Jokka1990 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg er en ungdom på 17 (fyller 18 i august). Jeg har bestått mekaniske fag og går i år VG2 Maritime Fag med fordypning i matrosfaget. Poenget er at det nå er på tide å søke lærebedrift. I uke 6 og 7 er jeg utplassert i forsvaret på KNM Karmøy. Jeg DIGGER det. Det sosiale miljøet om bord er helt kanon så jeg vurderer sterkt å søke læreplassen i forsvaret. Jeg har snakket med en 2 års motormannslærling om bord om lønn. Han tjente neste 4000 i mnd første året da han var vanlig menig. Nå så tjener han ca 10 000 i mnd pluss stipend som han mottar fra lånekassen. Har også hørt fra han at en av matrosene om bord som ikke har fagbrev har en lønn på rundt 450 000,- i årsinntekt. 2 maskinisten hadde visst 600 000 og maskinsjefen hadde 800 000. Dette kom selvsagt ann på om de jobbet ekstra og utenlands osv.. Jeg syntes dette var overraskende bra betalt.. Noen som vet om dette kan stemme? Har tidligere hørt at forsvaret lønner dårlig i forhånd til sivile. En annen ting jeg lurer på er utdanningsløpet.. Jeg vil jo ikke forbli matros. Jeg vil gå så langt det går ann å gå.. Slik jeg ser det er utdanningsløpet slik: VG2 maritime fag (matros) - Menig 1 år - - lærling 1 år - - - Sjøkrigsskolen (3 år) - - - - befal på båt...? Har hørt at man på sjøkrigsskolen får studiekompetanse og bachelorgrad innen faget du har utdannet deg i. Du blir befal/offiser.. Du får betalt under studieårene.. Mellom 10 og 20 tusen i mnd.. Kan dette stemme? Jeg vil gjerne vite mer informasjon om hvilke områder jeg kan søke og hvilke kvalifikasjoner jeg trenger, og lønn (spesielt i forhånd til det sivile) Noen som vet hvor jeg kan få mer informasjon om dette? Mil.no og utdanningskatalogene gir ganske uklare opplysninger syntes jeg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Forsvaret lønner seg dårlig i forhold til det sivile ja, men det er først og fremst snakk om førstegangstjeneste vs. sivilt arbeid. Når du er ferdig med 6/12 mnd førstegangstjeneste, vil du uansett ha bedre lønn enn det som er vanlig blant oss som er menige/tilsvarende. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 vel e skal begynne på vg2 maritime fag og der fikk e beskjed om at e antagelig ville få utbetalt 280k i året pluss minus selfølgelig. men marinen tror jeg er mye gøyere og ha med seg siden det er noe annet og noe du vil huske når du er gammel Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Søknadsfristen for Lærling er 1. mars, det er noe å huske på. Se ellers Utdanningskatalogen http://www.mil.no/multimedia/archive/00102...gen_102770a.pdf Se side 2 i PDF-filen, der ser du at du kan søke Matrosfaget. Videre, på side 53 (51) i PDF'en kan du lese mer om lærefaget. Som videre karriere her, kan du med fagbrev gå videre på Sjømilitær fagskole som gir mer fag og lederutdanning. Lønn som lærling er helt kurant den, og om en uansett skal ha førstegangstjeneste, er jo lærlingeåret 2 fluer i en smekk. Selv om lønnen i Forsvaret kan synes lav, i alle fall grunnlønnen, viser det seg at mange, avhengig av aktivitet, har meget gode lønninger når en ser året under ett. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det må jo også nevnes at du selvsagt har mindre utgifter når du er inne til Forsvaret, ettersom du bor og spiser på Forsvaret sin regning. Du kan også søke om hjemmeboerstatus om du bor i nærheten av tjenestested, men da får du også godtgjørelse for dette. I tillegg kan du få sosialstønad for f.eks. samboer/ektefelle, barn og leilighet (dersom du beviselig har betalt husleie på denne i minst 4 mnd før du ble innkalt). I tillegg tror jeg Forsvaret kan betale renter på visse typer lån dersom du har slikt. Alt i alt så er det ikke så aller verst. Lenke til kommentar
Pysestrikken Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 lønn på 450k i året kan stemme ja...om du ønsker videre karriere må det bli som du skrev (med modifikasjoner) VG2 maritime fag (matros) - Menig 1 år - - lærling 1 år - - - Matros X år - - - - Befalskurs - - - - - Befal med 1 års tjenestetid - - - - - - Sjøkrigsskolen (3 år) - - - - - - - Videre tjeneste Forsvaret er fint...det e bra velferd og eit bra sosialt miljø Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Jokka1990: Lønnnen er ikke alltid knall kanon, men du har jo en haug med fordeler og et helt unikt miljø, som du sikkert merket. Jeg er forresten han som fulgte dere opp til porten den siste dagen, nede fra UVB treningssenter ^^, Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det må jo også nevnes at du selvsagt har mindre utgifter når du er inne til Forsvaret, ettersom du bor og spiser på Forsvaret sin regning. Du kan også søke om hjemmeboerstatus om du bor i nærheten av tjenestested, men da får du også godtgjørelse for dette. I tillegg kan du få sosialstønad for f.eks. samboer/ektefelle, barn og leilighet (dersom du beviselig har betalt husleie på denne i minst 4 mnd før du ble innkalt). I tillegg tror jeg Forsvaret kan betale renter på visse typer lån dersom du har slikt. Alt i alt så er det ikke så aller verst. Gjelder dette kun under førstegangstjenesten eller hele tiden mens du jobber i forsvaret? -- Utdanningsløpet er følgende: - Læretid 2 år der første året er som menig - (Matros) - Befalskole 2 år for dekk (3 år for maskin) -- Har skjønt det sånn at forsvaret lønner bra i akkurat dette feltet, men selvsagt så kommer det helt ann på hvor mye man siler siden man har seiletillegg innlands/utlands. I det sivile ligger lønnen litt lavere, men de jobber også bare 6 mnd i året mens i forsvaret er det betydelig mer siden forsvaret heller ikke har noen fast friordning (bortsett fra kystvakten). Grunnen til at jeg nå har søkt sjøforsvaret er på grunn av dette med sammenslåing med førstegangstjeneste og større videre muligheter for sjøkrigsskole. I tillegg erfarte jeg et fantastisk miljø blant befal og andre om bord, noe som jeg ikke tror man vil gjøre i det sivile på lik måte. Eneste "minuset" jeg kan se med forsvaret er at arbeidet kan virke litt "tamt" og kjedelig til tider siden de ikke har noe stort formål når de er ute og seiler. Dårlige friordninger er nok litt uavhengig av årsplan og befal. Fordelen med bakgrunn fra forsvaret er at du stiller sterkere ann til søknader i det sivile. Jeg har ikke søkt noe sivilt rederi enda, men det skal jeg gjøre. Akkurat nå er jeg i Filippinene i Subic Bay med Odfjell ASA. Her er vi en liten gruppe elever som blir kurset på Odfjell Academy. Pga dette stiller vi veldig sterkt ann til læreplass i Odfjell, et av verdens største rederier. Eneste minuset jeg oppdager med Odfjell er en 2 mnd fast turnus. Inc3ption: Da var det vel deg jeg pratet med på vei oppover og da. Forsvaret virker veldig okey, så jeg får vel bare vente og se. Søker sivile rederier i uke 11 og om en mnd fra nå av kommer vel forsvaret og intervjuer meg så er vel bare å vente og se Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det må jo også nevnes at du selvsagt har mindre utgifter når du er inne til Forsvaret, ettersom du bor og spiser på Forsvaret sin regning. Du kan også søke om hjemmeboerstatus om du bor i nærheten av tjenestested, men da får du også godtgjørelse for dette. I tillegg kan du få sosialstønad for f.eks. samboer/ektefelle, barn og leilighet (dersom du beviselig har betalt husleie på denne i minst 4 mnd før du ble innkalt). I tillegg tror jeg Forsvaret kan betale renter på visse typer lån dersom du har slikt. Alt i alt så er det ikke så aller verst. Gjelder dette kun under førstegangstjenesten eller hele tiden mens du jobber i forsvaret? Det vet jeg ikke hundre prosent for være ærlig. Jeg tror ikke du har disse ekstra godene dersom du tjenestegjør som befal etter endt førstegangstjeneste, men jeg tror samtidig at du har dem under hele læretiden din dersom du blir lærling. Noen andre som er helt sikre på dette her? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Du får alle godene som lærling, men ikke som vanlig ansatt eller vervet personell. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Vel, her står det noe greier ser jeg http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/informasjon/#9 Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2008 Er det noen som vet når sånn ca man starter med læretiden sin? Jeg fyller 18 i slutten av august om det har noen betydning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå