Sultana007 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hei Jeg lurte på hva skjer hvis regreima ryker?? Og hva er jobben til regreim? Lenke til kommentar
Kristian. Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det som, skjer er at det brå stopper og følger av dette er at du kan ødelegge masse andre deler i bilen.. Et tips er og bytte denne før den ryker...! Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 På et fåtall biler vil motoren klare seg, men på de fleste vil noe gå istykker. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Om reg reima ryker vil i flesteparten av tilfellene ødelegge motoren. Ventilene blir slått i stykkerm, kan også hende at du slår hull i stemplene. Stemplene kommer i kontakt med ventilene å da blir det stopp. Noen motorer har klaring mellom stemlene og ventilene. Da går det bra.Om reima ryker og det blir stopp kan det bli dyrt, ventiler, stempler topp råder kan ryke. Bytt i tide. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Bilen jeg har Mitsubishi Carisma ,har gått 200 000 km jeg spurte han tidligere eier når ble regreima skiftet så sier han at han vet ikke (har vært 2 eier'e før meg ) på servce heft så står det at sist den ble sjekket var i 193 000 km og at den er Eu-godkjent til slutten av 2009 Er det greit at jeg ikke trenger å beskymmere meg på regreima ? Endret 10. februar 2008 av Sultana007 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 dette skjedde med russebilen vår. spørsmålet er vel om den ryker mens motoren går. det var tilfellet med bilen vår. jeg tok av topplokket og kamakselen var knekt på 6 steder. ikke verst for en firesylindra motor. skal sies at når motoren plutselig stoppa i ca 80 km i timen var det noen kloke russehoder som foreslo at sjåføren skulle sette bilen i 2. gir og forsøke å bruke farten vi hadde (synkende fra 80 km/t) til å starte motoren. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Bilen jeg har Mitsubishi Carisma ,har gått 200 000 km jeg spurte han tidligere eier når ble regreima skiftet så sier han at han vet ikke (har vært 2 eier'e før meg ) på servce heft så står det at sist den ble sjekket var i 193 000 km og at den er Eu-godkjent til slutten av 2009 Er det greit at jeg ikke trenger å beskymmere meg på regreima ? Er reima byttet på 193 000km eller sjekka? om den ikke er bytta vil det lønne seg å bytte den. Da er du sikker. Vanlige intervaler er ca 80 000 km noen mer noen mindre. har hørt om en bil der den bør byttes på 40 000km Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 ble sjekka Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 I service heftet skal det stå når sist reima er byttet. Du kan ringe orginalforhandleren og spørre der om de har noe data på bilen din. Eneste de trenger er regnummeret. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Det står ikke noe om regreima men, det er stemplet når bilen ble sjekket og antirustprogram skal ta å ringe dem imorra å spørre dem om de har data på bilen min TAkk får alle svarene Endret 10. februar 2008 av Sultana007 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Som regel når en bytter regreim så settes det en sticker på torpedoveggen eller på dekslet til regreima som forteller når den ble byttet. Det skal det sies at ikke alle motorer tar skade av at regreima ryker, nå sitter jeg ikke med en oversikt over hvilken biler som ikke tar skade, men på en god del eldre toyota (uten VVT) så kan ikke ventilene kollidere med stemplene. Men uansett er det tvil om nårtid den ble byttet så bytt den, kostnaden ved å bytte regreima er bare smuler med tanke på hva en ny motor blir å koste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 EU kontroll har INGEN ting med register reim å gjøre! Eneste som kan være i nærheten her er hvis den skulle vært byttet på en diesel motor kan verkstedet nekte å ta avgass kontroll på bilen din. Hvis dem sjekker det, mange gjør dette for å unngå erstatnings krav fra havarerte motorer da avgass test på dieselmotorer skjer på max turtall. Register reimas oppgave er å drive kamakselen, denne skal synkronisere med veivposisjonen. Ryker reima synkroniserer ikke veiv og ventiler ergo kan dette bli storsmell. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!? Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt? Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang. Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ja men på din bil så må de ha av hele fronten for å bytte regreim. uansett det lønner seg å høre rundt om kring. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hvor ofte man skal bytte reg er jo helt avhengig av bilen da. Min bil har reg kjede, den har nå gått godt over 200.000. Bare å stramme litt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!? Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt? Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang. Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe... Registerreima med spennhjul er det ikke rare prisen for (ca 1000lapp). Det er jobben som koster masse penger, da som regel er en hel del som må demonteres. Endret 11. februar 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Etter hva jeg har hørt skal det være umulig å finne ut når eller hvor slitt regreima er!? Audi i Stavanger (forus) skulle ha 8 500,- for å skifte min.. Er ikke dette litt dyrt? Ifølge en giro i servicehefte kostet den mye mindre en tidligere gang den var skiftet. Tror ikke det var snakk om 1000 engang. Men det er greit å ha en regel på når den skal skiftes f.eks, hver 100 000km eller hvert 5 år eller noe... Er det A3 du har? Ville ringt litt rundt først, sparte 5tusen på å velge et annet verksted fremfor møller på en audi a6 med v6. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har en Audi 100, men de er ikke så ulike A6en di da.. Merkeverksteder er nok alltid dyrest, men de har nok mest erfaring med disse type biler også. Lettere å selge en bil som har gjennomgått alle servicer på merkeverksted også! Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvor ofte man skal bytte reg er jo helt avhengig av bilen da. Min bil har reg kjede, den har nå gått godt over 200.000. Bare å stramme litt. Reima strammes automatisk med et hjul som er fjærbelastet. Motorer med kjede har en glider som passerpå at kjeden er stramnok. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hvor ofte man skal bytte reg er jo helt avhengig av bilen da. Min bil har reg kjede, den har nå gått godt over 200.000. Bare å stramme litt. Reima strammes automatisk med et hjul som er fjærbelastet. Motorer med kjede har en glider som passerpå at kjeden er stramnok. Det er nok smart å holde øye med dette, er ikke alltid det er 100% pålitelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå