r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 hallo. har et ALiveNF7G hovedkort, I bruksanvisningen står det noe om CPU Fan Connector (3-pin CHA_FAN1) Please connect a chassis fan cable to this connector and matjh the black wire to the ground pin og en CPU Fan Connector (4-pin CPU_fan1) Please connect the cpu fan cable to this connector and math the black wire to the ground pin på den første, er det tre pinner: a=CHA_FAN_speed b=+ 12V c=GND På den andre er det fire pinner: d=FAN_SPEED_CONTROL e=GPU_FAN_SPEED f=+ 12V g=GND på vifta er det tre ledninger: 1=gul 2=rød 3=svart (som ender i en liten hvit plugg sammen med vifta, fulgte det med en ledning som splittet denne ledningen i 2. Jeg er avhengig av dette for å få lang nok ledning fra vifta til hovedkortet. Ledning 2 og tre (rød og svart) går til en plugg tilsvarende det man setter inn i en cd-rom for å få spenning, og ledning 1 og 3 (gul og svart) ender opp som en plugg tilsvarende den pluggen som var på enden av kabelen for vifta. Hvordan skal jeg kople for å unngå at vifta går 24/7? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 må da være noen som kan hjelpe meg med å kople på en vifte? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Du kan mest sannsynlig bruke SpeedFan til å styre viftene, du kan da få SpeedFan til å regulere viftehastigheten etter temperaturen på f.eks cpu. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 men det er riktig at jeg skal kople til hovedkortet sant? og skal jeg i tillegg kople til en av de ledningene som fortsetter fra strømforsyninga (via cd-spilleren)? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 men det er riktig at jeg skal kople til hovedkortet sant? og skal jeg i tillegg kople til en av de ledningene som fortsetter fra strømforsyninga (via cd-spilleren)? Vifta til CPU skal koples til CPU-Fan connector på hovedkortet. De andre viftene kan du kople til "nærmest" hva det skulle være av Fan-Connectorer, dersom du ønsker å styre disse. Jeg skjønner ikke hvor CD-spilleren kommer inn i bildet? Er det en forgrening det er snakk om så vil isåfall viften gå kontinuerlig da de vanlige strømkontaktene i PC-en ikke kan styre vifta. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 ja, det er en forgrening det er snakk om ja... den delen av forgreninga som skal til hovedkortet (det er bare den gule og sorte ledningen som går til hovedkortet) får ikke vifta til å gå rundt alene. Når jeg da kopler til den andre delen av forgreningen (den jeg kopler til i ledningen som går rett fra strømforsyninga), starter vifta, og jeg ser i speedfan at den reguleres fra 2411 til 2486 omdrininger per sekund (dette vises på "sys fan"). Hvis jeg fjerner ledningen fra hovedkortet, står det 0 omdreininger per sekund, selvom vifta går. Dersom jeg tar ut "cd-rom ledningen" (mens hovedkort-ledningen er koplet inn), stopper vifta, og det står 0 omdreininger per sekund. Med andre ord, gjør ledningen som jeg kopler til hovedkortet, at jeg kan lese hva hastigheten er. Jeg får likavel ikke til å redusere hastigheten på den (noe jeg får til med cpu-vifta). er det mulig at alle tre kablene fra vifta må gå til hovedkortet (altså at jeg ikke kan ha denne forgreningen)? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 er det mulig at alle tre kablene fra vifta må gå til hovedkortet (altså at jeg ikke kan ha denne forgreningen)? Hvis du skal styre turtallet på vifta fra SpeedFan må alle gå til fan-connectoren på hk. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 det var da som svarte... jaja, da får jeg begynne å styre med hjemmelagde ledninger for å skjøte da... men takk for hjelpa raport kommer... Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 greit: har nå fått til at vifta går bare ved hjelp av hovedkortet (ved å kople til alle 3 pinnene. Jeg får fortsatt ikke til å justere hastigheten på Sys fan. Når jeg justerer hastigheten på cpu-vifta, reduserer jeg speed02, men speed01, speed03 og speed04 er på 0. Likavell går sys fan farslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå