flindla Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har tidligere vært inne på å muligens gå til innkjøp av et lyssterkt objektiv til min 400D. Har tenkt litt på disse to. Men har noen erfaringer på å ha sammenlignet disse to? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ingen jeg vet om her på forumet har sammenlignet de to. Noen har den ene, andre den andre (de vil selvsagt forsvare 'sitt' objektiv). Om du leser tester vil du nok se at 35 er optisk den beste av de (ikke dramatisk forskjell), men på den annen side vil mange mene 24 utvilsomt er den beste brennvidden på APS-C. Hva mener du (angående brennvidde)?. Du skal kjøpe den du trenger og ikke nødvendigvis den som er 'best i test'. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har (hatt) 35mm F/1.4 L USM og kan med mine ord anbefale objektivet på det sterkeste om du ønsker full kontroll over dybdeskarphet og evnen til å ta bilder i svært lite lys. Skarpt (svært skarpt) er det også. Det man bør være klar over er at objektivets kanskje svakeste punkt er CA (kromatisk abberasjon). De testene jeg har gjort på mitt 5D har vist plagsomt mye CA selv etter enkel bildebehandling - 5D har større piksler enn de fleste andre kameraer og derfor er CA mindre merkbart enn f.eks 400D. Legger ved noen bilder slik at du kan se hva du kan oppnå med slik optikk. Minimal DOF. 5D/35mm/F1.4 Skarphet, DOF. 4D/35mm/F1.6 Blomsterbed med minimal DOF og en del CA. 5D/35mm/F1.4 Detaljutsnitt av forrige bildet som viser en ekkel oppgave for etterbehandling. Både grønn og fiolett CA. Enda et utsnitt som viser skarphet. 5D/35mm/F8.0 Jeg er i allefall fornøyd totalt sett med objektivet. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har eid begge to: Først 35mm, deretter 24mm (fordi jeg trodde 35mm ble for langt), og så 35mm igjen (fordi jeg rett og slett fant ut at det passet meg som hånd i hanske). I mine øyne er de tilnærmet *like* når det kommer til billedkvalitet, men jeg opplever 35L som et bedre objektiv i praktisk bruk. Når det er sagt: Pga. overgang til Nikon, så selger jeg mitt igjen - men systembyttet var i alle fall ikke 35L sin feil! Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg skal ikke uttale meg om 35mm, men som jeg har fortalt i flere tråder før så fikk jeg 24mm for omtrent en måned siden og den er jeg veldig veldig fornøyd med. Brennvidden passer meg veldig bra, men det er mulig 35mm hadde vært like god. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Brennvidde ser ut til å være viktigst når du skal velge mellom disse. Husk at du kan gå nærmere det aller meste, mens det er vanskelig å gå baklengs gjennom vegger etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå