Gå til innhold

batchfil der en av linjene involverer office-macro skrevet i MS VB

Anbefalte innlegg

har en cd-med bilder. prosessen jeg ønsker er at bildene:

1. leses fra cd-platen

2. resizes fra 3k*25,k til noe mer håndterlig som 1024*768 - eller noe i området, aller helst custom oppløsning slik at man beholder aspect ratio og pixelmapping

3. lagrer de resiza bildene i en temp-katalog

4. importerer bildene inn i powerpoint slik at man får et bilde på hvert lysbilde

5. skriver ut, og lagrer powerpointfila på et gitt sted

6. sletter bildene i tempkatalogen

så langt har jeg følgende i boks:

2. Resizing får jeg gjort via win xp power toys image resizer.

4. import av bilder til powerpoint vha en macro.

imidlertid blir dette for tungvindt (dette er en prosess som skal gjøres mange ganger) - ideelt sett skal hele denne prosessen være automatisk.

mesteparten av filbehandlinga kan gjøres vha et batch-fil (det går fremdeles an å gjøre dette i winxp? jeg har ikke skrevet bat-filer siden dos 5.0) - men! da må jeg

1. finne et lite og enkelt resizeprogram som man kan kjøre fra kommandolinje (resize.exe d:\bilder /w 1024 /h 768 c:\temp) - for eksempel

2. vite hvordan man kan kjøre et MS VB-script (som makroen er skrevet som) vha en bat-fil

det med bat-fil er ikke noe must, men virket som det mest fornuftige jeg kom på, med min manglede kunnskap om programmering til windows xp.

mulig at denne skulle vært postet i programmerings-delen, men hvis vi tar utgangspunkt i at dette blir ei bat-fil er det et spørsmål om resize-programvare og implementering av office-macro i batfil.

all hjelp mottas med stooor takk!

dette er fra en post i programvare-tråden. status i skrivende stund er at jeg har fått tips fra johndoemakt om irfanview, slik at jeg har resizing i boks. det jeg skriver her for i dag er hvordan jeg skal få kjørt macroen som jeg har skrevet til powerpoint som et ledd i batfila.

går det an å kjøre powerpoint.exe med en call til en macro? hvordan kan dette settes opp? er ikke sikkert at batfil er den riktige fremgangsmåten heller, men det er det jeg kan foreløpig, og det er jo greit til den grunnleggende filhåndteringen (jfr quoten min, mht kopiering, irfanview og plassering av bilder i en spesifikk mappe).

alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

note to self: vær mer nøye

powerpoint 2000/xp er det jeg har å rutte med på vår platform atm

edit: men det er vel ikke utenkelig at de samme switchene funker på eldre utgaver? finnes dette noe sted i hjelpdokumentasjonen til office? vet at den er søkbar, men det er jo et lite helvete hvis man ikke bruker riktig søketerm. skal lete litt selv tho.

edit2: google er fint: PPT2000: Command-Line Switches for PowerPoint 2000

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ville tro det er bedre å gjøre dette i VB Scriptet istedet for å utføre et batch script, men ja, det funker.

Du må lage en ny Shell objekt.

ja det var det som slo meg en dag jeg satt her og funderte. men jeg er ikke sikker på hvordan. kan du forklare litt nærmere evt med ei kodelinje som eksempel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...