Gå til innhold

HTPC på budsjett - Første forsøk

Anbefalte innlegg

Har lest masse her på forumet i løpet av det siste året og håper nå å få realisert en ide om et HTPC prosjekt på budsjett. Har tilgang på noen gammle PC-er som jeg håpet kan være starten på et ikke for stort prosjekt som første forsøket. Finnes i dag masse fin HW som ikke koster skjorta og sikkert er bedre egnet til prosjektet, men jeg er så kip at jeg ønsker å prøve med den HW jeg har tilgjengelig.

CPU P4 2,53Mhz (tror jeg har en 3,0Mhz også) (etter hvert har jeg også en to kjerne 2,5 (tror jeg) tilgjengelig)

Ram 1,5GB

HK noe gammelt Compaq greier

HD 400GB IDE

Skjermkort: tenker å kjøpe noe med HD2400/2600 som jeg skjønner er det som er hot i dag.

Kabinett: Må ha høy WAF, tenker på noe slikt som denne slik at det glir inn blandt det øvrige utsyret.

Skjerm: Har for tiden en gammel CRT 28" tv som snart må vike plassen for en ca. 40"LCD, antagelig full HD. Vet ikke om det er verdt 1080P kontra 720P. Tips til hva som er bra? Burde kanskej funke med den gamle TV'en inntil ny er på plass ?

Ønsket med maskinen er:

- Vise digitale stillbilder (det kan sikkert det meste gjøre)

- Bruke som bilbliotek/jukebox over alt av lyd CD'er som for tiden står i hylla

- Spille div. nedlastede filmer og serier

- Erstatte DVD spiller (hvis enkel å bruke)

- Oppskalere til full oppløsning på Skjermen (har hørt at selv DVD blir mye bedre oppskalert)

- Blu-ray ? ikke ennå, men etter hvert, men da kansje med oppgradert HW hvis nødvendig.

- Ønsker en enkel styring av systemt for å få alt dette til slik at selv mor vil bruke dette

- STILLE maskin

Er jeg helt på jordet eller kan dette ha noe for seg? Burde jeg hoppet i det å kjøpt nytt?

Alle innspillmottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør nok det, men med et dedikert skjermkort vil ikke CPU bli avlastet? Utstyret har stått i dektop maskiner og der tor jeg ikke de ville ha overlevet hvis de støyet mye. Jeg må se på dette.

Spørsmålet er kanksje heller om det er power nok i dette utstyret. Så får jeg vurdere støyen etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...