Gå til innhold

Hva er maks temperatur på en q6600? Og hva er optimal temp?

PyrionZ

Anbefalte innlegg

Rart synes Aquacomputer Duplex Pro ble nevnt. Hvorfor skulle den ikke være god nok for Quad 6600. Varmt blir det men den produserer jo mindre varme enn mange eldre Pentium.

Problemet med noen eldre vannblokker er at den aktive kjøleflaten rett og slett blir for liten til en quadcore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gi mest mulig effektiv kjøling er selve kammeret hvor vannet sirkulerer igjennom sånn ca. tilpasset prosesorens kjerne på mange vannblokker, og en quad er naturlig nok større enn en enkeltkjerne P4 eller en Core 2 for den saks skyld, vannet sirkulerer altså ikke igjennom hele blokka, derav uttrykket aktiv kjøleflate.

Når det gjelder AC Cuplex Pro så vet jeg ikke, men jeg vet at Swiftech Storm og Apogee har dette "problemet" - begge er fantastiske på singel/dual core, men relativt ubrukelige på Quad.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ut fra spørsmålet i topicen og med flg. maskinvare har jeg:

HK: Asus P5N32-E SLI og Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB (2x1024) XFX GeForce 8800 GTS 320 MB XXX

CPU, Idle er 26 grader Celcius, load 41 grader, (OC til 2777MHz som er det HK tåler stabilt).

Kjernetemperaturer Idle er:

40 - 40 - 39 - 38

CPU, kjernetemperaturer Load:

59 - 59 - 58 - 54

Romtemperatur er 24 grader og vifta på radiatoren går med laveste hastighet (1290 RPM).

Kjøling er Thermaltake Big Water Cooler, over 3 år gammelt som jeg bestillte hos PSData lille julaften 2004 og nylig tok i bruk til denne prosessoren. Det virker faktisk helt suverent på Q6600 tross alderen. Det dumme er at hovedkortet nærmest er lobotomert mot å like Q6600, og det blir ekstremt varmt med 48 grader ved load. Skjermkortet har Idle 67 grader og ved load 83. Systemet gir 11799 i 3DMark06. Jeg er fornøyd med alt utenom HK som jeg planlegger å bytte, se denne tråden hvor jeg trenger hjelp, men ikke får noe svar https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11002048

Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at hovedkortet har mye av skylden for dette siden det blir så varmt i kassa. Hvis jeg setter radiatorvifta på fullt faller max temperatur noen grader til omkring 54 - 56. Pumpen flytter vel heller ikke mer enn ca. 120 liter i minuttet, mot de nye som gjerne er på 3 - 400 liter / min. Før jeg gikk over til vannkjølingen prøvde jeg med en stock vifte som fulgte med en E6850. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke festet denne slik den er ment og den virket ikke i det hele tatt. Maskinen slo seg av etter få minutter og jeg rakk akkurat å se at temperaturen på CPU var 109 grader. Da trodde jeg faktisk at den var svidd, men den virker ennå upåklagelig. Det forteller meg at moderne CPUer tåler ekstremt mye før de ødelegges.

Hvorfor er det forresten så stor forskjell på CPU temperatur og kjernetemperatur i samme?

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...