tjorven78 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hei, Jeg er ny her og benytter anlednigen til å stille de dumme spørsmålene høyt og tydelig... Jeg skal bytte ut mitt gamle Nikon D100 med et brukt D200 eller et nytt D300. Det store spørsmålet er derfor: Hvilket objektiv skal jeg satse på til mitt nye kamera? Jeg har en Sigma DC 18-50 mm 1:2.8 EX D linse fra før. (kjøpt vinteren 2005) Den er lyssterk, men jeg har en del andre ankepunkter med den. Problemet er at jeg ikke aner om det jeg misliker med linsa egntlig skyldes kamerahuset mitt eller selve objektivet... Det jeg er mest misfornøyd med i dag er: - bråkete autofokus - treg autofokus - tendens til å undereksponere i alt annet lys enn direkte sollys/velger ofte feil eksponering - tegner ikke skarpt på stor blenderåpning - dårlig fargegjengivelse/mange grå/mørke bilder som krever mye køddig m levels, fargemetning og kurver i PS for å bli bra Det jeg lurer på er: Skyldes dette linsa, D100 eller kombinasjonen? Hvilket objektiv ville dere anbefale meg til D200/D300? Er Nikons 17-55 F2,8 verdt 10.000 kroner? Hvorfor/hvorfor ikke? På forhåd takk for alle gode råd og lærdom:) Endret 10. februar 2008 av tjorven78 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) bråkete autofokus: Vanskelig å si. Kan være en kombinasjon. treg autofokus: Er nok i all hovedsak kameraet. D200/D300 vil være raskere, men du vil nok få enda raskere AF igjen med et nytt objektiv med innebygget fokusmotor (AF-S). tendens til å undereksponere: Kameraet, med mindre det er noe i veien med objektivet ditt. tegner ikke skarpt på stor blenderåpning: Høyst sannsynlig objektivet, med mindre kameraet ditt feilfokuserer slik at dybdeskarpheten på mindre blendere får motivet til å se skarpt ut uten egentlig å være i fokus. dårlig fargegjengivelse: Hovedsaklig kameraet, men dårlig optikk vil også påvirke kontrast og fargegjengivelse. Ut fra det du sier bør du nok på lang sikt planlegge å bytte ut begge deler, men jeg ville byttet kameraet først, var jeg deg, og sett det an om nok av problemene skyldes objektivet til at det også bør byttes ut. Endret 10. februar 2008 av Aetius Lenke til kommentar
tjorven78 Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Hei, Takk for kjapt svar! Hva tror du om å kjøpe Nikon 50mm F 1, 8 sammen med nytt kamera slik at jeg får sammenligningsgrunnlag? Ser at det er flere her inne som skryter av dette objektivet (+ at det er billig). Leste om det her: http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html , men det ser ut som om det finnes mange ulike typer som jeg ikke skjønner helt forskjellen på... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ja, det finnes en del versjoner av 50mm fra Nikon, men de fleste av dem er for lengst gått ut av produksjon, og de eneste du egentlig trenger å bry deg om er disse to: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...mp;submit=S%F8k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå