lære å spille gitar, men jeg må vell si at jeg er helt nybegynner kan ingenting! Når jeg sier ingenting da mener jeg ingenting!!!... Så jeg lurte på om det er et eller annet måtte på "nettsider" jeg kan lære? Er det mulig?, og hvor skal jeg lære det fra? (Link?) Endret 10. februar 2008 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 http://www.justinguitar.com/ Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Et par elementære ting må du nesten lære først mener jeg. Vet du hvordan du stemmer gitaren? så burde du lære deg et to-sifret antall akkorder. Anbefaler deg å lære øverste raden i starten, så jobber du deg nedover. her. Hva slags musikk hører du på? Begynn med enkle sanger du virkelig liker. Bruk gjerne tabulatur for å lære sanger, men ikke bli for avhengig av det i framtiden, tren heller gehøret ditt. Tabulatur finner du etter et raskt søk i google. Tabulatur ble ofte forkortet til "tabs" på nettet. Hvis du begynner å bli lei av spillinga; finn en jammekamerat, band, gitarlærer, nye låter eller lignende. Noen anbefaler å ta en pause når det blir kjedelig, da blir det desto morsommere å begynne å spille igjen. Endret 10. februar 2008 av khaffner Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Et par elementære ting må du nesten lære først mener jeg. Vet du hvordan du stemmer gitaren? så burde du lære deg et to-sifret antall akkorder. Anbefaler deg å lære øverste raden i starten, så jobber du deg nedover. her. Hva slags musikk hører du på? Begynn med enkle sanger du virkelig liker. Bruk gjerne tabulatur for å lære sanger, men ikke bli for avhengig av det i framtiden, tren heller gehøret ditt. Tabulatur finner du etter et raskt søk i google. Tabulatur ble ofte forkortet til "tabs" på nettet. Hvis du begynner å bli lei av spillinga; finn en jammekamerat, band, gitarlærer, nye låter eller lignende. Noen anbefaler å ta en pause når det blir kjedelig, da blir det desto morsommere å begynne å spille igjen. For å være ærlig kan jeg ingenting, ikke engang stemmer gitaren =(,,, Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Et par elementære ting må du nesten lære først mener jeg. Vet du hvordan du stemmer gitaren? så burde du lære deg et to-sifret antall akkorder. Anbefaler deg å lære øverste raden i starten, så jobber du deg nedover. her. Hva slags musikk hører du på? Begynn med enkle sanger du virkelig liker. Bruk gjerne tabulatur for å lære sanger, men ikke bli for avhengig av det i framtiden, tren heller gehøret ditt. Tabulatur finner du etter et raskt søk i google. Tabulatur ble ofte forkortet til "tabs" på nettet. Hvis du begynner å bli lei av spillinga; finn en jammekamerat, band, gitarlærer, nye låter eller lignende. Noen anbefaler å ta en pause når det blir kjedelig, da blir det desto morsommere å begynne å spille igjen. For å være ærlig kan jeg ingenting, ikke engang stemmer gitaren =(,,, Å prøve å stemme gitaren når man er ny kommer til å drepe lysten til å spille veldig fort. Kjøp deg en stemmemaskin til en hundrings og prøv å huske at strengene fra tykkeste til tynneste skal være E A D G B/H E når du får stemmemaskin. Justinguitar som anbefalt over er også et bra sted å starte. Endret 10. februar 2008 av tacomodo Lenke til kommentar
Innos Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Er mye mer engasjerende å begynne med noe du liker, og som er gøy. Jeg starta med en av yndlingssangene mine, som stort sett består av power chords. Hadde jeg blitt prakka på masse akkorder og greier på den tiden, hadde jeg nok ikke orket å starte i det hele tatt. Jeg ville tatt et par sanger som du i hvert fall ikke hater, men vet er relativt lette (er ikke spesielt vanskelig å høre slikt, jeg mestret det i alle fall). Når du faktisk klarer å holde i gitaren uten å tenke "hva i all verden er det jeg holder på med" er du klar til å gå over på teori. Ja, om du noen gang vil bli en dyktig gitarist må du kunne en del teori, men det er ikke nødvendig for å komme igang. Anbefaler Guitar Pro 5, der kan du lære deg sanger uten å kunne tabs/noter. Laster ned filer for sangene du liker på 911tabs.com (samleside for tabs). Å lære seg å stemme gitaren er bare tull i starten, etter min mening, det kommer automatisk etterhvert. Har aldri brukt tid på å lære meg det selv. Kan ikke si jeg kan stemme den perfekt, men kan stemme relativt nøyaktig, og hører fort om den er ustemt (som jo er det viktigste). Om du føler du trenger dette kan du ta det etterhvert. edit: Noen anbefaler å ta en pause når det blir kjedelig, da blir det desto morsommere å begynne å spille igjen.Tenker du på pause på ti dager eller minutter? Kan ikke se for meg at det hjelper på spillingen å hoppe over noen dager, tar jo hele den første dagen å komme tilbake til hvor man var igjen da. Endret 11. februar 2008 av Innos Lenke til kommentar
Katabombos Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Kjøp deg en gitarbok hvor du lærer de mest grunnleggende akkordene og enkle låter av typen "blowing in the wind" og "tom dooley". Endret 13. februar 2008 av Katabombos Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det å hevde at man ikke trenger å lære seg å stemme en gitar når man skal lære seg å spille, blir for meg omtrent som å si at det ikke er så farlig om det er luft i dekkene når man skal lære seg å sykle. Selvsagt må en gitar være stemt hvis man skal spille på den. En stemmemaskin kan man ha glede av i mange år, og letter denne jobben. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Med "å lære seg å stemme en gitar" mener jeg selvfølgelig å stemme helt uten hjelpemidler. Kaller du virkelig det å bruke en stemmemaskin for "å lære seg å stemme en gitar"? Hvem som helst kan stemme en gitar med stemmemaskin. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg kan ikke se at du nevner stemmemaskin med et ord i innlegget ditt. Når det er sagt, så har jeg måttet hjelpe mer enn en nybegynner med å stemme en gitar med en stemmemaskin. Det er en sak som ikke er medfødt å skjønne. Så ja, jeg mener at man kan stemme en gitar hvis man klarer det ved hjelp av en stemmemaskin. Kan ikke helt se forskjellen på det, og det å stemme en gitar ved hjelp av en innlært teknikk. Begge er hjelpemidler. Uansett, vitsen er kanskje at vi trolig da er enige om at en gitar må være rimelig greit stemt hvis man skal spille på den? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Slutt å kverulere Castor, tror vi alle skjønte hva han mente. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg kan ikke se at du nevner stemmemaskin med et ord i innlegget ditt. Når det er sagt, så har jeg måttet hjelpe mer enn en nybegynner med å stemme en gitar med en stemmemaskin. Det er en sak som ikke er medfødt å skjønne. Så ja, jeg mener at man kan stemme en gitar hvis man klarer det ved hjelp av en stemmemaskin. Kan ikke helt se forskjellen på det, og det å stemme en gitar ved hjelp av en innlært teknikk. Begge er hjelpemidler. Uansett, vitsen er kanskje at vi trolig da er enige om at en gitar må være rimelig greit stemt hvis man skal spille på den? Jeg lærte å stemme gitaren vha stemmemaskin uten veiledning. Må jo rett og slett bare vite at 6=tykkeste og 1=tynneste osv, noe som er ganske opplagt. Selve stemmingen krever jo ikke mer enn krefter nok til å skru på stemmeskruene. Selvfølgelig nevnte jeg ikke stemmemaskin, hvorfor skulle jeg? Er jo opplagt at "å lære seg å stemme gitaren"=gjøre det uten hjelpemidler. På samme måte som at det ikke er slik at "å lære seg å kjøre bil"=ringe etter taxi. Selvfølgelig må man ha en stemt gitar for å kunne spille. En "stemt" vaskeblaje med strenger er mer nyttig enn en ustemt gitar. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Dette blir en ganske unødvendig diskusjon, men jeg tror det kommer litt an på stemmemaskinen hvor nødvendig det er med opplæring for gitaristen sin del. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Gå i den nærmeste gitar-butikken og spør om de har en bra nybegynnerbok de anbefaler. Jeg gjorde det da jeg skulle starte og spille bass. Hadde jeg ikke kjøpt den boka jeg kjøpte så hadde jeg aldri vært på det nivået jeg er i dag. Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har hatt en veldig bra nybegynner-forsterker. Den heter Fender G-Dec. Innebygd jam tracks hvor du kan velge grunntone, og innebygd stemmemaskin. Har alltid brukt tabs. Jeg har nå spilt i over et år og merker at gehøret mitt begynner å bli ganske bra, til tross for at jeg har gjort alt dette "fy-fy" tingene dere fraråder så sterkt. Hvis jeg hører en sang på reklame/radio klarer jeg å spille med som regel. Dette tror jeg varierer veldig fra person til person. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 du kan jo prøve å bruke den videoen jeg brukte får å lære grep og bare se filmer, tabs og greier og øv så blir du nok bedre. har lagt med en link til filmen jeg brukte Gitar grep Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Kan ikke si noe mer enn tusen takk =) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) http://www.justinguitar.com/ Justin er å anbefale + en elektronisk stemmer. Deretter finner du en sang du liker, som er lett å spille, laster ned tabs + guitar pro eller power tab. Teori lønner seg alltid, kan være båring, men veldig nyttig. Har hendt at jeg har øvd en sang på gitaren, men alt blir bare feil, da tar jeg meg noen dager off, når jeg da starter igjen føles det ut som om jeg har fått skills fra intet. EDIT: Uten en elektronisk stemmer og ingen peil, vil en nybegynner bare gi opp, det lure er å stemme tykkeste streng med en stemmer, og de resterende med bånd 5,5,5,5,4 "teknikken". Endret 16. mars 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 5 - 5 - 5 - 4 - 5 blir det vel Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jepp:) Jeg synes dog at det alltid er vanskelig å få den den første strengen riktig. Hva bruker dere som triks for dette? (mener ikke nødvendigvis E men en streng skal jo helst være dønn for at stemningen skal bli bra...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå