Boomerang Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 http://www.badongo.com/pic/2906505 OK, skal til slutt sette inn L=2m, M= 10kg, m= 100g og v = 100m/s. Det første jeg tenker er at her må spinnet være bevart. Spinnet før det uelastiske støtet er 0,5Lmv, mens det like etter støtet er I*vinkelfart. Jeg regner ut I ved steiners teorem: I = (7/48)ML^2, og setter spinnuttrykkene lik hverandre. Jeg får da følgende uttrykk for vinkelfarten like etter kollisjonen: vinkelfart = (4/7)mv/((M+m)L) Mekanisk energi rett etter støtet er 0,5I*vinkelfart^2, dvs 0,857(mv)^2/(M+m) Når bjelken er på makshøyden, er energien (M+m)gh, dvs 0,85(mv)^2/((M+m)^2*g) Når jeg setter inn verdiene, får jeg 8,6 cm. I fasiten står det at 26 cm er riktig. Hvor har jeg gjort feil? Lenke til kommentar
trixis_ Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 er dette riktig løsningsforslag? http://folk.ntnu.no/sveinut/lf/semester2/fysikk/ov04los.pdf litt for lat denne søndagen og sjekke hva som er feil, men her kan du i allefall se det selv. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Haha, fantastisk! Da blir jeg ferdig med øvinga til fristen i morgen. Ligger alle LF-ene ute? Takk! Lenke til kommentar
trixis_ Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 hadde fysikk i høst men ikke alle øvingene stemte overens med dette LF-et.. Kan hende det gjør det på dere som tar det i vår Men de aller fleste LF-ene stemte overens med oppgavene ja. Lenke til kommentar
Boomerang Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Rart de lar det ligge ute, da. Sikkert mange som koker ukritisk. Selv koker jeg meget kritisk, og får mye mer ut av det enn å sitte og gruble i timesvis uten å komme noen vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå