Gå til innhold

om man har store trege muskler, kan man trene kjapphet inn i dem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener du stivhet/stølhet?

 

nei jeg er bare ganske sikker på at noen sa til meg at om man løftet tunge vetker få ganger så ble musklene større, men ikke med like mye fart i, at man ikke slår like fort.

 

det kan jo hende at jeg er helt på jordet nå.

Lenke til kommentar
Mener du stivhet/stølhet?

 

nei jeg er bare ganske sikker på at noen sa til meg at om man løftet tunge vetker få ganger så ble musklene større, men ikke med like mye fart i, at man ikke slår like fort.

 

det kan jo hende at jeg er helt på jordet nå.

Generelt sett så er det som jeg vet om i allefall som trener seg ganske store treige. Spretter rundt dem hehe. Om du er proff boxer er det noe annet. Da må du tren 7 timer om dagen.

 

Svart til deg: Mye større mukler=Nedgang i fart (Fordi kroppen får mer å dra på)

Lenke til kommentar

Jeg tror du lurer på det som har sammenheng med den type muskelfibre du har. Dvs, du har alle typer, men mest av den ene kategorien.

Type 1 fibre er lange, slanke og gir deg utholdenhet, kraft over lang tid.

Type 2 er delt inn i A og B, der A er høy styrke, og B er høy eksplosiv styrke. Både A og B vil være tjukkere i omkrets enn type 1.

 

De ulike muskelfibrene stimuleres av ulike øvelser, mao trenger du å spesialisere treningen i forhold til det du ønsker å oppnå. Å trene en type over en periode dersom det skiller mellom type 1 og type 2 vil dette være en rimelig tung og smertefull prosess. Dersom du skal veksle mellom A og B innen type 2 vil det være atskillig enklere. Du finner gode øvelser for de ulike kategoriene i bøker om styrketrening, og sikkert også på nett.

 

EDIT: Leif

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Har du _relativt_ store muskler er det stor sjanse for at du er raskere enn en med små muskler. Dette gjelder da kun på korte avstander. Se på sprintere vs. marathonløpere. Vil du ha "raskere" armer må du trene eksplosiv styrke. Men man kan ikke sammenligne bole-Jon med en vanlig person da de får for mye masse til at det gagner hurtigheten.

 

Konklusjon: hurtighet=eksplosiv styrke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...