Lusken Skrevet 9. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Her kan alle poste sine kommentarer om den geniale fotballklubben Associazone Sportiva Roma. Kommentarer til tidligere kamper, spiller diskusjoner, overgangsprat osv, kommenteres her. PS: Lazio fans er uønsket ( ) Fakta om Ulvene: Fotballklubben AS Roma ble stiftet i juli, 1927. Den hellige stad hadde i 1922 seks fotballklubber som deltok i det italienske seriesystemet på regionalt plan. Disse lagene var Alba-Audace, Fortitudo, Roman og Lazio som på den tiden var en liten klubb. Alba var Romas største og beste lag. Klubben vant den regionale ligaen og kvalifiserte seg for det gamle ligasluttspillet der de ble ettertrykkelig slått av Juventus. Dette gikk ikke upåaktet henn i hovedstaden der man ville ha et lag som kunne ta opp kampen mot lagene i nord. Derfor måtte man legge politiske uenigheter og rivaleri til side og lage en fusjon, noe som ikke var rent enkelt. De store klasseforskjellene i den romerske befolkningen gjorde at alle hadde sine klubber de holdt med ut ifra politiske standpunkt. De tre menneskene som gikk i bresjen for å stifte AS Roma var lederne i de tre fusjonsklubbene, Ulisse Igliori, Italo Foschi og Vittorio Scialoja. De fikk gjennom fusjonen i 1927. De ville ha en klubb som den romerske arbeiderklassen kunne identifisere seg med, noe som løste opp den politiske spenningen rundt prosjektet. De ville selvfølgelig også ha et lag som kunne bli sterkt nok til å utfordre lagene fra nord. Lazio ville ikke engang diskutere en sammenslåelse, men Alba-Audace, Fortitudu og Roman gikk i fusjon og stiftet klubben AS Roma. Klubben fikk selvsagt byens navn og tradisjonelle farger. Pressemeldingen som kom etter fusjonsmøtet mellom de tre lederne lød som følger: "I går kveld møttes lederne av de tre klubbene Alba, Fortitudo og Roman. Ulisse Igliori, Italo Foschi og Vittorio Scialoja er enige om behovet for en toppklubb i Roma og har derfor bestemt seg for å legge ned sine egne respektive klubber og danne en ny organisasjon navngitt Associazone Sportiva Roma. Enigheten ble nådd i fachistisk ånd og fusjonen vil realiseres så fort nåværende sesong er ferdig. Det nye laget vil spille i Romas farger og et emblem formet som et grønt skjold med ulven på sine bryst. Klubbens hjemmebane vil bli Motovelodroma Appio som skal utbedres kraftig. Klubben vil også ha et treningsfelt på Testaccio." AS Roma deltok for første gang i den nasjonale ligaen i 1929-30 sesongen. Laget vant sin første Scudetto i 1941-42. Den andre scudettoen vant laget i 1982-83, og den tredje i 2000-01. Samtidig har laget tatt andreplassen hele åtte ganger! Roma har bare rykket ned en gang, i sesongen 1950-51. Etter å ha kjempet seg tilbake til Serie A i 1952 var Roma et topplag og en av de virkelig store klubbene på hele 50- og begynnelsen av 60-tallet. Fra midten av 60- og på 70-tallet var Roma en middelhavsfarer som stadig vekk var nær nedrykk. Det Roma vi idag hører historier om var laget klubben hadde på begynnelsen av 80-tallet. Med storspillere som Bruno Conti, Falcao, Roberto Pruzzo, Agostino Di Bartolomei og Guiseppe Giannini sto Roma med det beste laget og utgangspunktet de hadde hatt siden 1941. Etter en marginal og kontroversiell kapitulasjon for Juventus i 1981 kunne hovedstadslaget slippe jubelen løs i 1983 til enorme gledesscener i Roma. Roma nådde finalen i Europacupen året etter, men der måtte laget dessverre gi tapt for Liverpool på straffespark på dagen 30. mai 1984. Dagen som ti år senere skulle få store konsekvenser for lagets kaptein. Agostino Di Batolomei hadde lagt fotballskoene på hylla og evaluerte sin karriere. Han kom frem til at han ikke hadde oppnådd nok med sitt kjære Roma som nå var en middelhavsfarer i Serie A. Ingen kan være helt sikker på hva Di Bartolomei tenkte da han 30. mai 1994 tok selvmord. I sesongen 1990-91 nådde Roma finalen i UEFA-cupen der laget måtte se seg slått av Inter Milan. Etter dette har Roma mer eller mindre holdt seg i toppsjiktet i Serie A. Klubben tok igjen Scudetto i 2000-01 etter å ha slått Parma 3-1 i sesongens siste kamp, noe som holdt til en margin på to poeng ned til Juventus. Roma var nær ved å forsvare tittelen året etter, men Juventus fikk en etterlengtet hevn og kunne ta Scudettoen hjem til Torino med knappest mulig margin. Bare et poeng skilte lagene denne sesongen. Etter sin siste Scudetto har Roma endt på andreplass hver sesong, enten i serien eller i Coppa Italia. De seneste sesongene har vært svært variable med mange trenerbytter