Gå til innhold

Bør visse rusmidler bli lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe menneske bør ha retten til å fortelle andre hva de kan eller ikke kan gjøre med eller mot egen kropp. Det eneste vi alltid har er vårt eget liv, derfor er det en menneskerett å kunne bestemme over det selv.

 

Dessuten har narkotikapolitikken skapt ekstremt mye problemer, som f.eks innovasjoner som crack og crystal-meth, og det skaper unødvendig kriminalitet og lidelse for folk som allerede lider nok under sine egne dumme valg.

 

Det viktigste er å avkriminalisere eller legalisere de harde stoffene, fordi der er det størst negative effekter av narkopolitikken. Selvfølgelig er det også ønskelig å legalisere cannabis, men det er strengt tatt ikke like viktig fordi lovgivingen skaper langt mindre problemer og er heller irriterende og absurd enn et faktisk samfunnsproblem.

Lenke til kommentar
Ikke noe menneske bør ha retten til å fortelle andre hva de kan eller ikke kan gjøre med eller mot egen kropp. Det eneste vi alltid har er vårt eget liv, derfor er det en menneskerett å kunne bestemme over det selv.

 

Dessuten har narkotikapolitikken skapt ekstremt mye problemer, som f.eks innovasjoner som crack og crystal-meth, og det skaper unødvendig kriminalitet og lidelse for folk som allerede lider nok under sine egne dumme valg.

 

Det viktigste er å avkriminalisere eller legalisere de harde stoffene, fordi der er det størst negative effekter av narkopolitikken. Selvfølgelig er det også ønskelig å legalisere cannabis, men det er strengt tatt ikke like viktig fordi lovgivingen skaper langt mindre problemer og er heller irriterende og absurd enn et faktisk samfunnsproblem.

 

Dop er ingen menneskerett.

 

Jeg tror en legalisering ville føre til mer bruk.

Lenke til kommentar
Ikke noe menneske bør ha retten til å fortelle andre hva de kan eller ikke kan gjøre med eller mot egen kropp. Det eneste vi alltid har er vårt eget liv, derfor er det en menneskerett å kunne bestemme over det selv.

 

Dessuten har narkotikapolitikken skapt ekstremt mye problemer, som f.eks innovasjoner som crack og crystal-meth, og det skaper unødvendig kriminalitet og lidelse for folk som allerede lider nok under sine egne dumme valg.

 

Det viktigste er å avkriminalisere eller legalisere de harde stoffene, fordi der er det størst negative effekter av narkopolitikken. Selvfølgelig er det også ønskelig å legalisere cannabis, men det er strengt tatt ikke like viktig fordi lovgivingen skaper langt mindre problemer og er heller irriterende og absurd enn et faktisk samfunnsproblem.

 

Dop er ingen menneskerett.

 

Jeg tror en legalisering ville føre til mer bruk.

Og din religiøse tro er basert på hva?

 

At dop er "galt"?

 

Vel, du har ingen rett til å fortelle meg, eller noen andre, hva som er "galt" i forhold til hva man gjør med egen kropp. Du kan påstå det er "dumt", noe som er helt rett, men man kan ikke kriminalisere dumhet. Mennesker har rett til å bestemme over seg selv. Punktum.

Lenke til kommentar
Dop er ingen menneskerett.

 

Jeg tror en legalisering ville føre til mer bruk.

Forbudet skaper bare mere skade enn hva den gjør godt.

 

Folk sier at cannabis, fører til sterkere stoffer. Det er helt feil. Det er forbudet som fører til sterkere stoffer.

Du må inn i et kriminelt miljø for å få kjøpt varene. Disse har også kanskje div andre sterkere rusmidler som de også selger. E dag får du kanskje en prøvesmak på dette. Og du syntes det var godt, og en gang til kan vel ikke skade, og en gang til osv...

Hadde cannabis blitt solgt lovlig over disk, ville man ha blitt kvitt mye av dette.

 

Og ingen dealer i dag spør etter legg når man kjøper. dvs at absolutt alle har muligheten til å kjøpe, uansett alder.

Og blir det legalisert og regulert, kan man få til en ordning, der man har en aldersgrense på rusmiddelet, og et coffeshop lignende sted der man kjøper det. Med f. eks aldersgrense for å kunne gå inn.

 

Vel, du har ingen rett til å fortelle meg, eller noen andre, hva som er "galt" i forhold til hva man gjør med egen kropp. Du kan påstå det er "dumt", noe som er helt rett, men man kan ikke kriminalisere dumhet. Mennesker har rett til å bestemme over seg selv. Punktum.

Etter lovgivningen vår har vi dessverre ingen rett til å bestemme over vår egen kropp. Men det burde da være en menneskerett.

Lenke til kommentar
Ikke noe menneske bør ha retten til å fortelle andre hva de kan eller ikke kan gjøre med eller mot egen kropp. Det eneste vi alltid har er vårt eget liv, derfor er det en menneskerett å kunne bestemme over det selv.

 

Dessuten har narkotikapolitikken skapt ekstremt mye problemer, som f.eks innovasjoner som crack og crystal-meth, og det skaper unødvendig kriminalitet og lidelse for folk som allerede lider nok under sine egne dumme valg.

 

Det viktigste er å avkriminalisere eller legalisere de harde stoffene, fordi der er det størst negative effekter av narkopolitikken. Selvfølgelig er det også ønskelig å legalisere cannabis, men det er strengt tatt ikke like viktig fordi lovgivingen skaper langt mindre problemer og er heller irriterende og absurd enn et faktisk samfunnsproblem.

 

Dop er ingen menneskerett.

 

Jeg tror en legalisering ville føre til mer bruk.

Og din religiøse tro er basert på hva?

 

 

 

At dop er "galt"?

 

Vel, du har ingen rett til å fortelle meg, eller noen andre, hva som er "galt" i forhold til hva man gjør med egen kropp. Du kan påstå det er "dumt", noe som er helt rett, men man kan ikke kriminalisere dumhet. Mennesker har rett til å bestemme over seg selv. Punktum.

 

Trollet vil trolle mer, skjønner jeg.

 

Jeg er ateist.

 

Det vil bli dyrt for samfunnet om folk skal drive å bli dopvrak. Jeg kjenner tre stykker som døde av overdose før de gikk ut av overdose. Det sier seg selv at det er galt.

 

Mennesket har ikke rett til å ha tilgang på dop.

 

Troll!

Lenke til kommentar

Greit nok med de ufarlige midlene, men de sterkeste, som ecstacy, synes jeg ikke burde være å få kjøpt for alle som har lyst på. Alle som sier de mener det, er troll.

 

De som vil bestemme over egen kropp, vær så god, men ikke kom og forvent at mine skattepenger skal brukes på å rehabilitere dere. Jævla egoister.

Lenke til kommentar
Det vil bli dyrt for samfunnet om folk skal drive å bli dopvrak. Jeg kjenner tre stykker som døde av overdose før de gikk ut av overdose. Det sier seg selv at det er galt.

 

Mennesket har ikke rett til å ha tilgang på dop.

 

Troll!

Hvor har du fra at alle som har i seg noe som helst ulovlig rusmiddel blir dopvrak?

Versågod, bare å bla opp.

 

Det er akkurat som med akohol. Det vil alltid finnes noen som vil missbruke rusmidler, uansett om det er lovlig eller ikke. Og det vil alltid være enda flere som nyter rusmiddelet.

 

Poenget er at man selv skal kunne bestemme over egen kropp. I dag kan jeg helle i meg en liter med maling, uten å få noe pes fra politiet. Men røyker jeg en joint, er det med en gang straff og bøter på gang.

 

Hvem skader jeg ved å røyke en joint?

Lenke til kommentar

Har ikke sagt at alle blir det.

 

Samme gjelder alkohol, selv om det er langtfa like farlig som ecstacy, bør de som blir avhengige betale regninga selv. Alkoholskader koster samfunnet milliardre årlig. Det mest fornuftige hadde vært å gjøre det ulovlig. Mennesket er ikke laget for å drikke alkohol.

 

Heller du i deg en liter maling, dør du.

 

Ta deg en joint.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
Greit nok med de ufarlige midlene, men de sterkeste, som ecstacy, synes jeg ikke burde være å få kjøpt for alle som har lyst på. Alle som sier de mener det, er troll.

 

De som vil bestemme over egen kropp, vær så god, men ikke kom og forvent at mine skattepenger skal brukes på å rehabilitere dere. Jævla egoister.

Jeg syntes at man ikke skal bli straffet hvis man bruker heroin, eller har på seg til eget bruk. Og alle vet at heroin er farlig. Og forklar hvorfor jeg er et troll.

Vil folk bruke et rusmiddel, så får man tak i det, uansett om det er lovlig eller ikke.

 

Og den sisste der, hører vel heller under en annen diskusjon om helsevesenet skal være som i f.eks USA, eller her.

Lenke til kommentar
Trollet vil trolle mer, skjønner jeg.

 

Jeg er ateist.

 

Det vil bli dyrt for samfunnet om folk skal drive å bli dopvrak. Jeg kjenner tre stykker som døde av overdose før de gikk ut av overdose. Det sier seg selv at det er galt.

 

Mennesket har ikke rett til å ha tilgang på dop.

 

Troll!

Jeg troller ikke. Jeg stiller deg noen vanskelige spørsmål som du tydeligvis ikke vil svare på. Og i motsettning til troll så stiller jeg spørsmålene fordi jeg vil ha ekte svar.

 

Og ikke tro at du er den eneste som kjenner folk som har gått til grunne på grunn av dop. Men det er skammelig og naivt å tro at den skaden tapet av nære venner har gitt mine følelser skal være grunnlag lovgiving.

 

Det er den mest fundamentale menneskerett å bestemme over eget liv. Hvis du er uenig må du gjerne forklare hvorfor.

 

At noe "skader samfunnet" er ikke et argument i seg selv. Hadde det vært et argument kunne vi kastet allle våre rettigheter rett ut av vinduet og invitert totalitærianismen rett inn.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist, men du fortsetter å kalle meg religiøs. Da er du et troll.

 

Det er ikke en menneskerett å bestemme alt over sitt eget liv. Du kan ikke misbruke dop uten at du skader andre. Tenk på familien til de etterlatte, tenk på meg som må betale rehab, tenk på hvor mye det koster samfunnet. Mennesket er et sosialt dyr som lever i et samfunn, det lever ikke på sin egen planet og kan bestemme alt selv. Du stemmer vel FrP tenker jeg.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
Jeg er ateist, men du fortsetter å kalle meg religiøs. Da er du et troll.

 

Det er ikke en menneskerett å bestemme alt over sitt eget liv. Du kan ikke bruke dop uten at du skader andre. Tenk på familien til de etterlatte, tenk på meg som må betale rehab, tenk på hvor mye det koster samfunnet. Mennesket er et sosialt dyr som lever i et samfunn, det lever ikke på sin egen planet og kan bestemme alt selv. Du stemmer vel FrP tenker jeg.

Forsiktig nå Bommerang. Du kan ikke gi troll-kortet når han påpeker din relgiøse tro, og selv konkluderer med hans politiske overbevisning.

Forøvrig så gir betegnelsen relgiøs tro, mer en antydning om hvor ukritisk man mener noe og ikke om man tror på en annen bok. :)

 

Og jo det går an å bruke dop uten å skade andre. Hadde jeg svidd en jonas i går, og kun en sjelden gang, fra mitt eget gartneri så hadde det ikke gjort noen noe.

Derimot hadde jeg handlet cannabis via mer tradisjonelle kanaler, og røykt hver dag så hadde det blitt en belastninge for andre.

 

For ordens skyld er jeg hverken bakskakk eller i besittelse av en plante.

Lenke til kommentar
Det er ikke en menneskerett å bestemme alt over sitt eget liv. Du kan ikke misbruke dop uten at du skader andre. Tenk på familien til de etterlatte, tenk på meg som må betale rehab, tenk på hvor mye det koster samfunnet. Mennesket er et sosialt dyr som lever i et samfunn, det lever ikke på sin egen planet og kan bestemme alt selv. Du stemmer vel FrP tenker jeg.

Hva med alle de andre som greier å kontrollere bruken sin?

Det er også mange flere enn de som blir missbrukere.

 

Gateprisen på hasj er vel på ca 100kr grammet i Norge. Produserer du mye, koster det ca 5kr grammet.

Starter staten selv å dyrke cannabis til 5kr grammet, og selger det for 80kr grammet vil man utkonkurrere det kriminelle markedet. Pluss at staten tjener masse penger på at folk bruker det, akkurat som tobakk og alkohol. Da er det jo ikke du som betaler, men brukerne selv.

(Resten av regnestykket kan du regne ut selv, hvis du finner ut hvor mye cannabis det brukes i norge)

Lenke til kommentar
Det er også mange flere enn de som blir missbrukere.

 

Gateprisen på hasj er vel på ca 100kr grammet i Norge. Produserer du mye, koster det ca 5kr grammet.

Starter staten selv å dyrke cannabis til 5kr grammet, og selger det for 80kr grammet vil man utkonkurrere det kriminelle markedet. Pluss at staten tjener masse penger på at folk bruker det, akkurat som tobakk og alkohol. Da er det jo ikke du som betaler, men brukerne selv.

(Resten av regnestykket kan du regne ut selv, hvis du finner ut hvor mye cannabis det brukes i norge)

 

Det finnes folk som kan kontrollere ecstacybruk også. Bør det da tillates?

 

Folk vet ikke sitt eget beste. Full frihet er ikke en forutsetning for et lykkelig liv.

Endret av Boomerang
Lenke til kommentar
Du kunne vel ha innledet problemstillingen med en litt mer omfattende og relevant videoklipp enn et lite notis i et intervju med en usannsynlig presidentkandidat? Det er ikke så lett for ham å disputere en hel årrekke av løgn og bedrag på noen få sekunder, men av det han fikk tid til å nevne, så som suksessen, eller mangelen på sådan, samt det økonomiske misbruk, er helt klart sterke argumenter mot kriminaliseringen.

 

Nuvel. Selv deler jeg samme mening som Milton Friedman om denne saken:

 

Både moralsk, ideologisk og økonomisk stiller jeg meg mot slik kriminalisering. En skal ikke straffe noen for en selv velger å putte i seg - skal det snart være ulovlig å spise fet mat når en er overvektig, på det grunnlag at det er ikke bra for kroppen? Dette bør være opptil en selv å avgjøre, ikke myndighetene. De skal beskytte deg fra å bli skadet av andre, ikke beskytte deg fra å bli skadet av deg selv.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...