Gå til innhold

Fikk kraftig støt, lydkortet tok kvelden


Anbefalte innlegg

Hei.

For noen dager siden så skulle jeg koble PC-en til en mixer jeg har (dette har vært gjort mange ganger), i det jeg kom borti mixeren med lyd kablen såsmalt i det i pc høytalerene.

Lyden er kobla igjennom en splitter, for å gi lyd til både mixer og pc høytalere.

Da det smalt så mista jeg lyden på en kanal, ifra det innebygde lydkortet.

 

Da tok jeg å satte inn et SB live lydkort jeg hadde liggende.

Dette funket utmerket med pc høytalerne, men med en gang jeg kobla dem på mixeren så ble det stille, da tok også dette kortet kvelden.

 

Så helt tilfeldigvis holdt jeg lyd kablen i hånda, mens jeg tok på mixeren, og da fikk jeg et relativt kraftig støt.

Noe som kan virke som et jordingsproblem??

 

Etter dette tok jeg å bytta lydkort igjen, dette funket igjen utmerket med pc høyttaler settet.

Men så fant jeg ut at jeg skulle koble av splitter kablen, så jeg dro ut koblinga, og satte lydkablen rett i lydkortet, da fikk jeg ikke noe lyd, noe som kan tyde på enda et defekt lydkort.

 

Etter dette så begynte jeg å prøve å holde i div kabler mens jeg tok på kabinettet.

Om jeg holder i jordings delen av kablen mellom pc og høyttaler settet så kjenner jeg en svak strøm når jeg tar på kabinettet.

 

Er det noen som har noe forslag til hva jeg bør prøve før jeg bytter lydkort igjen??

 

Oppsett av pc og lyd:

Pc koblet til Behringer mixer, denne er ikke jordet, denne er igjen koblet til 2 PA forsterkere som er jordet.

Den ene av disse har et biltema bil-bass delefilter tilkoblet på inngangen for å fjerne høye frekvenser, dette får strøm ifra en PSU jeg hadde liggende.

 

PC-en er koblet til en UPS, det samme er skjermen + en annen pc.

UPS'en er koblet til jordet kontakt, men ikke den samme som anlegget, men dem er på samme kurs.

 

Pc høyttaler settet er ikke jordet, og ikke koblet til UPS'en.

 

Vi bor i et gammelt hus, der det egentlig ikke så mange jordete kontakter, men har hatt noen uhell med noen av dem, så derfor har jeg satt opp jordete kontakter, siden det lå jordings leder i kablen som var det ifra før, og da regner jeg med at denne er koblet til et jordings punkt.

Vi har vel heller ikke jordfeil bryter, og det er bare gamle skru-sikringer (omtrent bare 10AMP kurser) i skapet.

 

Noen forslag til hva jeg kan prøve?

Evt si ifra om dere trenger mer info.

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det rare er at mix'ern ikke var innblandet da det siste lydkortet tok kvelden, for det ble aldri koblet til mixer'n, og det tok kvelden da jeg tok av splitter koblinga.

I windows så er det ikke tegn til at noen av dem er defekte, menlyden er og blir borte.

Skulle ikke forundre meg om det er et driver problem.

 

det skal også sies at tv'en min er koblet til mixeren, og denne har ikke tatt noe skade i det heletatt.

 

Grunnen til at jeg bruker mixeren er fordi at jeg ikke har fått tak i en for-forsterker enda.

Lenke til kommentar

En liten update her..

Natt til i går sto PC-en på over natta siden jeg ikke var hjemme.

Lydkablen til høyttaler settet var ikke tilkoblet da.

Når jeg kom hjem så slo jeg av PC-en, satte i kablen og startet den opp igjen.. da funka lydkortet som det skulle igjen.

 

Så det siste jeg satte inn ble ihvertall ikke defekt av at jeg koblet ut splitteren og koblet til kun høyttaler settet mens PC-en sto på.

Men det krevdes at PC-en ble slått av og på for at jeg skulle få tilbake lyden.

 

Dette er egentlig veldig rart, siden jeg alltid har kunnet koble ut og inn lydkabler uten å slå av PC-en.

Lenke til kommentar

Du kan ikke regne med at jordlederen i ledningene i et gammelt hus er koblet til noe som helst.

TV'er har vanligvis heller ikke jordet kontakt, og antennejord vil da bestemme potensialet på lydkontakten. Alt utstyr har en større eller mindre lekkstrøm fra nett, som medfører at et ujordet chassis kan ligge på f.eks. 128V i forhold til jord. Fellesantenneanlegg er heller ikke kjent for å ha jordingen sin på et normalt jordpotensiale.. Lekkstrømmen må overskride ca. 1mA før du begynner å kjenne det, og 3-5mA vil du ikke gjerne holde i..

 

Det beste du kan gjøre er å skaffe et måleinstrument og noe ledning slik at du kan verifisere at du virkelig har jording på kontaktene. Deretter kobler du alt utstyret fra hverandre og måler separat hvilket utstyr som ikke ligger med inn/utgangene sine på jordpotensiale.

Digitalt utstyr kan gå i elektrisk baklås hvis det får en karamell. Det eneste som da hjelper er å slå av strømmen. Men med en større karamell kan det gå helt i stykker. Når du plugger inn en jackplugg så er det den ene kanalens signal som først får kontakt, og jord til slutt. Det er et godt forslag å slå av alt før man kobler om.

 

Det kan være nok at du har snudd en av nettkontaktene 180 grader for at summen av lekkstrømmene fra sammenkoblet utstyr kan ha endret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...