Gå til innhold

Hva er poenget med "fartsgrenseopphevingsskiltet"?


Marbash

Anbefalte innlegg

Beklager for et kronglete tema, men fant egentlig ikke noe godt navn på det. :p Men, hva er egentlig poenget med dette skiltet hvor det f.eks står 50 med grå streker over? Hvorfor kan det ikke heller bare stå et "vanlig" 80-skilt? Jeg mener at dette er med på å skape litt problemer for de som skal ta lappen i dag. Det er jo et unyttig skilt?

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi opphevet fartsgrense betyr ikke 80..

å oppheve en fartsgrense gjør så vidt jeg har forstått det slik at man da kan holde fart opp til neste fartsgrense.

norge har vel bare to fartsgrenser 50 og 80 annet er fartsreguleringer eller hva de kaller det.

 

så vis 50, 60 eller 70 grensa blir opphevd blir det da opp til og med 80. vis en fartsregulering under 50 blir opphevet så vil da maks fart bli regulert opp til og med 50Km/T

 

var noe slikt jeg mener å ha lært når jeg tok lappen i 2002.

Lenke til kommentar
så vis 50, 60 eller 70 grensa blir opphevd blir det da opp til og med 80. vis en fartsregulering under 50 blir opphevet så vil da maks fart bli regulert opp til og med 50Km/T

 

Selv om det vil stemme i de fleste tilfeller, tror jeg ikke du finner det i trafikkreglene. Det er to generelle fartsgrenser, 50 km/t i tettbebygde strøk, 80 km/t på "landet". I teorien kan det gå fra 30 til 80.

 

Tror jeg..

Lenke til kommentar
Så rett nedi veien her, etter skolen, er det opphevet 30 skilt. Vil det si at jeg da kan race hele veien til neste fartsgrenseskilt? Er smal vei, plass til en bil i bredden, mye M plasser, osv, er da vel ikke 80 da ;) Man skal vel kjøre etter forholdene også.

nei som jeg skriver i mitt innlegg rett over ditt så er det slik at vis en fartsregulering under 50 blir opphevet vil da den nermeste øvre fartsgrense gjelde. som er 50Km\t ikke 80.

 

og man skal alltid kjøre etter forholdene.

 

les hele innlegg før du svarer.

Lenke til kommentar
Les mitt før du svarer =)

nei DET gidder jeg ikke. dvs jeg så det (merkelig nok) ikke når jeg skreiv det innlegget.

 

men ja en heving av fartsregulering i et ubebygd strøk vil vel med rett bli opp til 80Km/T

 

alltid hørt det var (tett)bebygd strøk 50 og ubebygd 80.

 

*edit*

 

søkte litt på google her og fant dette: Skilt 364 ”

Slutt på særskilt

fartsgrense”, kan brukes for å

oppheve en fartsgrense som er

lavere enn den generelle.

Fartsgrensen kan oppheves

ved oppsetting av skilt bare på

høyre side, på baksiden av

skilt 362. Skiltet benyttes kun

utenfor tettbygd strøk og

fartsgrensen blir da 80 km/t.

 

fant det her :link til pdf fra vegvesenets sider

 

så ja revolvolution du kan da race i 80 til neste skilt ja. men husk du kan fremdeles bli tatt for uforsvarlig kjøring av politiet ;):p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Men det er ingen som svarer på spørsmålet - hva er poenget med dette skiltet? Det er da langt mer logisk å bare sette opp skilt som viser den nye fartsgrensen (dvs 50 eller 80). Har lurt på dette selv, og finner ingen logisk grunn til å bruke dette skiltet... :roll:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Men det er ingen som svarer på spørsmålet - hva er poenget med dette skiltet? Det er da langt mer logisk å bare sette opp skilt som viser den nye fartsgrensen (dvs 50 eller 80). Har lurt på dette selv, og finner ingen logisk grunn til å bruke dette skiltet... :roll:

helt enig det er veldig sært skilt.

så du føler ikke det ble forklart godt nok i pdfen jeg linket til?

Slutt på særskilt

fartsgrense”, kan brukes for å

oppheve en fartsgrense som er

lavere enn den generelle.

Fartsgrensen kan oppheves

ved oppsetting av skilt bare på

høyre side, på baksiden av

skilt 362. Skiltet benyttes kun

utenfor tettbygd strøk og

fartsgrensen blir da 80 km/t.

 

poenget er at den kan brukes til å oppheve en fartsgrense, og den skal kun benyttes utenfor tettbygde strøk, som fører til at man da har lov til å kjøre 80Km/T

Lenke til kommentar

Jeg synes noen ganger disse skiltene er "greie å ha".

 

Som forleden dag, da jeg kom kjørende i en 70-sone. Det var skiltet ned til 50 pga veiarbeid.

Etter veiarbeidsområdet var det satt opp et "50 opphører-skilt"

 

Jeg fikk da plutselig boltre meg lovlig i 80 km/t over en strekning på ca 1 km som det vanligvis er kun lovlig å kjøre i 70 km/t. :woot: :woot:

 

Det hører med til historien, at det er ca 4 boliger over en strekning på ca 6 km i dette området. Altså ganske så landlig.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man har et slikt "opphevet" skilt er fordi dersom det skiltes med 80km/t så skal det settes opp skilt etter hvert kryss. Så for å spare mye penger på skilting har vi altså disse generelle fartsgrensene (50/80) og "fartsgrense opphevet" skilt

Lenke til kommentar
Grunnen til at man har et slikt "opphevet" skilt er fordi dersom det skiltes med 80km/t så skal det settes opp skilt etter hvert kryss. Så for å spare mye penger på skilting har vi altså disse generelle fartsgrensene (50/80) og "fartsgrense opphevet" skilt

Ah! Endelig en fornuftig forklaring :)

 

Selv om det fremdeles er en logisk brist her - dvs at det ikke er nødvendig å skilte ved hvert kryss ved bruk av dette skiltet.

Lenke til kommentar

Hvor er den logiske bristen? I min dårlige forklaring? :p

 

sf-20051007-1219-362-01.gifDette skiltet indikerer en særskilt fartsgrense. På en vei med særskilt fartsgrense skal det opplyses om denne særskilte fartsgrensen ved hvert veikryss (inkludert sideveier som munner ut i veien med særskilt fartsgrense).

 

Hadde man "opphevet" denne 60-sonen med et FS362_80.gif skilt ville man fortsatt være nødt til å skilte enhver utkjøring og ethvert kryss med et nytt slik 80-skilt.

 

Ved å bruke sf-20051007-1219-364-01.gif skiltet vil man slippe unna videre skilting, da det er de generelle fartsgrensene som trer i kraft

Lenke til kommentar

Hvordan vet da han som kommer ut på veien fra en av sideveiene at det er "slutt på 60" som gjelder, og ikke 60?

 

Så hver gang man kommer fra en sidevei inn på en annen vei, og veien man kjører inn på ikke er skiltet med fartsgrense er det da 50/80 (anhenger av stedets tetthet)? Og hvordan vet man om denne tettheten er nok/ikke nok til å kjøre 50 eller 80? For min del er det ALDRI tett nok til å ikke kjøre 80.

Lenke til kommentar

Skal det ikkje være eit skilt ved annakvar kilometer når det er ein særskild fartsgrense? Dvs, i ei 60-sone må det stå 60 annakvar kilometer i tillegg til kryss og sidevegar. Kjører du ut på ein vei og ikkje ser nokre skilt dei neste par kilometrene må du vurdere om det er 50- eller 80-sone der og følge den. Litt billigare enn å ha 80-skilt over alt. Det skal være skilta ved sidevegar, men er ikkje alle stader dette finnes.

 

Var ein som fekk bot for å ha kjørt i 80 i ei 60-sone i Bergen. Problemet var riktignok at det ikkje sto noko 60-skilt der, vegen var derfor per definisjon generell fartsgrense på 80 sidan det ikkje var i tettbygd strøk. Om eg ikkje hugsar mykje feil så strauk dei bota og satt opp skilt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Hvis du svinger ut på en vei, og det ikke står noe fartsgrenseskilt så er det de to generelle fartsgrensene vi har i norge som gjelder ja. Det lærte man vel når man kjørte opp?

 

Kjører du ut på ein vei og ikkje ser nokre skilt dei neste par kilometrene må du vurdere om det er 50- eller 80-sone der og følge den.

 

Så dette kan vurderes induviduelt; jeg velger 80, mens han forran meg velger 50? Vi kan da ha ulikt syn på hva som er tettbebygd og hva som ikke er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...