DementedAlbino Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Finnes der ett program som automatisk kan organisere bildene mine i mapper? Til musikk gjør jo feks mediamonkey en glimrende jobb ved å lage til mapper osv, så da kunne jeg tenkt meg ett lignende program som gjør det samme med bilder. Skulle helst hatt delt inn i mapper med "År-Mnd-Den aktuelle dato". Finnes noe slikt? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Finnes der ett program som automatisk kan organisere bildene mine i mapper? Til musikk gjør jo feks mediamonkey en glimrende jobb ved å lage til mapper osv, så da kunne jeg tenkt meg ett lignende program som gjør det samme med bilder. Skulle helst hatt delt inn i mapper med "År-Mnd-Den aktuelle dato". Finnes noe slikt? Det finnes sikkert spesielle programmer for dette, men selv synes jeg Zoombrowser som følger med Canon kamera er grei og til god hjelp slik. "Dagens billedfangst" legger seg alltid i en ny mappe med År-måned-dato, denne beholder jeg, i tillegg kan jeg sette på et stikkord, f.eks Natur, Planter, Familie osv. og "datomappene" plasserer jeg videre i større tema-mapper, i et system jeg lett finner frem i. RandiA Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Windows gjør jo dette automatisk med sitt bildeimportprogram I tillegg gjør Canon EOS Utility det blant annet. De fleste importprogram gi deg nok denne muligheten. Selv har jeg flere Canonkameraer og de er det bare å koble til så laster PC-en ned de bildene som ikke er importert tidligere og legger de i mapper etter år, måned og dag. Ryddig og pent. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Windows gjør jo dette automatisk med sitt bildeimportprogram I tillegg gjør Canon EOS Utility det blant annet. De fleste importprogram gi deg nok denne muligheten. Selv har jeg flere Canonkameraer og de er det bare å koble til så laster PC-en ned de bildene som ikke er importert tidligere og legger de i mapper etter år, måned og dag. Ryddig og pent. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Er ikke noe problem å få det gjort med nye bilder jeg tar, men vil gjerne ha det gjort med de som alt ligger på disken fra før av. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Fant en grei løsning på det. Kopierte alle mine bilder over på en ekstern harddisk, koblet denne til pcen på nytt og fikk da spørsmål om å importere bildene. Svarte så klart ja da, og fikk da muligheten til å sortere de i mapper etter dato på når de var tatt. Men ett spørsmål i denne sammenheng. Hvilket program har den beste import funksjonen? Har testet tre programmer nå, og virker på meg som om at det er litt forskjell i alle programmer. Vil helst ha ett program som sorterer etter år, så undermapper med "år.mm.dd". Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg bruker Lightroom og er veldig fornøyd med det. Det tar to minutter å fikse i valgene for programmet, og du har et program som organiserer/importerer bilder for deg, samtidig som du kan gjøre de vanlige farge/lys-justeringene for bildet. Lightroom er også synkronisert med Photoshop, høyreklikk på et bilde - så edit in photoshop, da får du en photoshop fil i samme mappe som raw-filen, og den åpnes i Photoshop. I Adobe Bridge går det fortere å sette igang en HDR merging, men med litt manuell tukling i Lightroom er det også mulig. Lenke til kommentar
Arild Heitmann Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg bruker Lightroom og er veldig fornøyd med det. Det tar to minutter å fikse i valgene for programmet, og du har et program som organiserer/importerer bilder for deg, samtidig som du kan gjøre de vanlige farge/lys-justeringene for bildet. Lightroom er også synkronisert med Photoshop, høyreklikk på et bilde - så edit in photoshop, da får du en photoshop fil i samme mappe som raw-filen, og den åpnes i Photoshop. I Adobe Bridge går det fortere å sette igang en HDR merging, men med litt manuell tukling i Lightroom er det også mulig. finnes det en enkel måte å bruke lightroom til å organisere bildene jeg har på pc? Jeg har organsiert alle bildene i mapper, men det begynner å bli uoversiktlig... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Fant en grei løsning på det. Kopierte alle mine bilder over på en ekstern harddisk, koblet denne til pcen på nytt og fikk da spørsmål om å importere bildene. Svarte så klart ja da, og fikk da muligheten til å sortere de i mapper etter dato på når de var tatt. Men ett spørsmål i denne sammenheng. Hvilket program har den beste import funksjonen? Har testet tre programmer nå, og virker på meg som om at det er litt forskjell i alle programmer. Vil helst ha ett program som sorterer etter år, så undermapper med "år.mm.dd". FastStone Image Viewer gjør det, der kan du velge en del formater. Deesuten er den gratis, kjapp, har norsk versjon og er GLIMRENDE.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå