Gå til innhold

Bør visse rusmidler bli lovlig?


Anbefalte innlegg

Alle kriminelle handlinger har et motiv.

 

Vi har gjennomgått store forandringer på 400 år, men det betyr ikke at man skyter skolekameratene sine.

 

Skolemassakrer er ikke kun en funksjon av tilgang på våpen, men det er en viktig variabel. Det er i hvert fall en selvfølge at sjansen for skolemassakre isolert sett øker med tilgangen på våpen. Det kan bevises matematisk.

Det er akkurat det som er poenget mitt. Det er for få skolemassakere til å kunne bevise noe som helst matematisk. De tallene man har for skolemassakere og forsøk på skolemassakere er ekstremt små, og kan ikke på dette tidspunktet vise noe som helst konkret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kriminelle handlinger har et motiv.

 

Vi har gjennomgått store forandringer på 400 år, men det betyr ikke at man skyter skolekameratene sine.

 

Skolemassakrer er ikke kun en funksjon av tilgang på våpen, men det er en viktig variabel. Det er i hvert fall en selvfølge at sjansen for skolemassakre isolert sett øker med tilgangen på våpen. Det kan bevises matematisk.

Det er akkurat det som er poenget mitt. Det er for få skolemassakere til å kunne bevise noe som helst matematisk. De tallene man har for skolemassakere og forsøk på skolemassakere er ekstremt små, og kan ikke på dette tidspunktet vise noe som helst konkret.

 

Jeg skreiv jo at det kan bevises matematisk. De store talls lov, heter det.

Lenke til kommentar
Jeg skreiv jo at det kan bevises matematisk. De store talls lov, heter det.

Ja, men da må du jammen meg forklare det da. For slik jeg ser det, har du bare bragt fram et konspet fra statistikken som faktisk ikke kan brukes på skolemassakre, fordi de store talls lov handler om at gjennomsnittet av et tilfeldig utvalg av befolkningen sannsynligvis ligger nærmt gjennomsnittet av hele befolkningen. Og i skolemassakrenes tilfelle så er på ingen måte nok data til å lage noen som helst sannsynlige beregninger. Så for meg høres det ut som du snakker svada.

Lenke til kommentar
Jeg skreiv jo at det kan bevises matematisk. De store talls lov, heter det.

Ja, men da må du jammen meg forklare det da. For slik jeg ser det, har du bare bragt fram et konspet fra statistikken som faktisk ikke kan brukes på skolemassakre, fordi de store talls lov handler om at gjennomsnittet av et tilfeldig utvalg av befolkningen sannsynligvis ligger nærmt gjennomsnittet av hele befolkningen. Og i skolemassakrenes tilfelle så er på ingen måte nok data til å lage noen som helst sannsynlige beregninger. Så for meg høres det ut som du snakker svada.

 

1: Skolemassakre er mulig i et samfunn hvor det er mulig å skaffe seg våpen

2: Skolemassakre er ikke mulig uten våpen

3: Sjansen for skolemassakre går mot null når tilgangen på våpen synker

K: Sjansen for skolemassakre øker mot én når tilgangen på våpen blir større

 

Og selv om det ikke hadde vært åpenbart, ville det vært lurt å være føre-var. Friheten til å bære rundt på sin egen dødelige gunner er ikke verdt tragediene.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så er all dop over cannabis (på skalaen for de som forstår) er dop som bare gir en falsk selvtilit under inntak, og en enda dårligere selvtilit og selvfølelse på nedturen og i det virkelige liv.

 

Det er jo noe som skaper tragedier, vold, kriminalitet og politi som må ha økt bevilgninger.

 

Men se på kristendommen, hvis du holder på med det, er det noe som gir god selvtilit etter unnagjort søndagsmesse, god selvfølelse når du har tvinget ditt nyfødte barn som ikke kan si sin mening om det inn i kirken igjennom dåp.

 

Og vi på utsiden ser all fundementalistiske volden, all dritt de har gjort tidligere i historien, som for eksempel gitt ledere i diverse land, all makt de ønsker, så lenge de selv og kan leve i luksus sammen med adelen, folk sultet, og opprør og annen overlevelses kriminalitet og robin in the hood ble oppfunnet.

 

Noe som igjen førte til at den tidens politi måtte få økte bevilgninger.

 

Men jeg forstår ikke hvorfor legalisere, hvorfor heller ikke opplyse barn og unge om hvor farlig det er å bruke kjemisk dop og lese bibelen? fortelle de små om hvorfor og hvordan og hvorfor slikt kan skje med mennesker, ikke fortelle dem at ALLE SOM BEGYNNER MED HERION HAR PRØVD HASJ kampanjen, den virker mot sin mening, du prøver hasj, og du dør ikke, men du vet ikke om hva som er fare signalene, hva som skjer med deg, og hva for et miljø du er i om 1 år.

 

De som vil ha tak i cannabis får tak i det i Norge, og de som vil kan og dyrke det hjemme til eget bruk uten at noen som helst i hele verden vil si noe mot deg på det, så lenge ingen finnet ut av det, at noen drittunger i 20 årene blir tatt for selge, hva så? de var dum nok til å bli tatt, og den som er med på leken får smake steken.

 

Men det skal og holdingskampanjer til, det som er farlig med cannabis er ungdommer med mye hormoner, og en liten psykotisk nedtur som kalles tenårene, med for mye inntak av THC under denne fasen kan utløse en form for angst eller depresjon som man kan slite med resten av livet sitt.

 

derfor er det viktig og fortelle til de som selger, at kjøpet skal helst være 18 år (17 år = 0.5 :p ) og kanskje begynne å fortelle at hvis det er plast, glass eller annet som ikke skal være i bommen, skal du si: det der kjøper ikke jeg !

 

Politi må og slutte å løpe etter de som selger cannabis, de må heller begynne å ta de som selger de andre tingene, amfettamin må bli høyere straffer på, i statene er det så mye av det, at 2 millioner amerikanere er avhengi av den dritten. Til de som ikke viste det, er det og amfettamin som er største skyld for at mennesker ender opp som heroin missbrukere, resterende skyld må legges på mangende psykriatri og overflod av lovlige medikamenter som brukes av marraton løperne for å komme seg ned på jorden igjen, men ikke legg skylden på cannabis.

 

Håper noen likte dette innlegget :)

Lenke til kommentar

Jeg har røkt endel hasj, og har sett mye av symptomene på meg selv samt folk rundt meg. De individuelle forskjellene er enorme. Det kan høres som påståelig og muligens litt "out there" men har inntrykk av at det man absorberer under hasjrus forplanter seg, negativt som positivt, mer enn i nykter tilstand. Jeg tror folk hadde hatt det bedre om de hadde vært mer bevisst på nettop det. For min del har det å skulle presse en nål i en åre for å ruse seg være en helt forferdelig ting å gjøre. Og jeg har mistet flere av mine venner pga dette. Det som er verst er at det meste generaliseres som "narko", og over det hele med en straffeutmåling som ikke tilsvarer den forbrytelse det skulle voldt samfunnet på noen måte. Resultatet er generalisert marked hvor man ofte blir tilbudt noe annet enn hva man var ute etter, hvor du gjerne opplever "seller's market", feks masse billig amf og hest, og ikno tjall. Disse svingningene har skylda for mange folks skjebner, og folk VET hva jeg snakker om.

Endret av SuppeGaffel
Lenke til kommentar
derfor er det viktig og fortelle til de som selger, at kjøpet skal helst være 18 år (17 år = 0.5 :p ) og kanskje begynne å fortelle at hvis det er plast, glass eller annet som ikke skal være i bommen, skal du si: det der kjøper ikke jeg !

Tror du virkelig at dealere bryr seg om at kjøperen er 14 eller 20 år? Det er pengene de er ute etter. Jeg kommer ivvertfall ikke på en eneste dealer som ikke selger til mindreårige.

 

Hadde cannabis blitt regulert og legalisert, kunne vi ha hatt et system ala vinmonopolet.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at dealere bryr seg om at kjøperen er 14 eller 20 år? Det er pengene de er ute etter. Jeg kommer ivvertfall ikke på en eneste dealer som ikke selger til mindreårige.

Hadde cannabis blitt regulert og legalisert, kunne vi ha hatt et system ala vinmonopolet.

Jo mange dealere er faktisk kritisk til alder, og det er faktisk en del av dem - Det er mange risikoer forbundet med å selge til mindreårige, og de fleste forstår at det er ikke der pengene ligger. Og de som vet best for seg selv styrer såklart unna slikt..problemet er, sorry for å generalisere..sleazy pulver pushers som ikke har skrupler..whatsoever.. :mad:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Forresten, hvis dette er noen du kjenner godt, burde du ta en titt på iboga. En psykedelisk rot som Bwiti-stammen i Gabon bruker som har vist seg å være utrolig effektiv for å slutte med heroin. Den fjerner både lysten og abstinensene. Du kan se en dokumentar om den her. Iboga er selvfølgelig forbudt.

 

Ibogain er ikke forbudt i Norge. Jeg bestilte det fra Danmark og prøvde det for en del år siden. Norsk Wikipedia har for øvrig en omfattende ibogainartikkel.

 

Halvor

Lenke til kommentar
Jo mange dealere er faktisk kritisk til alder, og det er faktisk en del av dem - Det er mange risikoer forbundet med å selge til mindreårige, og de fleste forstår at det er ikke der pengene ligger. Og de som vet best for seg selv styrer såklart unna slikt..problemet er, sorry for å generalisere..sleazy pulver pushers som ikke har skrupler..whatsoever.. :mad:

Kommer sikkert ann på hvor du bor henne. Men jeg har aldri møtt en dealer som ikke vil selge til mindreårige. Jeg har kun møtt på en som ikke likte å selge til mindreårige, men siden de uansett ville få tak i, så solgte han til de.

Nå prater jeg ikke om pulver pushere...

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Jøss, du har rett. Var sikker på at jeg hadde sett ibogain på narkotikalisten. Takk for oppklaringen. Hvordan var det forresten? :)

 

Veldig slitsomt.

 

Ibogain brukes jo også i sjamanistisk sammenheng, og min motivasjon for å ta det var ønske om dypere selvinnsikt og egenutvikling. Jeg er utvilsomt hatt en voldsom indre utvikling siden den gang, og livet mitt er fullstendig satt på hodet utfra hvor jeg dengang befant meg, på en riktig måte. vel å merke.

 

Jeg hadde ingen psykedelisk eller hallusinatorisk rus, jeg lå og brakk meg i fem timer ute av stand til å forflytte meg ved egen hjelp. Jeg hadde bedt en venn om å sitte hos meg, såkalt «barnevakt» (trip sitter), nettopp i tilfelle jeg skulle ha behov for hjelp, men han sovnet snart og var til ingen hjelp.

 

Ibogain er voldsomt bittert og ikke lett å få ned. Jeg hadde skaffet noen tomme ampuller som jeg fylte pulveret i før jeg svelget, men det hjalp lite på den kvalme smaken. Jeg har hørt rykter om at det partiet jeg bestilte fra var nokså gammelt og derfor kanskje kunne ha mistet mye av sin tiltenkte effekt. Det vet jeg ikke.

 

Halvor

Lenke til kommentar
Jøss, du har rett. Var sikker på at jeg hadde sett ibogain på narkotikalisten. Takk for oppklaringen. Hvordan var det forresten? :)

 

Veldig slitsomt.

 

Ibogain brukes jo også i sjamanistisk sammenheng, og min motivasjon for å ta det var ønske om dypere selvinnsikt og egenutvikling. Jeg er utvilsomt hatt en voldsom indre utvikling siden den gang, og livet mitt er fullstendig satt på hodet utfra hvor jeg dengang befant meg, på en riktig måte. vel å merke.

 

Jeg hadde ingen psykedelisk eller hallusinatorisk rus, jeg lå og brakk meg i fem timer ute av stand til å forflytte meg ved egen hjelp. Jeg hadde bedt en venn om å sitte hos meg, såkalt «barnevakt» (trip sitter), nettopp i tilfelle jeg skulle ha behov for hjelp, men han sovnet snart og var til ingen hjelp.

 

Ibogain er voldsomt bittert og ikke lett å få ned. Jeg hadde skaffet noen tomme ampuller som jeg fylte pulveret i før jeg svelget, men det hjalp lite på den kvalme smaken. Jeg har hørt rykter om at det partiet jeg bestilte fra var nokså gammelt og derfor kanskje kunne ha mistet mye av sin tiltenkte effekt. Det vet jeg ikke.

 

Halvor

 

Hehe, jeg hadde på følelsen at ibogain ikke var så veldig rekreasjonelt ja..

edit: leif

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
1: Skolemassakre er mulig i et samfunn hvor det er mulig å skaffe seg våpen

2: Skolemassakre er ikke mulig uten våpen

3: Sjansen for skolemassakre går mot null når tilgangen på våpen synker

K: Sjansen for skolemassakre øker mot én når tilgangen på våpen blir større

 

5: Våpen kan skaffes uansett om de er forbudt eller ikke.

6: Legalisering av våpen gir lovlydige en mulighet til å beskytte seg selv, og skyver balansen vekk fra de kriminelle.

K: Legalisering av våpen fører til et sikrere samfunn.

 

En person som har tenkt til å drepe en annen, kunne vel ikke brydd seg mindre om våpen er forbudt eller ikke. Han har jo tenkt til å bryte loven uansett.

 

 

Og tilbake til topic:

 

Mitt syn på det meste politisk er basert på hvordan jeg selv ønsker å bli behandlet. Jeg ønsker bare å få være i fred og å få gjøre det jeg har lyst til (mot meg selv). Hvis jeg bestemte meg for å bruke et rusmiddel, så burde det være mitt valg. Hva jeg gjør med min kropp har ikke noen andre noe med.

 

Og nei, det er ikke samfunnets oppgave å betale for min rehabilitering. Det er ikke samfunnets oppgave å betale for noe som helst som bare angår meg.

 

Narkotika, våpen og liknende burde være legalisert. Handlinger mot andre, enten de innebærer noen av de tingene der eller ikke, bør såklart være forbudt. (Ødeleggende handlinger)

 

 

Ulovlig salg av cannabis skattes ikke. Legalisering av cannabis ville hjulpet samfunnet i form av skatteinntekter.

Lenke til kommentar
Og nei, det er ikke samfunnets oppgave å betale for min rehabilitering. Det er ikke samfunnets oppgave å betale for noe som helst som bare angår meg.

 

Ulovlig salg av cannabis skattes ikke. Legalisering av cannabis ville hjulpet samfunnet i form av skatteinntekter.

 

Samfunnet ville fint fått råd til å betale rehab fra avgiftene vi ville fått fra et lovlig salg.

Lenke til kommentar
Og nei, det er ikke samfunnets oppgave å betale for min rehabilitering. Det er ikke samfunnets oppgave å betale for noe som helst som bare angår meg.

 

Ulovlig salg av cannabis skattes ikke. Legalisering av cannabis ville hjulpet samfunnet i form av skatteinntekter.

 

Samfunnet ville fint fått råd til å betale rehab fra avgiftene vi ville fått fra et lovlig salg.

 

Jeg lurer på om det er helt tilfeldig at alle jeg kjenner som røyker hasj på en regelmessig basis er arbeidsledige.

Poenget er at det kanskje ville blitt en byrde for samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...