Gå til innhold

Onkyo Wavio SE-200PCI. Erfaringer/betraktninger/råd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om du skal bare ha stereo bør du gå for Se-90pci. Forskjellen mellom 90 og 200 er bare flerkanalstøtte og pris.

 

Jeg hadde bestilt kortet med ton art, men de fikk det aldri på lager. Jeg er veldig intressert i å kjøpe fra utlandet, da det er endel billigere der.

 

mono.no

hpx.no

geekstuff4u.com

pricejapan.com

Ton art

 

Disse selger onkyo for en grei pris. Fra utlandet koster se-90pci ca. 1000kr.

Lenke til kommentar

Du bør bestille kortet fra en norsk forhandler. Jeg synes i alle fall fem års reklamasjonsrett er verdt de ekstra hundrelappene kontra å bestille fra utlandet. Hpx.no er en veldig grei nettbutikk når det gjelder lydutstyr generelt, de har fått mange positive tilbakemeldinger i prisguiden.

Lenke til kommentar

På meg virker det som Esi er for de som vil holde på med lydmixing og å lage musikk. Mens Onkyo er for de av oss som bare vil ha BRA lyd på musikken vår :thumbup:

 

Å ikke før å trø noen på terne, Se på bilde av onkyos kort og så på esi julie, Hvem trur du har de beste komponentene?? Julie kortet er Hovedbasert på lydproduksjon mens Onkyo (bare copypaste)Wolfson D/A konverter og VLS-digitalfiltrering. Er nesten bare og se på kortet for og se hva jeg mener

http://www.hpx.no/aspx/mc_image_processor....amp;scale=False

Endret av Otern
Lenke til kommentar

Begge er jo knallkort som ligger godt over gjennomsnittet på lydkvalitet :) Begge baserer seg på ENVY24HT, en DSP som ikke gjør ekle ting med digitallyden som passerer (i motsetning til mange av creative sine lydkort.)

 

Ser for meg ut som om ESI har valgt en mer minimalistisk analog seksjon i forhold til Onkyo, og mindre filtrering. Utseende sier ofte mer om designfilosofi enn kvalitet. Ser du forskjell på en god kondensator og en kondensator i fin innpakning? :p

 

En liten detalj som ofte ikke blir nevnt rundt ESI-kortet er muligheten for å kjøre slave-clock opp mot en ekstern DAC når man kjører digital ut - dette har mye å si for jitter hvis man først skal benytte seg av en DAC. Ofte må man gå løs med loddebolten for å få til slikt. Selvsagt er dette veldig lite brukt, og man må være oppe i ett dyrt prissjikte eller lage DAC-en selv for å få nytte av slikt.

 

Er faktisk ikke sikker på hvilket av de nevnte kortene jeg ville endt opp med selv om jeg skulle valgt igjen. Angrer fremdeles på at jeg ikke lagde balanserte innganger på forsterkeren min - hadde vært greit å slippe å tenke for mye på signalkabelkvalitet.

Lenke til kommentar

Driver litt med musikk også, så ESI med gode asio drivere hadde også vært interesting, men det blir mindre og mindre musikk produsering, og mer og mer lytting. Så derfor stiller onkyo kortet fortsatt jævli sterkt! Spesielt når det var så mange flere norske webshoper som har det tilgjengelig enn jeg hadde trodd!

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du kommer til å bli godt fornøyd uansett hvilket av kortene du ender opp med, begge har jo rykte på seg for å være meget gode musikkformidlere. Jeg holder en knapp på Onkyo kortet, men det er vel kun fordi jeg egenhendig har opplevd musikaliteten i SE-90. Tviler ikke et sekund på at Esi-kortet er fantastisk.

Lenke til kommentar

Haha,ja :D

 

Emu10k1-chippen er ond! Spiller du av noe som ikke er i 48kHz resamples det hele to ganger. Ta f.eks en vanlig musikkcd - først resamples det fra 44.1kHz til 48kHz med en dårlig resamplingsalgorytme, og av hengig av innstillinger så kan signalet bli ytterlige forandret mens det passerer dsp-en, deretter blir det igjen resamplet med en dårlig algorytme, tilbake til opprinnelig frekvens, 48kHz til 44.1kHz, for så å bli sendt til DAC-en. Ettersom 44100 / 48000 ikke gir ett heltall er det ekstra hørbart ved lyd i 44.1kHz.

 

Btw, husk å sett nativ-modus rett i forhold til hva du spiller av i vista(og alt etter vista) - lydsystemet i vista er forbedret på mange måter, men driver å låser samplingfrekvensen når man lar flere programmer dele på lydkortet. Ser det fint gjennom frekvensmonitoren i ESI-mikseren. Forskjellen er hørbar ved cd-musikk.

Lenke til kommentar

ok. Pr dags dato kjører jeg xp på PC-en jeg bruker til musikk, men har KX drivere til Live value kortet. Nypc'en skal mest trolig kjøre vista ultimate. Men altså, det du sier er at med vista så må jeg f.eks. sette lydkortet til 44.1KHz når jeg skal spille musikk (mp3, flac, cd), og 48KHz ved f.eks. dvd? Høres forbaska unødvendig ut... send gates og ballmer på et lydkurs!

 

Hvordan er dette i XP?

Lenke til kommentar

Etter 2k3 server forandret de måten de gjør det på, før var det første programmet som rørte ved lyden som bestemte dette.

Så lenge du ikke lar avspillerprogrammet ta total kontroll over kortet vil det låse seg på en gitt frekvens, ja.

 

Edit: Glemte å nevne at denne måten å gjøre det på er faktisk best - i de fleste tilfeller har lydkortet ikke native støtte for annet enn 48khz uansett, og da gir det bedre lyd med systemet de har valgt. Så nei, noe lydkurs trengs ikke, de bare velger det som gangner majoriteten. Proffprogrammer tar uansett full kontroll, og går forbi dette lydsystemet.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

Men så ... altså.. Hvis jeg f.eks. har winamp liggende i bakgrunnen og skal starte en dvd uten å lukke winamp, så bør jeg gå inn å låse lydkortet på 48Khz, for så å endre det tilbake etterpå? Sånn rent praktisk?

 

Hmm.. hadde vært gøy å kunne lagt f.eks. powershellscript som endret dette. Så du kunne hatt en snarvei på skrivebordet for "44,1 og 48KHz mode". Noen som vet om det går an?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Grunnet sinnsyke budsjettoverskridelser kan det hende jeg blir nødt til å utsette kjøp av lydkort (men ikke droppe). Må da imidlertid klare meg med det integrerte på Asus Rampage formula. Hvoran er dette lydkortet i forhold til SB Live value? på analog stereolyd?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Planlegger kjøp av ny pc om et par mnd tid. Jeg er på utkikk etter et godt lydkort med følgende krav.

 

- Må ha GODE analog stereo ut muligheter

- Gjerne ha digital ut så jeg kan kjøre surround i fremtiden.

- Støtte HD lydformater.

- Må funke dønn i Vista (muligens 64bit)

 

Støtter det ett og annet EAX tull for spill så gjør heller dette ikke noe.

 

Ellers ting jeg er usikker på:

- Digital ut.. hvordan funker dette og hva støttes? Sender lydkortet bare data ut, også dekodes det i surroundprosessoren/reciveren?

- Digital ut.. Hvilke formater støtter kortet? Dolby digital? DTS?

- Annet jeg sikkert ikke har tenkt på ... ser du hva?

 

 

Derfor har jeg begynt å sett nøyere på Onkyo PCI-SE2000. Er det noen som har erfaringer med dette kortet? Er det noen som har noen formening om hvorfor jeg IKKE bør gå for det? Hvor får jeg skaffet det?

 

Her er noen linker jeg har funnet:

link1

 

Link til onkyos egen side for kortet. Skjønner ikke en drit japansk.

 

 

En annen viktig ting. Kortet er jo ikke akurat nytt lenger, så det er kanskje allerede utdatert på noen fronter. Men jeg har ikke kunnskap nok til å finne noen gode relevante alternativ. Men det er det kanskje noen andre som kan? Hovedpoenget er lydkvalitet i 2 eller flere kanaler til en fornuftig pris (tja... under 2000kr)

 

Start diskusjon.

 

Hei, vet ikke om du allerede har kjøpt kort, men har nettopp installert Onkyo Wavio SE-200PCI selv og kan anbefale det på det varmeste! Tidligere kjørte jeg digital-signal fra et Soundblaster kort med optisk kabel rett inn på min NAD T753 reciever og brukte dermed DAc'en i denne. Jeg syntes dette låt helt knall intil jeg hørte forskjellen på Onkyo kortet. Bruker nå den analoge utgangen på Onkyo kortet inn på NAD recieveren. DAC'en på Onkyo kortet er klart bedre, det gir en klart varmere tone med fyldigere bass og et mer åpent lydbilde. Har også sammenligket direkte med min Denon CD-spiller, her er forskjellen ikke fullt så stor, men klart merkbar. Nå har jeg altså BEDRE lyd fra PC-en enn fra CD spilleren. Jeg bruker selvsagt bare ukomprimert format (wav), ikke MP3... Forskjellene mellom digital og analog utgang på Onkyo-kortet var mest merkbar på musikk med akustiske instrumenter. Du bør også sekvsagt bruke en god kabel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...