Gå til innhold

Kan en blind person på syre se?

V-by

Anbefalte innlegg

Hoy.

Som alle helt sikkert vet, så kan ikke blinde personer se.

Men etter hva jeg har hørt om syretripper, så "ser" du når du har øynene igjen.

Kan da en blind person tro at han kan se, hvis vedkommende er på en syretripp?

Eller kan vedkommende faktisk "se" noe i hodet sitt, men ikke skjønne hva det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvordan stoffet virker, da. Jeg har ikke noen særlige kunnskaper, men for å åpne for litt diskusjon:

Forvrir det bildet man ser, eller påvirker det synssenteret til å generere bare masse støy? Langt de fleste blinde har fullt fungerende synssentre i hjernen, det er kun øynene eller synsnervene som er ødelagt på et vis.

Kan jo da være at man ser farger og mønstre uansett, eller hva?

Lenke til kommentar

Eeeehm. Det kommer helt ann på hvilken årsak blindheten kommer av. Syre påvirker hele hjernen og dermed synssentrene i hver hjernehalvdel (antar jeg). De fleste tilfeller av blindhet skylles vel feil ved øye eller synsnerve, ikke synssenteret i hjernen. Jeg antar at du snakker om lsd når du sier syre? Isåfall virker den ved å øke en vis type nervestimuli som fører til økt nerveaktivitet. Dersom vi utelukker de som er blind pga skade/feil i synssentrene, så ville jeg anta at det er mulig at de får visuelle syner. Men det er vanskelig å si. Er ikke akkurat gjort så mye forskning på dette. ^^

Lenke til kommentar
Men etter hva jeg har hørt om syretripper, så "ser" du når du har øynene igjen.

Det er vel meir synsnervene som blir påvirka og du ser ting du har sett før. Å sjå gjennom augelokka er umogeleg. Når hjernen er svært påvirka kan du "sjå" mangt, men det er ikkje det som faktisk er framfor augene. Det er ting du har sett før, eventuelt i merkelege kombinasjonar. Som rosa elefantar, du har sett ein elefant og du har sett fargen rosa, du kan derfor sjå for deg korleis ein rosa elefant ser ut, det betyr ikkje at det står ein rosa elefant framfor deg. Ein person som aldri har sett ein elefant eller rosa kan ikkje så lett forestille seg korleis den ser ut.

Lenke til kommentar

Jeg tror så absolutt ikke at en blind person på syre vil se noe særlig mer. Derimot vil jeg tro at personen får se slike klassiske nydelige spiraler og geometriske figurer spinne rundt!

Det er jo forsåvidt bare hjernen som visualiserer dette for oss, men jeg har mang en gang latt meg fascinere av hvor klare og tydelige disse figurene er. Man kan virkelig studere detaljer, de er ofte i regnbuens farger og har en tendens til å spinne rundt.

Ligner litt på milkdop egentlig :)

Kunne vært artig å finne en triprapport fra en blind på psykedelia, er helt sikker på at noen har prøvd, og erowid har jo fantastisk mange forskjellige rapporter...

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Kanskje noen biologipsykologer samt biologer skulle gjennomført et vitenskapelig forsøk på dette. Isåfall med godkjenning fra staten. Måtte da hatt en testgruppe med blinde folk, hvor sannsynligheten for at hver årsak til blindhet er representert er lik. Videre måtte man samle inn data ved at forsøksgruppen svarer på et spørreskjema med bestemte spørsmål som da går på teorien man prøver å utrede, nemlig om en blind person på syre kan se.

Men dette forsøket er jo så out of the box, at en vanskelig kan forestilles seg det faktisk gjennomførtbart. Men man vet jo aldri... ^^

Lenke til kommentar
Kanskje noen biologipsykologer samt biologer skulle gjennomført et vitenskapelig forsøk på dette. Isåfall med godkjenning fra staten. Måtte da hatt en testgruppe med blinde folk, hvor sannsynligheten for at hver årsak til blindhet er representert er lik. Videre måtte man samle inn data ved at forsøksgruppen svarer på et spørreskjema med bestemte spørsmål som da går på teorien man prøver å utrede, nemlig om en blind person på syre kan se.

Men dette forsøket er jo så out of the box, at en vanskelig kan forestilles seg det faktisk gjennomførtbart. Men man vet jo aldri... ^^

Ein person på LSD som i tillegg er blind må ha ein vanvittig kjip opplevelse spør du meg.

Det må vel bli rimelig traumatisk og vondt? Eg bare tenker høgt no, for eg veit av så mange som har dårlig opplevelsar og dei ser! Ein blind person vil vel føle seg innesperra mer ein vanleg..

Eg bare ser for meg å vri meg i mitt eget skinn.. Og få impulser til hjernen eg ikkje kan forstå, siden eg ikkje kan se ..

Det må jo bli iltt mykje å prosessere.

Endret av Beatrix
Lenke til kommentar

Det tror jeg da ikke. Det er ikke spesiellt vanlig å oppleve badtrips, men det er samtidig ikke uvanlig. De fleste som har trippet en del eller kjenner noen erfarne kan alltids hente frem en historie eller to...

En vanlig dose lsd i dag er som regel ikke enormt kraftig. De fleste vil kunne fungere relativt normalt, selv om en opplever litt mindfuck. En blind vil nok antakeligvis fokusere mer på måten tankegangen hans blir endret, og sikkert også trives godt med det forvrengte og flytende lydbildet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan ser drømmene til en blind person ut? :OOOOO

Drømmene til de som alltid har vært blinde inneholder ikke visuelle elementer. Derimot vil de som har sett, men senere har blitt blind ha den visuelle biten i drømmene sine. Enkelt og greit. Så drømmene til blinde mennesker inneholder nok lyder og tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...