Gå til innhold

Hjelp til kjøp av tilbehør til SLR

Anbefalte innlegg

Har endelig tenkt meg å få mitt første SLR. I forbindelse med det.. lurer jeg på hva slags tilbehør som er nedvendig. Jeg er helt ny innenfor dette feltet og trenger derfor noe råd fra andre mer erfarne :)

Kamera har jeg bestemt til å være en Nikon D80 eller D200.

Er noe av de følgende tilbehørene verdt å ha(?): Blitz, stativ og batterigrep.

I så fall hvorfor?

Angående objektiver:

Har tenkt meg å starte med dette objektivet her:

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 VR F/3,5-5,6G IF-ED

Er dette et grei allsidig objektiv?

Senere har jeg tenkt å gå til innkjøp av vidvinkel og macro objektiv. Er det noe jeg burde passe på når jeg skal kjøpe disse? F.eks vil dette macro objektivet duge til nærfotografi: Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED

Ble endel spørsmål her! Håper å kunne få svar på noe av de i alle fall!

Takk på forhånd for alle svar!

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg bruker Canon, så akkurat nikon-stuffet vet jeg ikke så mye om, men jeg skal prøve å hjelpe så godt jeg kan.

Kamera har jeg bestemt til å være en Nikon D80 eller D200.

Ser ikke helt poenget med dette som første kamera, hvertfall ikke D200. Hva med et brukt D50, D70 eller D70s? Meget billige alle sammen nå, sjekk www.foto.no/bruktmarked

I så fall hvorfor?

Vil si at stativ er kjekt å ha, har ikke erfaring med de andre (ennå).

Angående objektiver:

Har tenkt meg å starte med dette objektivet her:

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 VR F/3,5-5,6G IF-ED

Er dette et grei allsidig objektiv?

Joda, sikkert kurrant dette, men på slike alt-i-ett-objektiv er det ofte begått kompromisser på kvalitet for å få til hele spekteret. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt en Tamron 17-50 f/2.8 evt. sammen med en Tamron 70-300 f/4-5.6

Senere har jeg tenkt å gå til innkjøp av vidvinkel og macro objektiv. Er det noe jeg burde passe på når jeg skal kjøpe disse? F.eks vil dette macro objektivet duge til nærfotografi: Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED

Alle dedikerte makroobjektiver "funker" til nærfotografi.

Ble endel spørsmål her! Håper å kunne få svar på noe av de i alle fall!

Takk på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Skal tenke litt på det! Men brukte D80 og D200 ligger på et ganske akseptabelt nivå (rundt 6000-8000kr).

Angående makro objektiver lurer jeg litt på hva spesifikasjonene sier... hva sier f.eks "105mm" på det sistnevnte objektivet?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Skal tenke litt på det! Men brukte D80 og D200 ligger på et ganske akseptabelt nivå (rundt 6000-8000kr).

Angående makro objektiver lurer jeg litt på hva spesifikasjonene sier... hva sier f.eks "105mm" på det sistnevnte objektivet?

Som det er sagt i 8 fantasillioner tråder før, gå i butikken og prøv kameraene. D80 og D200 er store kameraer i forhold til D40 etc. Grepet på D80 passer i alle fall min hånd utrolig mye bedre enn D40.

Lenke til kommentar

Som det er sagt i 8 fantasillioner tråder før, gå i butikken og prøv kameraene. D80 og D200 er store kameraer i forhold til D40 etc. Grepet på D80 passer i alle fall min hånd utrolig mye bedre enn D40.

I denne tråden spør jeg overhodet ikke om anbefalinger av kamera. Som tittelen på denne tråden sier, er det snakk om tilbehør og objektiver.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å anbefale. Men om du har bestemt deg for Nikon er jo det helt greit. At du drar frem 18-200 VR, er en legitim grunn for å velge Nikon. Jeg gjorde det selv på bakgrunn av det og at kamra lå rett i min hånd...

Dog kjøpte jeg aldri 18-200, men startet med en 18-70 som er en ypperlig startlinse. Bor du i Oslo, kan du alltids få kjøpe min linse:)

Behovet er ulikt for optikk, men å starte med en kit gir deg ideer om hvor du skal gå videre....

Macrolinsa du snakker om er knallbra.. Se på www.fredmiranda.com eller www.slrgear.com for reviews.

Jeg bruker d80 og er fornøyd med det. I min objektivpark som er i bruk finner du:

NIkon 17-55

NIkon 85mm

Nikon 105mm f/2 DC

Sigma 50-150

Og det jeg bruker 90% av tiden er min Sigma.....

Men hadde en annen hatt den baggen hadde de kanskje brukt et annet mye mer :)

Når det gjelder tilleggsutstyr er BLITZ langt viktigere en stativ og batterigrep. Fotografi handler nettopp om LYS :)

Stativ er bra for deg som skal drive med Macro...

Mitt råd: Start med en kitlinse og la eventyret utfolde seg etter hvert :fun:

Lenke til kommentar

Har enda et lite spørsmål... Har hastigheten på minnekortet mye å si? Ser at det er forskjellige write og read hastighet på minnekortene. Vil det si at jo raskere skrivehastighet det er på minnekortet, jo mindre tid tar det før man kan ta et nytt bildet? Vil man merke noe i det hele tatt? Kanskje man merker det mest når bildet som skal lagres er veldig stort, slik som en raw fil?

Lenke til kommentar

Prisen for et minnekort er så latterlig lav at du ikke blir ruinert om du kjøper exrtreme 4 eller multipro 2.

Uansett tror jeg ikke vanlige dødlige merker de største forksjellene. Personlig liker jeg å ha noe bra innafor, og 2 gb koster vel 200 kroner til Nikon d80

Lenke til kommentar
Har enda et lite spørsmål... Har hastigheten på minnekortet mye å si? Ser at det er forskjellige write og read hastighet på minnekortene. Vil det si at jo raskere skrivehastighet det er på minnekortet, jo mindre tid tar det før man kan ta et nytt bildet? Vil man merke noe i det hele tatt? Kanskje man merker det mest når bildet som skal lagres er veldig stort, slik som en raw fil?

Alle kamera har en RAM-buffer, så tar du et og et bilde, vil du ikke merke om du har rask eller tregt minnekort. Derimot vil det ha alt å si når du skyter flere bilder i sekundet.

Vet ikke sikkert, men vil tro RAM-bufferen er forskjellig fra modell til modell.

Bildene blir "presset" inn på minnekortet fra RAM-bufferer, så du vil ikke merke reduksjon i hastigheten før den er full.

I så fall hvorfor?

Ja, Veldig ja og nei

Ja til blits hvis du vil ha mer eller alternativt lys.

Veldig ja til stativ, og enda mer hvis du tenker på makrofotografering

Nei til batterigrep, men ja hvis du føler at du vil ha :-)

(Du kan ta flere bilder i sekundet, bedre batterikapasitet og en halv kilo ekstra baggasje)

Jeg har selv 3 zoomer, men bruker helst objektiv med fast brennvidde,

så vil og kan ikke uttale meg om den 18-200

Derimot så sikler jeg litt etter den Micro 105mm -

men har en gammel Nikon 105mm f/2.5, så en ny 35mm kommer først.

PS mine råd er like mye verdt, som du betaler for dem :thumbup:

Endret av arela
Lenke til kommentar

Takk for svar oivind_dahle og arela!

Tror jeg går for en extreme 4 minnekort først :)

Så går jeg for stativ og blitz etterhvert!

Hva er den store forskjellen mellom 35mm og 105mm? (Annet enn at det er snakk om 70mm mindre da :p)

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...