Gå til innhold

Spørsmål rundt vifte bytte

Scorn

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg og satte sammen ny pc for et par måneder siden.

Synes den bråker litt for meget og skulle ha gjerne byttet ut bla CPU vifta.

Jeg har:

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sort

Asus P4S8X/LAN/S-ATA Hovedkort S478/P-4

Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533

Creative 3DBlaster GeForce4 Ti4600 128MB

Selv har jeg null peiling på hva slags vifte® jeg bør bytte ut og

hvor jeg skal kjøpe de ifra(helst fra en butikk i Norge).

Jeg har også en X-box som jeg synes bråker litt :roll: mye, og hvis her kan anbefale mer stillegående vifter og hvor få tak i de blir jeg glad :)

Kan noen her hjelpe meg?

Hjelp og anbefalinger taes i mot med stooooooor takk :)

--

Scorn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjette på at HDD, Skjermkort og muligens CPU-vifta bråker mest hos deg. Men likevel:

Lyd debuging:

1) Start PCn

2) Stop viftene en etter en med fingeren. (ikke putt fingeren inn i bladene men dytt litt mot selve motoren.) Du finner da ut hvilken vifte som bråker mest.

3) Skru av PC. Røsk ut strøm til CD-ROM, HDD og andre unødvendige ting. Ble de en del stillere etter du nå starter opp kan du ha funnet enda en lydkilde. Særlig harddisker kan bråke en del. Anbefaler Seagate disker da de ikke bråker så fælt.

4) Sjekk støynivået på strømforsyninga. Du kan starte den opp uten å starte alt annet ved å kortslutte den grønne wiren mot en svart. Du hører da lett om den skaper mye bråk. Sjekk også chipsetvifta, dvs den på hovedkortet om du har en.

Microplex og 3Dfxcool har en hel del kjølere og sånt. Det er bare å velge seg et punkt mellom pris/ytelse/støy så er du i gang. Du kan f. eks prøve MIST Black Silence til CPU. Og Thermaltake G4 kjøler eller Zalman ZM80AHP (passiv kjøler som ikke lager noe bråk) til skjermkortet. Hovedkortvifta kan også byttes til en med passiv kjøling. Kan anbefale Papst 12db vifter hvis du trenger stille kabinettvifter.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg og IKKE ta ut strømmen til hardisken eller andre komponenter (utenom vifter) mens maskinen står på!

Jeg gjorde det når jeg prøvde å finne ut hva som bråka mest på pcen mim, og da dro jeg ut strømmen til dvden og da ble det en kortslutting og psuet ble ødelagt...:(

Men prøv å stopp viftene mens maskinen står og går, det vil ikke gjøre noe, det var slik jeg fant ut at skjerkortet mitt bråker mer en cpu vifta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...