JFM Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hei. Jeg har en HP-Compaq 6715B Har veldig lyst å prøve Linux på den. Jeg har ikke mere erfaring med Linux, enn de 5 minuttene jeg prøvde en Live cd. Hvordan gjør jeg dette? Hvilken verson av Linux må jeg ha? Jeg fant noe med å søke på google, men forstår ikke så mye. Link Eg vil også sitere deler av en MSN samtale jeg hadde med en kompis som kjører linux på en slik pc. Venn sier:ehm... Ja den funke bra under linux, men no som den nye 2.6.24 kjerna kommer ut så slæpp man å bruke ndiswrapper for å få trådløskorte til å funke og d betyr at man kan bynne å knekke WEP keya Venn sier: og sætte WLAN i monitor mode Venn sier: vis du ska ha livve linux burde du gå for nyaste mandriva Venn sier: ellrs funke Arch driitbra Kan noen forklare det som står skrever ned fet skrift? Håper dere kan hjelpe meg inn i Linux Endret 10. februar 2008 av JFM Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 arch er en linux distro mandrivia er også en linux distro Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Det finnes et hav av distroer, det er ikke en bestemt distro du "må" laste ned. Forskjellige distroer har forskjellige GUI'er (hovedsaklig Gnome eller KDE, men finnes mange andre), de har også forskjellige programmer installert og brukervennligheten og HW-gjenskjenning kan variere stort fra distro til distro. En enkel distro jeg ville anbefalt er Linux Mint. http://linuxmint.com/ Den bruker Gnome som ikke er like overveldende som KDE, har det meste av de du trengre installert, som software for å spille av DVD-er,disverse lyd og bildeformater, flash, java, etc. Mint Linux er basert på Ubnutu Linux som er basert på Debian Linux http://en.wikipedia.org/wiki/Linux og på "See also" linkene nederst på siden. les mer om Linux der og sjekk ut linkene i signaturen min. ndiswr. er for å få støtte til trådløse kort. live er for å kjøre os'et fra CD. det første er bare hvilken versjon kjerna er i. Endret 10. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg kjører Ubuntu 7.10 på både min bærbare og på min stasjonære PC. Det fungerer smertefritt på begge maskinene (Med unntaket at jeg har litt problemer med skjermkortdriverene på den stasjonære) Så til nybegynnere vil jeg anbefale Ubuntu Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Kan det stemme at jeg må bruke Karnel 2.6.24 for at det trådløde kortet mitt skal funke? Eventuelt hvor laster jeg ned? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Isåfall vil det kanskje være lettere å prøve utviklingsversjonen av ubuntu 8.04. Finnes her Versjonen du burde laste ned da er 32 bits desktop versjonen. Virker som du er ute etter å prøve deg fram å lære. Man kan ikke forvente at denne versjonen er helt stabil enda, men den kommer med linux 2.6.24. Så det er ikke så lurt å bruke på en produksjons maskin, med viktige filer. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Så linux 2.6.24 er ikke ferdig testet? Når kommer det ut? Er det ubuntu jeg bør bruke? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 linux er bare kjerna, programmene på toppen er gnu. Les gjerne mer hos fsf.org linux 2.6.24 kom for litt siden ut som stable branch. Men ubuntu har en utgivelsessyklus på 6 måneder. Så denne nye kjerna vil være i 8.04. Nyeste stable utgave av ubuntu er 7.10. Hvis man vil ha en nyere kjerne, må man kompilere en ny fra kildekode. Se gjerne å på 10 på topp distroer på distrowatch Noen gode startsteder for ubuntu er Ubuntu linux resources og ubuntuguide Lenke til kommentar
ErikH Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Mange trådløskort funker fint uten problemer uten ndiswrapper, ihvertfall har jeg ikke det med intel 2200bg, finnes sikkert oversikt et sted der ute. Og med NetworkManager i ubuntu er det letteste sak i verden å sette opp trådløsnett med wep/wpa eller hva som helst. Prøv livecd og se om det funker der, gjør det det er det bare å trykke instaler så skal det funke. e Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Prøv livecd og se om det funker der, gjør det det er det bare å trykke instaler så skal det funke. Hvor kan jeg laste det ned? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Her Og så er det bare å brenne ut image og boote fra plata Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Her Og så er det bare å brenne ut image og boote fra plata Laster ned nå Det er en live cd som ineholder 2.6.24, sant? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det er ikke meningen å kapre tråden, men jeg har planer om å installere Xubuntu, eller en lignende distro som er mild på maskinkravene. Men jeg sliter litt med å finne ut om de komponentene som er i maskinen er kompatible med Xubuntu "rett ut av eska". Eller må jeg tukle en masse for å få instalert drivere til det trådløse nettverkskortet, printeren og den trådløse musa?. Ubuntu hadde vist en sånn kompatiblitets konroll som man kunne kjøre i windows, men det fant jeg ikke på Xubuntu. Finnes det noe sted hvor jeg kan finne slikt ut?. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det er ikke meningen å kapre tråden, men jeg har planer om å installere Xubuntu, eller en lignende distro som er mild på maskinkravene. Men jeg sliter litt med å finne ut om de komponentene som er i maskinen er kompatible med Xubuntu "rett ut av eska". Eller må jeg tukle en masse for å få instalert drivere til det trådløse nettverkskortet, printeren og den trådløse musa?. Ubuntu hadde vist en sånn kompatiblitets konroll som man kunne kjøre i windows, men det fant jeg ikke på Xubuntu. Finnes det noe sted hvor jeg kan finne slikt ut?. Så lenge komponentene er fra dette århundre skal det gå bra Du kan jo også prøve xubuntu fra live-CDen før du installerer for å sjekke om alt virker som det skal Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Du kan prøve Ubuntu da ubuntu og Xubuntu er det samme bare med et annen vindusystem. XFCE istedenfor GNOME. Det som fungerer i ubuntu skal fungere i xubuntu også. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Her Og så er det bare å brenne ut image og boote fra plata Laster ned nå Det er en live cd som ineholder 2.6.24, sant? ? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ok, jeg fant en kompatibelitetstester for trådløse nettverkskort. Det skal vist fungere helt fint. Nå skal jeg bare finne meg en cd slik at jeg kan brenne det. Takk for tipsene. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Ok, jeg fant en kompatibelitetstester for trådløse nettverkskort Link? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ok, jeg fant en kompatibelitetstester for trådløse nettverkskort Link? http://linux-wless.passys.nl/ Der velger du ut nettverkskortet ditt. Rød farge betyr at det ikke er støttet, grønnb betyr at det er støttet, grå betyr at det ikke er kjent om det støttes eller ikke. Gult betyr at noen er støttet (den siste forså jeg ikke helt selv, men vil tro at det er helt vilkårlig om kortet støttes eller ikke.) Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Er det ubuntu jeg bør bruke? Det er ikke noe fasitsvar på hva du bør bruke (personlig nå ville jeg brukt Ubuntu og vurderer SUSE), men Mint som er basert på Ubuntu gjør alt mye lettere for folk som aldri har prøvd Linux. Jeg har en del kriterier når det gjelder valg av distro, hadde det kun vært brukervennlighet hadde jeg gått for Mint Linux. Det som funker i Ubuntu funker nok i Mint. Om du har rask linje og ikke har noe imot å laste ned en distro til hadde jeg lastet ned både Ubuntu og Mint, testet Live CD'ene og surfet litt, sett på noen videoklipp, DVD-er om du har to spillere, spilt noe musikk, osv. og sett hva du trives best med. Om du har lyst på noe som er utfordrende som virkelig tvinger deg til å lære ville jeg ikke brukt noen av disse. Men det ser ut som om det er en del som har hatt problemer med den laptopen du har ... Endret 16. februar 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå