Spartan Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Da har jeg brukt deler av lørdagen til prøvekjøring. Tanken er å finne en bra bil i "Golf" klassen med diesel. Siden man er avhengig av hva forhandleren til enhver tid har av demobiler så fikk jeg dessverre bl.a. ikke prøvd Civic med 2.2 l diesel, men det kommer. Først ut i går var Hyundai i30 m/115 hk diesel. http://www.hyundai.no/i30.html Førsteinntrykket er bra. Mye sort plast og mørkt interiør. Dashbordet er funksjonelt og ikke noe jalla speedometere e.l. Motoren er sterk. Ingen merkbart (brå) turbotrykk. Komfortabel, men ikke noe særlig sportslig. Egentlig litt skuffende i forhold til 110 hk diesel i f.eks. en Ford Focus. Støynivået var veldig bra. Spesielt lite dekkstøy og vindstøy. Bra Hyundai! Neste bil var en BMW 118d. Det var den nye utgaven med 143 hk. http://www.bmw.no/no/no/index_narrowband.html Klassisk BMW utseende på interiøret. Virket solid. Bilen jeg kjørte hadde elektrisk justering av sidevangene (i tilfelle du har mye sideflesk ?). Motoren var meget sterk. Her manglet også den "eksplosive" følelsen av kraft, men til gjengjeld fikk man en flott lyd fra motoren. Eneste negative jeg fant i farten var at B-stolpen blokkerte sikten for meg til venstre. Tror dette skyldes designet. Støynivå ? Fraværende Forøvrig var det nesten verdt hele turen til BMW butikken bare for å se på snobber som går rundt i solbriller inne og ser kule ut. Kanskje antropologer bør studere dette fenomet nærmere ? Uansett en bil jeg har lyst på.. Siste bil ute på lørdagen var en Auris 90 hk diesel med sånn jalla halvautomat. http://www.toyota.no/cars/new_cars/auris/index.aspx Jeg hadde mest lyst til å prøve en 126 hk med den hadde de ikke. Interiøret er av den kjedelige plasttypen. Demobilen var i tillegg skitten og hadde kjørt 16000 km. Ikke et spesielt positivt inntrykk. Speedometeret m.m. var av verste jalla japansk stil: Gul display med rare runde skiver. Æsj. Forrige utgaven av Corolla var mye bedre. Motoren var faktisk litt morsom å gasse med, men det kan skyldes automatkasse som hele tiden giret ned ved litt gass. I kombinasjon med denne automatkassa fikk man dessverre inntrykk av at bilen gikk hele tiden gikk i rykk og napp, med svært dårlig komfor som resultat. Vindstøy, hjulstøy og motorstøy var kraftig til stedet i nesten alle hastigheter. Dette er det verste jeg har vært borti på flere år. Er Toyotakjøpere døve ??? Denne bilen hadde også en alvorlig bremsefeil: Bilen bremset i rykk og napp istedenfor jevnt. Skyldes dette automatkassen ? Hva vet jeg. Kan absolutt ikke anbefales. Oppsummering hittil (alle med diesel): Oppdatert 15.03.08 BMW 118d m/143 hk og Nissan Qashqai m/150 hk: Delt førsteplass Mazda 3 m/109 hk: Tredjeplass Hyundai i30 m/115 hk: Nesten tredjeplass, men en god fjerde Suzuki m/120 hk: Femte (og anbefales ikke med mindre du trenger en dyr traktor) Auris m/90 hk: Bunnplass (skjerp dere Toyota!) Fortsettelsen følger med følgende prøvekjøringer: Civic m/140 hk Den nye utgaven Ford Focus m/110 hk Forslag til flere ? Endret 15. mars 2008 av Spartan Lenke til kommentar
papertiger Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) som sagt; "golf" - klassen: golf/audi a3 2.0TDI kia cee'd CRDI (egentlig samme bil som i30 men ser bedre ut etter min mening) alfa romeo 147 1,9 JTD (italiensk design på hjul - nydelig. motoren er fiat sin, blir brukt i alt fra opel til cadillac til saab) har lest at x18d-motoren du testa på 143 hk, i 3-serien skal bruke 0,47 på blanda kjøring bmw's EfficientDynamics fungerer visst svært bra i kombinasjon med forbedrede ytelser! for ikke å snakke om civic 2.2 i-CDTI Sport fra 290.000 kr, som er en skikkelig liten kraftpakke når en leser motorens ytelser! har ennå til gode å lese en skikkelig test av civicen med den motoren. Endret 10. februar 2008 av papertiger Lenke til kommentar
Golito Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 test en sånn en: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...6cbaoNm5G789274 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 test en sånn en:http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...6cbaoNm5G789274 Takk, det var faktisk et bra forslag Italienske biler er også spennende. Jeg kom på at også den nye Punto'en med 130 hk diesel kan være morsom å prøve. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Oppdatering 24.02.08 På lørdag var jeg ute og prøvekjørte Mazda 2 og 3. Mazda 3 var 110 hk diesel med mye utstyr. Mazda Førsteinntrykket er bra. Dashbordet virket funksjonelt og setene er gode. Dessverre trekker giringen noe ned med en "kranglete" girspakke. Enda verre er løsningen Mazda har valgt for selve speedomenteret. Her er 100 kl. 9 og ca. 130 kl. 12. Avstanden mellom fartsindikatorene er også meget liten og gir et meget kaotisk inntrykk. Endel hjulstøy forekommer + litt støy fra motoren. Tydeligvis et generasjonsskille mellom nyere modeller som i30. Motoren virker relativt frisk. Ikke noe spesielt å utsette her. Alt i alt et greit alternativ i Golfklassen. Mazda 2 er en outsider i disse testrundene som jeg benyttet anledningen til å prøve mens jeg var innom Mazda forhandleren. Utgaven jeg prøve var med 75 hk. 1.4 68 hk dieselutgaven kommer i England i mars og senere i år i Norge. Mazda 2 er en meget lettkjørt bil (nesten for lett på rattet?). Setene er gode og dashbordet relativt funksjonelt (radioen var litt vanskelig å stille inn, men det er sikkert bare min feil). Minus er veistøy fra andre biler, noe rasling fra deksel under rattet (etter knappe 1000 km) og, et generelt problem med små biler, kort akselavstand gjør at kjøringen føles humpete. Eneste bilen så langt i år jeg har kjørt som folk har snudd seg etter.. Endret 24. februar 2008 av Spartan Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Ingen Audi 3 testet denne gangen, men Suzuki SX4 m/120 hk diesel. http://www.suzuki.no/ Denne ungarskproduserte bilen er resultatet av et samarbeid med Fiat som også har en klone/bastard som er 99,9% lik (merke på grillen er vel omtrent det eneste som skiller disse). Bilen ser bra ut for de som liker litt høye "golfer" med 4x4. Innvendig er dashbordet halveis tatt fra Grand Vitaraen og halveis Fiat. Resultatet er helt greit, men Grand Vitara er nok bedre. Ute på veien hører man dieselmotoren svært godt. Nesten som en TDI motor på en Caravelle (det er allikevel commonrail). Motoren er potent og gir fine akselerasjoner sammen med en brukbar girkasse. Alt i alt har denne bilen potensiale til å bli bra dersom man kan få ned støybilde fra motoren. Ev. kan man velge en 1.6 l bensin, men da snakker vi om en helt annen bil. Dette er ikke min favoritt i klassen. Til det er prisen bl.a. for høy. ------------ Benyttet også denne gangen anledningen til å prøvekjøre en "outsider". Denne gangen ble det en 3 dørs Grand Vitara av nyeste utgave (ESP, hud og slikt). Demobilen stod på 205 16" dekk. Dette var en bil jeg kunne like svært godt dersom den kom med en fornuftig dieselmotor slik som 5 dørsutgaven gjør. Kan anbefales til de som trenger noe slikt. Endret 3. mars 2008 av Spartan Lenke til kommentar
Micern Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Eneste bilen så langt i år jeg har kjørt som folk har snudd seg etter.. Var den grønn? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Nå er det jo dessverre langt mellom hver forhandler av disse bilene, men hvis du har nervene til det syns jeg du skal gi Fiat Bravo en sjanse til fordel for Lianaen din: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11196413 I mine øyne er det i hvert fall den lekreste bilen i Golf-klassen. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Nå er det jo dessverre langt mellom hver forhandler av disse bilene, men hvis du har nervene til det syns jeg du skal gi Fiat Bravo en sjanse til fordel for Lianaen din: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11196413 I mine øyne er det i hvert fall den lekreste bilen i Golf-klassen. Approppo Fiat. Denne ser spennende ut: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Dessverre et stykke å kjøre fra Oslo for å prøvekjøre. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Da er deler av lørdagen brukt på nok en prøvekjøring! Dagens bil var Nissan Qashqai 2.0 dci 150 hk (diesel) 4wd. Det var denne bilen jeg prøvde: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Dashbordlayout var moderne og oversiktiglig. Kan virke litt kaotisk med så mange knapper på et sted, men ting fungerer ganske logisk. Eneste "problemet" jeg hadde i farten var å lukke vinduet på førersiden i halv stilling pluss noen småting. Eneste bilen så langt som skranglet litt fra interiøret. Moteren er sterk...meget sterk. I motsetning til alle bilene jeg har prøvekjørt i denne tråden så er denne ikke bare rask, men også noe jeg vil kalle "potent": Når du kommer borti gassen så skjer det faktisk en hel del med farten og ikke bare lyden i nesten alle turtall. Meget bra ! Bilen har det største bagasjerommet så vidt jeg kunne se mens baksete er litt trangere enn Mazda 3. Jeg likte bilen ganske godt ! Denne bilen mener jeg kan godt dele 1 plassen med BMW 318d. Endret 15. mars 2008 av Spartan Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 (endret) Vi har Qashqai selv, og er meget fornøyd med den. Ikke minst virker den lys og romslig med det store glasstaket. Vi har ikke opplevd noe skrangling med vår, men det er jo en ting som kanskje kommer litt an på hvem som monterer bilen. Angående det du sier om motoren så er jeg helt enig. Det kan faktisk være morsomt å kjøre en bil med diesel også. Angående det du sier om at det er trangt i baksetet, prøvde du å sitte der med tre andre? Vi har sittet tre voksne bak i bilen vår, og ikke opplevd det som spesielt trangt. I motsetning syns jeg den nye 3-serien virker trangere. Jeg satt bak sammen med en annen slank 18-åring og en unge, og der var det ikke spesielt god plass. En annen ting med denne bilen er at den er godt utstyrt i forhold til prisen. Til sammenlikning så må man ut med rundt 30.000,- i ekstrautstyr for å få det som er standard i denne bilen. Kjekt med litt andre synspunkter enn det man får gjennom de tradisjonelle testene også, så keep going Spartan! Endret 15. mars 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Du bør ta en kikk på Citroën C4 også - kanskje helst C4 Picasso (5-seteren). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå