kimare Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 I dag var ved sjøen for å fotografere i et herlig vær. I det jeg går på svaberget sklir jeg, mister kamera og bag ut i sjøen. Jeg klar å fiske det opp etter en stund, men kameraet er steindødt selvsagt. Optikken som var i baggen har jeg spylt under vasken etter at jeg kom hjem. Det er fukt i den, er det muligheter for at den kan reddes med en rens? Kamera regner jeg med dette ikke er håp for. Så får jeg se hva forsikringen dekker. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Auda, dette var traurig... Hvilke objektiver gikk det utover? Huset er vel historie uansett, men ta en telefon til Kamerateknikk i Oslo (22200280) angående objektivene. Såvidt meg bekjent er det eneste sted i Norge som tar service på Minolta-optikk. Jeg tror ikke du skal ha for store forhåpninger, saltvann er vel omtrent det verste man kan råke ut for. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Takk. Skal ta en telefon dit og høre etter at jeg har snakket med forsikringsselskapet. Heldigvis var den viktigste optikken hjemme, jeg hadde med meg 70-210, 24mm og 50mm. 24mm hadde jeg forøvrig et bud på, og jeg hadde den med for å være helt sikker på at jeg kunne klare meg uten. Forøvrig har jeg en verdisaksforsikring hos Enter Forsikring (underselskap av Vesta), dersom noen har forsikringsvilkårene tilgjenglig for enten Enter eller Vesta hadde det vært fint om de kunne sagt hva som sies i slike saker. Jeg finner nemlig ikke mine vilkår. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Ikke bare har du god smak på kamerafronten, vi har samme forsikringsselskap også. Her er litt krøssklæpping fra vilkårene, jeg tror jeg har med det som er relevant. Fellesbestemmelser: Dekker plutselig og uforutsett skade av ytre årsak på forsikret ting Spesifikt for fotoutstyr/videokamera (det står ingenting utover dette punktet): Dekker ikke skade på eller tap av kamera når skaden inntreffer mens kameraet brukes under vann Begrensninger: Har sikrede ved annen forsikring enn ansvarsforsikring grovt uaktsomt fremkalt forsikringstilfellet, kan selskapets ansvar settes ned eller falle fort Nå har du ikke gitt inntrykk av at undervannsfotografering stod på timeplanen og jeg har vondt for å se at du har opptrådt grovt uaktsomt, så i mine øyne snakker vi full erstatning minus egenandel. Skulle du støte på problemer må du si fra, jeg har alltid lurt på hvor knirkefritt forsikringsoppgjør foregår i reelle tilfeller som dette. Endret 10. februar 2008 av jokabele Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette var trist å høre. Såvidt jeg har forstått av tidligere diskusjoner er at objektiver som havner i sjøvann, er ikke å redde. Grunnen er vel at det blir for dyrt å demontere og rengjøre de. Tom Lenke til kommentar
kimare Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Ikke bare har du god smak på kamerafronten, vi har samme forsikringsselskap også. Her er litt krøssklæpping fra vilkårene, jeg tror jeg har med det som er relevant. Fellesbestemmelser: Dekker plutselig og uforutsett skade av ytre årsak på forsikret ting Spesifikt for fotoutstyr/videokamera (det står ingenting utover dette punktet): Dekker ikke skade på eller tap av kamera når skaden inntreffer mens kameraet brukes under vann Begrensninger: Har sikrede ved annen forsikring enn ansvarsforsikring grovt uaktsomt fremkalt forsikringstilfellet, kan selskapets ansvar settes ned eller falle fort Nå har du ikke gitt inntrykk av at undervannsfotografering stod på timeplanen og jeg har vondt for å se at du har opptrådt grovt uaktsomt, så i mine øyne snakker vi full erstatning minus egenandel. Skulle du støte på problemer må du si fra, jeg har alltid lurt på hvor knirkefritt forsikringsoppgjør foregår i reelle tilfeller som dette. Pussig sammentreff, begge har et lite kjent forsikringsselskap og et lite utbredt kamerasystem. Godt å få hovedessensen i vilkårene på plass. Jeg har hatt Enter i mange år og er svært fornøyd de 2 gangene jeg har hatt bruk for dem. Ble litt roligere nå. Så får vi se hva de og kameraverkstedet sier i morgen. Jeg skal prøve å holde deg oppdatert. Lenke til kommentar
Spiffster Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Kjedelig opplevelse ! Jeg har verdisakforsikring hos Gjensidige og når jeg tegnet den spurte jeg saksbehandler(som jeg måtte vise kvitteringer til) om diverse senariorer. Dersom jeg faller og ødelegger utstyret på ett eller annet hvis så vil forsikringen dekke det. Kan ikke skjønne annet enn at du får dekket dette. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Bummer, men det blir kanskje A700 litt fortere enn du hadde tenkt? Det er mye metall i antireflekscoatinger, så saltvann er definitivt ikke det beste objektiver vet. Du har jo fått skylt dem rimelig kjapt, men dersom de lå i sjøen "en stund" er det vel u-ungåelig at det har kommet salt inn i objektivet. Det kan umulig være en bra ting. Normalt ville jeg foreslått å la dem ligge en stund i destillert vann, og så steke dem på 50 grader i noen dager, men med objektiver vet jeg ikke om vannbad er noe alternativ? Min 18-70 ble fullstendig druknet av en brottsjø sommeren 2006, men Nikon har jo vært så greie å utstyre selv kitobjektivet med noen tetninger, så det er like fint den dag i dag. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Da har jeg snakket med verksted og forsikringsselskap. Verkstedet antydet at så lenge det var elektronikk i objektivene, var det store muligheter for at den var skadet. Forsikringsselskapet ønsket en bekreftelse fra butikk/ verksted på kostnad for reperasjon, og dersom det ikke kunne repareres en bekreftelse på pris for tilsvarende nytt utstyr. Lenke til kommentar
jokabele Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Ok, da er det jo håp i all elendigheten. Huset får du altså erstattet med A200(?) og det blir en ny Sony 50/1.4 på deg. ...og dersom det ikke kunne repareres en bekreftelse på pris for tilsvarende nytt utstyr. Og her sliter du med de to andre objektivene. Hvordan har du tenkt å sannsynliggjøre "ny" pris på 24/2.8 og 70-210/3.5-4.5? Ingen av dem produseres i A-fatning lenger, det nærmeste er vel Sigma 24/1.8 og Sony 70-200SSM. Arrester meg om jeg tar feil i farten, men brennviddemessig er vel dette det nærmeste du kommer? Det er jo mildt sagt et fett bytte på telezoomen... Endret 11. februar 2008 av jokabele Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Hadde det vært så enkelt så. Jeg har jo satt en verdi på disse objektivene og kamera når jeg inngikk forsikringsavtalen, jeg regner med den vil gjelde sånn noenlunde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå