Evju Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Følger opp spørsmålet i topicen her jeg: Hva er makstemp på en Q6600 (G0)? Min ligger på følgende: CPU, Idle: 54 - 54 - 47 - 51 CPU, Load: 71 - 71 - 62 - 62 Kjøler, kjølepasta og luftgjennomstrømning skal være i helt i orden. Dette er vel langt over normalen? Reklamasjonsgrunn? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hvis det er på 2.4ghz så er det altfor høyt ja, har du klokket er det ikke unormalt med boxed kjøler. Ellers må jeg bare si at ditt hovedkort og Q6600 ikke er noen heldig blanding. Lenke til kommentar
Evju Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg har ikke klokket noe som helst (aldri). Tror du det er skadelig? Tror du det er reklamasjonsgrunn? Jeg har hørt at ikke P5N-e er noe særlig å klokke Q6600 med, er det andre problemer? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Regner med du har siste bios? Ganske mange P5N-E SLI sliter med feil, blant annet defekte ramslotter og ekstrem varmeutvikling, er svært mange her inne som har/har hatt problemer med dette kortet, jeg har hatt to defekte. En ting er sikkert - en del av dem liker ikke Intel Quads uansett. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Spm står forsåvidt i topic, men sitter og klokker prosessor og sånt nå, og sitter med en temp på ca 46grader på 325mhz i full load. Så hvor burde jeg stoppe? Hvor mange grader burde jeg stoppe på?Jo, ser på CORETEMP at den viser : 46 46 39 39 grader, og da betyr vel dette at kjøleren sitter litt skakt på? Takker for svar: D under 60 grader på maks load er ca der konsensuset sier man bør prøve å holde den. Intels maks driftstemperatur for C2D er vel 85celcius, altså bør man absolutt holde den under dette. 45-60 celcius er ganske normalt med stock eller vanlig luftkjøling, det varierer en del mellom modellene, kjølere og nivå av overklokking naturligvis. At det er forskjell på temperaturene dine KAN bety at kjøleren sitter dårlig eller at det er fra produksjonsprosessen litt dårlgiere kontakt på den ène doble CPUen mot heatspreaderen, men som det er allerede blitt sagt så er det også godt mulig at det bare er normal unøyaktighet i måledataene. Man må være obs på at alle temperatursensorer som er brukt i datamaskiner har relativt store feilmarginer. De må kun brukes som en meget generell indikator. Direkte sammenligning av sånne tall er dermed helt meningsløse, spesiellt omdet ikke sammenlignes over samme hovedkort sidne forskjellene da kan være enda større. Coretemp er dog en del hakk mer nøyaktig enn diverse måleprogram som måler via hovedkortet (dvs. nesten alle andre temperatur-programmer). Sensorene er dog gode på å måle forskjeller. Med andre ord er sensorene ikke dårlige, men de er ofte meget dårlig kalibrerte, og måler derfor ofte konstant X grader mer eller mindre enn det som fakttisk er tilfellet. -Stigma Lenke til kommentar
Evju Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Regner med du har siste bios? Ganske mange P5N-E SLI sliter med feil, blant annet defekte ramslotter og ekstrem varmeutvikling, er svært mange her inne som har/har hatt problemer med dette kortet, jeg har hatt to defekte. En ting er sikkert - en del av dem liker ikke Intel Quads uansett. Jeg har akkurat flasha BIOSen til 803. Driver nå og tester med forskjellige minnesammensetninger, uten at det ser ut som om det fungerer. Blir vel til at jeg forsøker en ny kjøler, i og med at det ikke ser ut som det er noen reklamasjonsgrunn det her, bare en uheldig kombinasjon... Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Å bytte kjøler er en god investering uansett ;-) Lenke til kommentar
njubi Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg hiver meg på denne tråden. Jeg har 45-52 i idle på min Q6600 med standard-kjøleren, dette er vel veldig mye. Så jeg tenkte å kjøpe en annen vifte. Hvilken anbefales ? I utgangspunktet ikke ute etter å overklokke. Har et Sonata III kabinett som jeg tenkte jeg skulle sette inn en vifte foran på. Men jeg synes vifta bak som fulgte med støyer en del, så jeg tenkte på å kjøpe 2 Mist 120mm vifter til både foran og bak. Disse er nesten støyfrie eller ? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Nexus foran, Noctua bak! Kjøp Thermalright Ultra Extreme hvis kabinettet ditt tillater det, hvis ikke kan du kjøpe Zalman 9700 45 grader idle er normalt, 52 begynner å bli litt varmt, det spørs hva loaden din er. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Thermalright Ultra 120 Extreme er kongen, med Noctua NH-U12F som en god nummer 2. Zalman 9700 ligger et stykke bak disse sammen med ei hel røys av andre gode kjølere som f.eks Thermaltake Big Typhoon VX, Thermaltake V1 og Scythe Ninja Plus Endret 20. februar 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Det spørs jo hvordan du ser på det, den har jo ulemper som at den er stor, den er knalldyr og du trenger ekstra vifte til den. Men best er den jo ytelsesmessig, jeg ville bare ikke anbefalt den til alle og enhver. Vil påstå at 9700 klarer seg bra på områder som montering, kompatabilitet, overflate og enkelthet. Big Typhoon bråker jo en del hvis du skal få noe ut av den, og Scythe Ninja er jo ikke det så mye futt i til en 65nm quadcore, siden den yter best passivt. V1 er en helt OK kjøler. Fins jo og noen litt billigere alternativer til TRUE (sonic tower ettellerannet?) som yter i samme område. Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Thermalright Ultra 120 Extreme var kongen, Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Javel? Og hva er kongen nå da? Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 www.google.com kanskje eg gidder å vis senere, holde på med AV atm. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hvis du ikke har tid til å svare, hvorfor.. svarte du? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 www.google.com kanskje eg gidder å vis senere, holde på med AV atm. Men du hadde tid til å svare dette? Eneste jeg vet om som er bedre og til dels alment tilgjenglig er Thermalright IFX-14, men den er knappest for alle... for å si det mildt.. Men kanskje du kan gidde å opplyse oss übernoobs når det passer deg bedre? ;-) Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hvis du ikke har tid til å svare, hvorfor.. svarte du? Nei er vel ikke alle så forstår at å alt tab ut av arbeid for å sjekk noe info på nett tar mye mer tid en å skriv google.com til noen. Men men det er det vanlige med enkelte individ. http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...oZW50aHVzaWFzdA== er nummer 1 i følge tester og harcore overklokkere i fra XS. Har selv tuniq tower 120 så var gamle kongen så kjøpte eg thermalright 120 ultra extreme til min andre pc (Q6600, hadde E6300 i den gamle med tuniqen). Er spent på om http://www.dvhardware.net/article25245.html kan bli nye kongen når den blir testet. Edit: kan ikke huske å kalt noen ubernoobs sist gang jeg sjekket eneste så ble sagt er at TRU120E var kongen og at eg ikke hadde tid til å svar med engang Hvis det ikke skal mer til for å få sterke emotions i sving hos enkelte individ så anbefaler jeg psykolog/militære. Endret 21. februar 2008 av Unreal_ Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hvis du ikke har tid til å svare, hvorfor.. svarte du? Nei er vel ikke alle så forstår at å alt tab ut av arbeid for å sjekk noe info på nett tar mye mer tid en å skriv google.com til noen. Men men det er det vanlige med enkelte individ. http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...oZW50aHVzaWFzdA== er nummer 1 i følge tester og harcore overklokkere i fra XS. Har selv tuniq tower 120 så var gamle kongen så kjøpte eg thermalright 120 ultra extreme til min andre pc (Q6600, hadde E6300 i den gamle med tuniqen). Er spent på om http://www.dvhardware.net/article25245.html kan bli nye kongen når den blir testet. Edit: kan ikke huske å kalt noen ubernoobs sist gang jeg sjekket eneste så ble sagt er at TRU120E var kongen og at eg ikke hadde tid til å svar med engang Hvis det ikke skal mer til for å få sterke emotions i sving hos enkelte individ så anbefaler jeg psykolog/militære. Er ikke uenig med deg ang. IFX-14, men den er som sagt relativ upraktisk, den passer ikke i alle kasser for å si det sånn. Nei du skrev ikke übernoobs, men det er ikke så veldig vanskelig å lese mellom linjene hva du mener da.... ;-) Kanskje prøve å formulere seg litt annerledes, så vekker du ikke sånne reaksjoner? ;-) Lenke til kommentar
Anv Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 "Expected to become the most expensive Scythe cooler, the Orochi may well deserve the title "overkill" with its 10 massive heatpipes, 1155gm weight and huge dimensions: 120x194x155mm (height). On top of this beast you'll find a 140mm fan spinning at 500 rpm, which may also be mounted vertically." Begge kjølerene du referer til er sikkert bra men de sliter begge med størrelse og vekt. Schythe'n er godt over 1kg som er laaaangt over tillatt vekt ;-) Lenke til kommentar
anordne Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Scythe Orochi HSF var jo heilt jævli svær, faen for ett beist, helt grusomt. 1,2 kg med en høyde på over 15 cm er nok også ikke å anbefale for lan gamere som flytter kassa. SATAN!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå