Gå til innhold

Ideelt innbyggertall i verden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De tallene som har blitt presentert om hvor mange som er et gunstig befolkingsantall i tråden hva er de basert på?

Gut feeling.

Å gid så overbevisende.

Det er omtrent like overbevisende som når Kristne sier at jorden er 6000 år gammel fordi det står i Bibelen.

Yeah right. Det VET vi ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Yeah right. Det VET vi ikke stemmer.

Akkurat som et rasjonelt menneske VET at din "gut feeling" ikke stemmer.

Kan ikke sammenlignes.

Jo, det kan det. Du opererer ut i fra en tro på at "noe" stemmer, uten å ha sjekket fakta. Dette er direkte sammenlignbart med religion.

Jeg sier bare hva magefølelsen min forteller meg. Jeg er åpen for at tallet kan være langt unna 2 milliarder. Men jeg vil anta rundt der. Vi er altfor mange i dag. Samtidig trenger vi infrastruktur og produksjon av mange forskjellige varer i alle verdensdeler, så vi trenger en del folk.

De kristne sier jorda er 6000 år gammel fordi det står i Bibelen. De tenker med andre ord ikke før de snakker.

Derfor kan det ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Jeg sier bare hva magefølelsen min forteller meg. Jeg er åpen for at tallet kan være langt unna 2 milliarder. Men jeg vil anta rundt der. Vi er altfor mange i dag. Samtidig trenger vi infrastruktur og produksjon av mange forskjellige varer i alle verdensdeler, så vi trenger en del folk.

Med all respekt og melde, men din magefølelse har like mye kred som linjalen min.

Når du presenterer et såpass konkret estimat så må du kunne underbygge det.

Og når ekspertene stides, så har du en ganske tung bevisbyrde! :)

Lenke til kommentar

Jeg har jo forklart hvorfor jeg mener 2. Jeg kunne sagt 1,5, jeg kunne sagt 3, men jeg sier to. Magefølelsen min sier to. Du trenger ikke ha samme magefølelse,.

Overlevelsesinstinkt.

Med andre ord primitivt.

Nei. Uten overlevelsesinstinktet ville vi dødd ut.

Lenke til kommentar
Jo, det kan det. Du opererer ut i fra en tro på at "noe" stemmer, uten å ha sjekket fakta. Dette er direkte sammenlignbart med religion.

Det er ikke helt det samme. Når (særdeles ortodokse) kristne tror at verden er 6000 år gammel fordi det står i Bibelen, er oppfatningen basert på at det som står i Bibelen, er sant.

Når man mener at det bor for mange folk på kloden, er det basert på en oppfatning om de faktiske forhold. Dette endres ikke av at en ikke har det klart for seg hva disse faktiske forholdene er for noe.

Men jeg er enig i at man bør forsøke å tenke etter hvorfor man mener det man mener, slik at man kan begrunne synet sitt bedre.

Og når det gjelder saken, er det som sagt mange gode grunner for å mene at verdens befolkning er for stor.

Lenke til kommentar

Men vi er ikke altfor mange i dag. Vi har faktisk nok ressurser. Det er de fleste økonomer enige om, enn om de er på ytterste høyre eller venstre politisk, og det er økonomers jobb å se på fakta og se hvordan vi bruker ressursene våre. Grunnlaget for den nøden vi ser i dag er ikke at vi er for mange, men at vi er ineffektive eller urettferdige i vår fordeling av ressursene. Taket for hvor mange innbyggere verden kan tåle ligger langt høyere enn innbyggertallet i dag.

Lenke til kommentar
Verden kan tåle 12 mrd, men jeg spør hva som er ideelt, ikke mulig.

Det var ideelt jeg snakket om :) Forøvrig sa han også at hvis befolkningen på kloden skal fortsette å øke så enormt, må vi flytte til byene slik at det blir litt natur igjen.

Lenke til kommentar
Verden kan tåle 12 mrd, men jeg spør hva som er ideelt, ikke mulig.

Var på et foredrag i Bergen hvor en eller annen professor sa at 2(?) milliarder er passelig befolkning for å få en bærekraftig utvikling fremover i fremtiden.

Hehehehehehehe :w00t:

Lucky guess! Noen ganger funker jo det også!

One of its conclusions is that the maximum sustainable population of the world is just 2-3 billion—yes, less than half our present population. “Sustainable” takes into consideration various factors but perhaps the most important is the level of carbon dioxide emissions. The OPT’s estimate of 2-3 billion may be arguable but whatever is sustainable now may well not be in future

Link pkt 2.17

Dog

]There is little agreement as to what "optimal population" means and what numbers best reflect the optimum.[/font]

Kilde

Lenke til kommentar
Jeg har jo forklart hvorfor jeg mener 2. Jeg kunne sagt 1,5, jeg kunne sagt 3, men jeg sier to. Magefølelsen min sier to. Du trenger ikke ha samme magefølelse,.

Overlevelsesinstinkt.

Med andre ord primitivt.

Nei. Uten overlevelsesinstinktet ville vi dødd ut.

Blir spennende å se hvordan det slår ut hvis overbefolkning truer overlevelsen. Det blir blodbad i de fattigste landene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...