Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

oppsett av nettverk, DIR-655 [OPPDATERT]

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulerer dette her, blir knotete forklart uansett hvordan jeg prøver. Men jeg gir det et forsøk

Jeg har tenkt til å endre litt i nettverket her hjemme. Jeg trenger en router/switch som kan ta inn minimum 8 enhter via kabel og 2 trådløse. Men switch er bare kabel så vidt jeg vet?

Så hvordan skal jeg få alt dette inn på samme lokale nett. Må jeg koble modem->trådløs router->switch?

I dag har jeg routermodem->trådløs router. Så alle pcene er ikke på samme lokale nett.

//hab

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanlig ruter for hjemmebruk pleier å ha fire porter tilgjengelig for segmentering av nettverket.Du vil utvide til 8 porter til sånn jeg skjønner det så da må du koble en kabel fra den ene porten i ruteren til en switch med feks 8 porter på,da har du i tillegg til de 3 som er igjen på ruteren 11 porter til PCr eller annet.Hvis det er 2 trådløse laptoper du snakker om skal kunnne kobles opp så sørger du bare for at ruteren er trådløs og du kobler til det antallet trådløse enheter du ønsker.

Alt kablet og trådløst vil motta IP via DHCP fra ruten,også maskiner du kobler i switchen som er koblet til ruteren.

En HUB kan mer sees som en kabel da alle enheter hører hverandre og det oppstår forsinkelser og muligens kollisjoner da hver enhet må bytte på å "snakke"(Half duplex).En switch derimot mikrosegmenterer all kommunikasjon så alle enheter kan "snakke" med hverandre samtidig(full duplex) uten stopp,og kommunikasjonen foregår på en switch ved at portene lærer MAC addressene for å lokalisere de forskjellige enhetene som er sammenkoblet.Så med switchen er alt bare Plug&Play i motsetnng til rutere som gir ut IP addresser,sørger for NAT ut i fra en bestemt konfigurasjon.

I dag har jeg routermodem->trådløs router. Så alle pcene er ikke på samme lokale nett.

Denne løsningen kompliserer det å åpne porter til spesifikke applikasjoner da portene må åpnes 2 ganger siden du har 2 rutere og det utføres dobbel NAT med 2 rutere.

Det beste ville vært å ha et trådløst rutermodem>switch

Hvis du sier at det er 2 rutere koblet etter hverandre er det vanligvis 4 porter på hver ruter så da du burde egentlig ha 7 porter tilgjengelig nå,eller er den første kun et modem?

I tilfelle du har 2 rutere etter hverandre kan du slå av DHCP på den trådløse ruteren å bruke den som switch får unngå dobbelt NAT og 2 DHCP servere slik at bare den første ruteren deler ut IP addresser.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Takker for svar Knopfix. Tror jeg uansett kjøper inn nytt utstyr. Standard HW fra telenor skriker ikke akkurat kvalitet.

Men det var en ting til.

Jeg har 8mbit ADSL2 i dag. Bruker som sagt rutermodem->trådløs router.

Om jeg kjøper DIR-655, vil jeg fortsatt måtte bruke rutermodemet? Eller kan jeg koble kabelen fra telenor direkte til routern?

PS: Har du noen god switch og anbefale?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Du må ha et modem eller routermodem foran routeren som oversetter tonene fra telefonlinjen til data som routeren forstår.

Det beste du kan gjøre er å sette routermodem i bridgemodus. (veiledninger på online.no). Deretter setter du opp DIR-655 i PPPoE og setter inn [email protected] og passord.

Pass på at du kjøper en switch som støtter Gigabit LAN.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du kan sette rutermodemet i noe som heter bridge slik at det fungerer som et rent modem.

Da jeg hadde Telenor for lenge siden lå oppskriften på Telenor sin side.

Angående switch så vet jeg ikke helt men mener å ha lest at noen av Dlinks 8 ports switcher har fått en del skryt.Du burde kanskje gå for en Gb hvis du skal kopiere store filer samtidig som det er flere brukere på nettet som surfer osv.

Men det er nok ikke nødvendig å kjøpe de dyreste da de bare innholder mange ekstra funksjoner du sannsyneligvis aldri får brukt for.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å være skeptisk til den.

Dyrere switcher har flere muligheter først og fremst bergenet på bedrifter og store nett som

trenger ekstra trafikk kontroll\styringsmuligheter.

Denne switchen er enkelt og greit beregenet til å dytte pakker i Gb hastighet noe som burde holde lenge til et LAN med 16 brukere.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan. En liten oppdatering.

Er storfornøyd med routern men har et relativt stort problem. Så fort jeg aktiverer trådløst nettverk på routern så blir den ustabil, og resettes 2-3 ganger daglig, uavhengig av trafikk. Dette er noe jeg ikke kan leve med ettersom jeg har en liten server oppe å går, og er avhengig av 100% oppe tid. Alt fungerer smertefritt når trådløs er deaktivert. Har lest at flere har problemet, men aldri fått noe skikkelig svar.

Jeg har oppdatert til nyeste FW, samt prøvd med og uten QOS, fjerne virtual servers (som visstnok kan påvirke dette).

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
alså mister du kobling, hva nettverks kort har du?

vis selve routeren restarter da er det noe feil med din

send den tilbake og få ny

Routern resettes. Får tildelt ny IP osv alt av nett faller ut i 10sec, lokalt også. Kabel/trådløst. Har også sjekket at den ikke er på samme kanal som noen andre nett i området.

Feil på routern? Bah. Håper virkelig ikke det :/

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Har du funnet ut om det er problem som går igjen ved å søke å sjekke diverse forum ved å søke på google?

Hvis problemet går igjen så finnes kanskje løsningen på et eller annet forum,eller en ny firmware retter på problemet.

Hvis ikke problemet går igjen hos andre ville jeg vurdert reklamasjon eller garantisak(sikkert vanskelig?)

Ihvertfall anskaffet en ny,kanskje en dyrere modell siden du krever høyest mulig oppetid til serveren.Tenker da på en som nærmer seg litt med higend sjiktet,mer rettet mot bedrifter.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Har du funnet noen løsning på dette?

Har selv en DIR-655 som kobler ut det trådløse med ujevne mellomrom... Utrolig irriterende da jeg har en trådløs internet-radio. Var ikke noe problem med min gamle ASUS WL-500G router, men ytelsen på kablet nettverk er mye bedre nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...