Gå til innhold

Bør visse rusmidler bli lovlig?


Anbefalte innlegg

Økt bruk vil uomtvistelig medføre økt misbruk som igjen skaper økte sosiale felleskostnader.

 

...

 

Og hvor reelt er sammenligning med fast-food etc. ihht de skadelige effektene, når disse varene i dag har friflyt og kostnadene av disse er betydelig lavere per colaholicer(!) etc enn for en herionist?

 

Hei Montgomery

 

Du må huske på at samfunnet i dag bruker enorme penger på å bekjempe narkotikahandel. Kriminelle tjener seg likevel styrtrike på handelen. Narkotika har en så høy pris at man nesten er nødt til å være kriminell for å få kjøpt det. Hvis stoff blir legalisert, vil det bli billigere, ikke dyrere. Stoff har kun en høy pris fordi det er kriminalisert. Det er helt klart bedre å gjøre det lovlig. Ja, det vil føre til økt forbruk, og ja, det vil føre til litt mer misbruk også. Men totalt sett vil ikke samfunnet tjene på det, fordi vi sparer alle millionene vi i dag kaster bort på å behandle narkotika som noe kriminellt.

 

Moderasjon er tingen. Et moderat forbruk av narkotika er ikke farlig. Narkotika er farlig fordi det som selges på gata ikke er stoffene i sin reneste form, men iblandet andre ting som gjør det farligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip

 

Hei og velkommen til forumet!

 

Du har et klart poeng at ressursbruk med å bekjempe narkotika handel vil falle bort. Men vil ikke samtidig det oppstå holdningskampanjer for å begrense forbruket/få det ned, ala røyk/øl.

Eksempelvis så bruker SHT betydelige summer på tv-annonser hver januar for å få folk til å fortsette sitt nyttårsforsett om å slutte å røyke.

Og at næringslivet må betale for flere bakskakke eller skamparanoide triggerhappy troll.

 

Det er kun de som sitter oppover i systemet som faktisk tjener penger på det. Vitsen om at "hvorfor bor alltid dealere hjemme hos mor?" er kanskje ikke helt ubegrunnet?

 

Med tanke på pris så er den i dag helt basert på markedspris, selvfølgelig med en risikopremie på toppen.

Og man får veldig mye dop og festligheter for prisen av en ok flaske vin. Spesielt om man drikker ute.

Lenke til kommentar

Hvis dere vennligst ser innleggene mine bakerst i tråden, samt videoen i åpningsinnlegget til tråden, snakker jo Mike Gravel her om å få narkotikaen på resept, ikke sterk narkotika i dagligvarebutikkene.

 

Marihuana på polet, dersom man er avhengig av sterkere stoffer går man til legen og får en resept - derfra behandles det som et helseproblem, ikke et kriminelt problem.

Lenke til kommentar
Hvis dere vennligst ser innleggene mine bakerst i tråden, samt videoen i åpningsinnlegget til tråden, snakker jo Mike Gravel her om å få narkotikaen på resept, ikke sterk narkotika i dagligvarebutikkene.

 

Skal kun avgengige få det på resept? Trodde legaliseringen skulle gjøre at alle fikk muligheten til å kjøpe. Dersom det kun er noen som får, vil jo fortsatt mange måtte ned på plate for å få tak i sterkere saker.

Lenke til kommentar
Voksne folk får ta sine egne valg.

 

Og da er vi der om det jeg spurte om i sted.

Hva med når voksne folk sine valg blir en så betydelig kostnad, og gir så store konsekvenser for nærmiljøet?

Er virkelig den store selvbestemmelsesretten så viktig når resultatet for noen (om så få) blir så store, når det er snakk om noe som i utgangspunktet ikke trengs?

Lenke til kommentar
Voksne folk får ta sine egne valg.

 

Og da er vi der om det jeg spurte om i sted.

Hva med når voksne folk sine valg blir en så betydelig kostnad, og gir så store konsekvenser for nærmiljøet?

Er virkelig den store selvbestemmelsesretten så viktig når resultatet for noen (om så få) blir så store, når det er snakk om noe som i utgangspunktet ikke trengs?

 

Det blir uansett feil å nekte dem det. Som noen nevnte tidligere i tråden, har man i dag muligheten til å helle i seg et spann med maling, men å ta seg en joint er ulovlig! Det er umulig å vite hvor store kostnadene vil bli, men jeg kan ikke tenke meg at det vil bli dyrere enn det er å bekjempe bruk og salg i dag.

 

Det viktigste er for meg ikke selvbestemmelse, men samfunnets beste. Umiddelbart kan man lett narres til å tro at et narkotikaforbud er en selvfølgelighet om man vil skape et velfungerende samfunn, men når man graver litt dypere blir man mer og mer i tvil. Historien gir oss også stor grunn til å så tvil. Stikkord: Forbudstida.

Lenke til kommentar

For å diskutere dette burde man hvertfall være enige om et par ting:

 

Rusmidler har alltid hatt en sentral plass i nesten samtlige kulturer, samfunn og sivilisasjoner. Det er en del av menneskelig natur og det vil alltid være etterspørsel, et rusfritt samfunn er utenkelig.

 

Rusmisbruk er et medisinsk og sosialt problem, ikke et kriminelt problem.

 

Hensikten med dagens narkotikapolitikk er å begrense tilgjengelighet og bruk, men det motsatte er effekten. Den er derfor totalt mislykket. Skadereduksjon basert på medisinsk og vitenskapelig fakta burde være hensikten, siden man vet at det alltid kommer til å være folk som ruser seg mer enn de har godt av. Istedet kaster man de i fengsel for noe de gjør mot seg selv, som fører til stigmatisering og gjør det enda vanskeligere å komme seg på beina igjen. Men det har ingen innvirkning på tilgjengelighet og bruk i samfunnet generelt. Hvis man vil bruke Einsteins definisjon av sinnssyk: "insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result" så er dagens narkotikapolitikk sinnssyk.

 

Forbudet gjør at stoff er urent og det er vanskelig å bedømme dose. Følger av dette er utallige heroinoverdoser hos folk som plutselig fikk renere stoff enn de var vant til, det dødelige stoffet PMA i ecstasytabletter, små glasspartikler i marijuana for at det skal veie mer osv.

 

Mange rusmidler har medisinsk effekt og kan hjelpe masse mennesker til å få et bedre liv, disse må nå bli kriminelle for å få medisin til sykdommen sin. Det fins til og med rusmidler som verken er avhengighetsdannende eller giftige og er effektive for å bli kvitt avhengighet av sterkere rusmidler som amfetamin, kokain og heroin, men de er selvfølgelig like ulovlige.

 

Forbudet skaper store, mektige og hensynsløse kriminelle miljøer fordi det er så enormt mye penger å tjene på det. Mafia, motorsykkelgjenger, gategjenger, karteller osv. kan holde på som de gjør og terrorisere nabolag/bydeler pga. forbudet.

 

Det er ikke sikkert at en mer liberal holdning vil føre til mer misbruk. I England gikk bruken ned når cannabis ble dekriminalisert og Nederland ligger ikke blandt toppen i antall folk som bruker cannabis. Norge derimot, som har noen av de strengeste lovene for alkohol og narkotika har relativt høyt misbruk, spesielt heroinoverdoser. Vi bælmer øl og skyter heroin.

 

 

Det var det jeg kom på nå, hvis noen er uenig i noen av punktene eller vil føye til noe må de gjerne gjøre det. Men jeg er overbevist om at dagens narkotikapolitikk skaper mer harme enn godt. Og at man burde definere en ny en hvor hensikten er skadereduksjon basert på det vi vet vitenskapelig, og ikke på irrasjonelle følelser og affekt som virker mot sin hensikt som i dag.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Det fins til og med rusmidler som verken er avhengighetsdannende eller giftige

 

Vi bælmer øl og skyter heroin.

 

Meget innsintsfullt skrevet, teflon. Men jeg lurer på hvilke rusmidler som verken er avhengighetsdannende eller giftige.

Takk :) LSD, psilocybin (magic mushrooms), DMT (morsom fakta: DMT er faktisk en nevrotransmitter i hjernen som kroppen vår produserer selv, men er strengt verboten på lik linje med heroin) pluss en haug av andre psykedeliske stoffer er verken giftige eller avhengighetsdannende.

 

Og at vi bælmer øl og skyter heroin er vel ikke helt riktig ;)

Nja.. Vår helgefyllakultur er ganske annerledes hvis du sammenligner med land i Sør Europa f.eks. Har bl.a. en franskmann som er inngiftet i familien som sier at det er sjelden man ser ungdommer som raver drita rundt i gatene der. Men der har de et litt mer avslappet forhold til alkohol også siden de fleste blir servert vin til middag fra de er barn av. I Norge er det fyfy å drikke alkohol før man er 18, derfor tror jeg mange tar litt av når de først begynner å drikke siden da er det tøft osv. Det er heller ingen hemmelighet at Norge har flest heroinoverdoser i forhold til folketall, mye pga. av at i Norge er det vanlig å skyte heroin. I andre land lenger sørover er det mer vanlig å røyke det og da er det ganske vanskelig å overdose på det. Så det er et eller annet med at når vi nordmenn først skal ruse oss, så gjør vi det skikkelig, mens folk som vokser opp på steder hvor de har et mer liberalt forhold til det ikke trenger å overdrive det så jævlig.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Jeg syntes cannbis og mildere rusmidler bør bli lovlige. Jeg har lang og bred erfaring innenfor dette området og jeg ser ikke noe galt i det. La det få samme regler/straff som alkohol.

 

Det jeg spesielt tenker på er de litt eldre folkene som bruker disse stoffene daglig. Dem har røyka hele livet og fortsatt skal politiet inn og ta dem lille dem har. Som de sier selv: Hvorfor kan dere ikke la meg være i fred? jeg skader ingen og gjør ingen store overtredelser. Dere tar meg med cannabis for 800,-. Hva er vitsen? jeg går og kjøper nytt. jeg kommer aldri til og slutte og røyke. Når skal dere slutte og plage meg?

Sånn har det foregått i opptil 40år... stakkars folk... Det er den vanlige mannen i gata det er snakk om. De som bor i bodø har det værst pga politiopplæringen som foregår der.

 

Heroin og tyngre stoffer bør selvsagt være ulovlig. Dette knekker deg fort og du er fort ute og sykler. Kjenner dog heroin misbrukere som er godt over 50år med kone og barn som holder seg på beina. De sliter, men får det til på en eller annen måte. Vanvittig hvor mye penger de bruker på dette. Det må være en ENORM belastning.

 

Har også en 82 år gammel nabo som er avhengig av paralgin forte. Hun må omtrent ha en eske om dagen for og ha det bra, men får 2 stk. Hun sliter skikkelig og har tatt taxi fra asker inn til plata i byen for og handle. Hun er også blitt tatt. Hvorfor kan ikke hun bare få det hun vil ha til hun dør(som hun selv sier). Hvorfor må hun plages?? Hun har penger til det og er en kjempekoselig bestemor så lenge hun får pillene sine..

 

Nordmenn er kjente for og være apekatter og ta helt av når det gjelder ting og ruse huet på. Nordmenn spytter ikke i glasset. En annen ting vi ikke gjør så mye av, men det gjør dem i utlandet er og skyte kokain.

 

Edit: må bare legge til en ting og det er at gateprisen for 1g cannabis har vært 100,- siden 1973-74. Det er helt klart mye billigere enn og drikke seg full og du blir ikke en idiot. Hvis det blir lovlig blir det sikkert så dyrt at det fortsatt blir mye ulovligheter rundt omkring.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal heroin være ulovlig? Hva hjelper det?

 

Akkurat som alle andre stoffer så er det mange som bruker heroin en gang i blandt som aldri blir avhengig. Men de hører du aldri om for de holder kjeft takket være ryktet og stigmatiseringen av heroin.

 

Men for å ta disse du kjenner, er det bedre for familien dems hvis de plutselig en dag blir tatt og får fengsel eller bot når de allerede sliter fra før? Er det bedre for familien at de betaler mange tusen kroner grammet hver dag når de kunne kjøpt det for en brøkdel av prisen hvis det hadde vært lovlig? Eller er det bedre for familien at de aldri vet styrken på heroinen de kjøper og kan overdose når som helst? Som sagt, det er et medisinsk problem, ikke et kriminelt problem.

 

Forresten, hvis dette er noen du kjenner godt, burde du ta en titt på iboga. En psykedelisk rot som Bwiti-stammen i Gabon bruker som har vist seg å være utrolig effektiv for å slutte med heroin. Den fjerner både lysten og abstinensene. Du kan se en dokumentar om den her. Iboga er selvfølgelig forbudt.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Prisen varier utifra kvaliteten. Får du noe krutt i godteposen får du beskjed om det. Ingen langere som vil ta livet av kundene sine. Erfarne folk kjenner fort også kvaliteten på stoffet. En som setter overdose gjør det fordi han er helt ute av kontroll og klarer ikke tenke. Han driter i hva han holder i hånda bare han får pakka det inn i den skitne sprøyta fortest mulig. Har du kontroll på forbruket setter du ikke overdose. Det skal mye til. Hvis en kar som setter 2 skudd i året plutslig har tatt overdose vil jeg tro det ligger noe psykisk bak og ikke medisinsk.

 

Jeg har hørt om leverskader før etter at folk har blanda inn OMO i amfetaminet. Dette er ufint og burde blitt hardt straffa. Selvsagt du kan være uheldig og kjøpe noe sånt drit, men det der er mer for drittunger. Du blir drept for og pushe sånt i dag. Kommer det partier med farlig stoff på gata kommer det på nyhetene. Nå for tiden er f.eks hasjen veldig dårlig. De blander inn dyrefett for og få det til og boble som skal bety kvalitet. Det florerer av gress/pot rundt omkring nå siden hasjen er så ræva.

 

Å få en statlig kontroll på de stoffene tror jeg blir umulig. De vil sikkert holde igjen når folk vil ha mer og da er det ingen vits. Da drar man et annet sted og kjøper og det er ute av kontroll. Jeg tror også gateprisene vil være konkuranse dyktig i forhold til de prisene staten hadde kommet med. Samt bedre kvalitet. Jeg kan love at dette ville blitt en pengekilde ut av helvette så det vil garantert være avgifter her og der.

 

Det dopet du vil få utlevert vil også bli kalt standard i løpet av kort tid. Du blir vant til det så det slutter og funke like bra. Du må ha variasjon. Mulighet for og velge kvalitet osv.

 

Jeg syntes mildere piller etc og cannbis burde blitt lovlig. Jeg tror også misbruket av tyngre stoffer ville gått ned da en tung misbruker får roa abstinesene ved og røyke seg en eller knaske noen piller. Piller er ufint. Faktisk det værste spør du meg, men jeg tror det må bli litt lovligere for og få kontroll på dette. Selg piller på apoteket og sett opp privat eide røyke boder rundt omkring. Røyk eller spis dritten din hjemme. Ikke på gata.

 

Politiet gjør en ting feil i dette landet. De går etter brukerne og straffer dem. Det er ikke noe vits. Du skremmer ikke en 50 år gammal knarker med en bot på 5 lapper og fy fy. Det gjør bare vondt verre. Politiet kunne godt ha sjekka hva slags dop folk går rundt med i lommene. Er det lovlig greit nok, ha en fin kveld. Er det noe annet feks heroin så ta det og gi vedkommende en kupong ellerno hvor han får gratis medikamenter på apoteket som kan roe hele situasjonen. Beslaglegg det som ikke er lov. Tilby folk gratis hjelp f.eks uforpliktene prat med lege. Stygge advarsler på pilleesker, ekle reklamer sånn som det er med vanlig røyk osv..

Lenke til kommentar

Så LSD er helt ufarlig? Det stemmer lite med det jeg har hørt, uten at det dermed er sant. Hm, kanskje noe å vurdere på fest, da.

 

Ja, vi bælmer øl, men har mindre alkoholproblemer enn franskmennene, tsjekkere og andre som drikker daglig. De sliter i mye større grad med skrumplever og andre alkoholskader. Tenkte uansett mest på heroin. Er ikke så mange nordmenn som driver med det.

 

Er du for å sette ned aldersgrensa på alkohol? Hva bør den være?

Lenke til kommentar
Så LSD er helt ufarlig? Det stemmer lite med det jeg har hørt, uten at det dermed er sant. Hm, kanskje noe å vurdere på fest, da.

LSD kan ha rimelig store effekter i hodet. Noen reagerer veldig greit på det, andre får store problemer av det. Det har som oftest med selvsikkerhet, selvbilde, selvrefleksjon, og generell livsro å gjøre. Jeg vil ikke anbefale noen tenåringer å gjøre det, på noe som helst måte. Det er enkelt og greit stor risiko og lite utbytte. Men for f.eks folk som er over midtlivskrise alderen(Altså 40-50 og eldre) så vil det være ekstremt liten risiko og potensielt mye utbytte.

 

Uansett er det ikke noe festdop, og hvis du prøver det på fest vil du sette opp risikoen og ned utbyttet. Den første gangen er som oftest mildere enn de neste, men uansett vil jeg sterkt fraråde å prøve det på fest.

 

LSD burde enkelt og greit være lovlig fordi det har i alle fall ett legitimt psykologisk bruksområde, nemlig at det er ekstremt effektivt for å få gamle mennesker eller dødsyke pasienter til å jobbe seg gjennom dødsangsten sin og dermed få levd sine siste dager på en mer verdig og behagelig måte. Og i et samfunn der død er blitt noe "ulovlig" og blir mer eller mindre presset til å få mest mulig dødsangst, så synes jeg det burde være et åpent tilbud for alle som har problemer med å justere seg til slutten av livet sitt.

Lenke til kommentar

Tar å poster et par klipp her nå ALLE som diskuterer i denne tråden må se. Tråden ble startet med en video av samme mannen som i denne videoen - Presidentkandidat Mike Gravel. I disse videoene oppklarer han sitt synspunkt. Hvis alle ser denne nå og tar utgangspunkt i denne i den videre diskusjonen, så slipper vi at idioter som Boomerang som ikke gidder å høre på svarene han får men bare er interessert i å spy ut forutinntatte meninger, tar opp spørsmål som allerede er besvart så vi må korrigere latsabber i 10 sider til.

 

Mike Gravel - Decriminalization and Regulation of Drugs

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...