og økonomiske problemer. Heldigvis kom Roma ut av det økonomiske uføret, og det ser nå ut som trener Luciano Spalletti er i ferd med å bygge et virkerlig storlag som allerede denne sesongen kan utfordre kapitalistene i nord om ligagullet. Tiden vil vise om arbeiderne i Roma igjen kan kaste hattene i været og feire sitt kjære Giallorossi. Oppgjørene med laget som i 1927 nektet fusjon, SS Lazio, er et av de mest lidenskapelige og anstrengte derbyene i hele fotballverdenen. Kampene er preget av bråk og uro både rundt og inne på stadion, samtidig som det er en svært anstrengt tone mellom lagenes spillere i disse kampene. Oppgjørene har vært avbrutt av svært kontroversielle grunner og at forholdet mellom lagene og deres supportere er dårlig hersker det ingen tvil om. Roma har den dag i dag hegemoniet i hovedstaden og flest tilhengere. Det som gjør Roma så veldig spesielle i internasjonal sammenheng er hvordan klubben drives til daglig. Fotballen i dag handler mer og mer om penger. De store klubbene i Europa gjør tilsynelatende sitt ytterste for å fortsette denne trenden, og fotballen er dessverre blitt forretningsvirksomhet. Dette har også påvirket Italia, der Juventus, Milan og Inter bidrar til en stor økning av antall utlendinger i forhold til italienere, bruker ekstremt mye penger og mister til slutt sin identitet. Det som er fantasisk er at dette har ikke hendt med vårt Roma, og vi kan stolt se vår klubb utvikle egne og nye talenter. Førstelaget har en stor kjerne i Romanistas og spillere som er fra byen. Hva er vel ikke elskbart med en klubb som deltar i Champions League og samtidig må tenke på neste års budsjett? En klubb som gang på gang har vært konkurstruet, men som enda består og stadig blir sterkere, både økonomisk og sportslig? Det forteller litt om hvilke folk vi har og hvilken jobb som legges ned i vår kjære klubb. Den er rett og slett imponerende. På mange måter virker det som tilhørigheten er mye sterkere i Roma enn andre steder. Man er først romer, så er man italiener. Dette skaper en vanvittig atmosfære som igjen skaper en innsats for å hjelpe klubben, en innsats man ikke har sett maken til verden over. Endret 9. februar 2008 av Lusken Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Begynner likeså greit å kommentere Roma's siste kamp, mot Reggina. Helt grei kamp, fin "gjennomkjøring" til det relativ tøffe kampprogramet fremover, storkampene kommer på rekke og rad fremover. Vi styrte store deler av første omg. og skåret et mål. Reggina tok over mot slutten av omgangen. Andre omgangen begynte der første omgangen sluttet, altså reggina med en liten dominans, uten store muligheter. Dette tok slutt 20 minutter ut i andre omgang, da Roma bestemte seg for å ta over, og spilte ball-i-hatt med amaranto'ene. Ballen trillet, spillet stod. Mot slutten av kampen, dundret Mancini ballen i mål, etter nydelig forspill av Giuly. Forøvrig dundret Makinwa ballen i stanga rett etter 2-0 skåringen. Etter det var det liten spenning i kampen, og Reggina trakk seg tilbake. Dermed vant vi 2-0. Og Roma beholder fortsatt 2. plassen i Serie a. Endret 9. februar 2008 av Lusken Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Jah, Regner med stor pågang i denne tråden ( )... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...249&hl=roma Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...249&hl=roma mhm. fin å gamel tråd, som aldri oppdateres... Er trolig for lite Roma fans der ute....og generelt i Norge...vi må over til sota bror for å finne organisasjoner som seriøst heier på roma...Asroma.no suger, og forumet er elendig... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Ja, prøvde selv å lage en Inter side, men interessen for italiensk fotball er nok for lav i Norge Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg heier litt på Roma. Men følger ikke så mye med :< Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg heier litt på Roma. Men følger ikke så mye med :< hehe, det hjelper ikke å holde litt...Roma er verdens mest spesielle klubb...! Engasjementet rundt klubben, supporterne (Både på gode og vonde måter, men selv vonde måter får jeg litt frysninger av ), spillerne, talentene, egen oppdrett av spillere, Totti, Giannini, Pruzzo osv osv...og itillegg til dette spiller vi genial fotball. Hvorfor jeg startet å heie på roma var rett og slett sjarmen, og hele greia rundt klubben (Husker fortsatt det første klippet jeg så av totti ) Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Hvilket rart dyr er det i logoen deres?? Liker Roma. Skyldes kanskje at erkerivalen er naziklubben Lazio. Men favorittlaget mitt i Italia er Fiorentina. Endret 12. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 Hvilket rart dyr er det i logoen deres?? Liker Roma. Skyldes kanskje at erkerivalen er naziklubben Lazio. Men favorittlaget mitt i Italia er Fiorentina. hehe, ulv... Fiorentina er en spesiell klubb det å...men lenger nord i italia = :mad: hat! Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 7-1 PS: jeg er også en ihugget man utd supporter. Men Roma er selvsagt i førersetet. Angående den kampen, det er typisk roma, blir litt som real madrid, da vi ledet 2-0..og det gjensto 10 minutter...vi klarte å tape 2-3..mot real madrid.. vi ledet 3-0 mot palermo i for 2 år siden, vi klarte 3-3, de skåret 3 mål de siste 7 minutta.. slik er roma, og det er fasinerende....denne klubben har såå stort potensialet at ingen aner det selv. Vi har dessverre lid etter Fabio Capello, makan til svin. Hadde han stått på gata, hadde jeg plukket opp et baseball battt å klint til han! Han sa en gang i sin roma tid, da han var god, " jeg vil aldri trene juventus". Det er sterke ord, og i Roma så holder man drakta tett inntil brøste... Fabio dro oss ned i driiiten, han brukte opp penger, dro inn spillere som kun var der for penger, hektet av den gode spillerutviklingen roam hadde på gang...Og sist men ikke minst han forlot oss! Dette er snakk om litt av en feiging... Faen å sur jeg blir av å si detta, FACK DEG CAPELLO! Lenke til kommentar
paolo il capitano Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 AMANTINO MANCINI! Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 AMANTINO MANCINI! Ja, JÆVLA SVIN! Hater han å..bryr seg kun om penga! Les på svenskafans's roma side....og dere forstår... Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 12. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. februar 2008 En ulv som melkes av to babyer? Lol. Hva er historien bak det? Lenke til kommentar
Stargasm Skrevet 13. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 13. februar 2008 Wikipedia er en fin bil: http://en.wikipedia.org/wiki/Founding_of_Rome Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. februar 2008 Wikipedia er en fin bil: http://en.wikipedia.org/wiki/Founding_of_Rome hehe...hadde skrevet rimelig mye så kommer du å ødlegger det, skuffende... :!: Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2008 Hmm..Nå ser det ut som Ferrari forsvinner ut døren, en signatur som Roma og Ferrari selv har sagt var rett rundt hjørne, altså ved å signere for roma. Men ting er ikke alltids like sikkert. Ferrari forlangte, trolig, over 17.8 som er romas "lønnstak", og det er totalt uaktuelt å gi for en Back-Up Midstopper, dog en svært god en. Jeg er helt enig i det Roma gjør, Ferrari er svært god og det hadde vært best om han hadde blitt, men hvis han bryr seg mer om penga og i det hele tatt vurderer en overgang til nord italia og milan, så kan han faen meg gå å. Vi mister tross alt ikke den dyktigeste midtstopperen i italia heller... Det litt dumme er at Roma står igjen med skjegget i postkassa, vi får nemlig ingenting for han. Det er slike lønnsforhandlinger som irriterer meg mest, "hvis jeg ikk får 20 mill i året så går jeg til milan og tjener 30 mill..", det var garantert det ferrari messet om under lønnsforhandlingene. Roma må da sannsynligvis ut på markedet, og se seg om etter en ny midtstopper. Men hvor mye penger er vi egentlig villig til å gi for en midtstopper? Ikke vet jeg, men det jeg mener er at roma ikke skal handle en mye dårligere spiller enn ferrari, jeg vill heller se oppover. Jeg sa flere ganger i sommer at vi hadde sjansen til å hente barzagli, en enorm midtstopper (Selv forguder jeg han ). Probelmet med denne overgangen er vell at det vill koste oss utrolig mye penger, regner med en overgang på litt under/litt over 100 mill. Dette er alternativ nummer 1. Alternativ nummer 2, er rett og slett John Mensah, Ghana's midstopper i Afrika mesterskapet. Jeg så alle kampene til Ghana, og det var utrolig imponerende det John gjorde. Sterk som en okse(!), rimelig kjapp, teknisk sterk til å være en midtstopper (på Chivu nivå), Utrolig taklings sterk (Konstante, utrolig harde og vonde ), markeringssterk og ikke minst en rimelig klok spiller. Problemet med denne spilleren, ihvertfall har jeg sett noen Rennes kamper, hvor han gjør enkelte blemmer, og dette kan koste i Italia. Men alt. nummer 2, er vell trolig det beste og ikke minst det billigste... Dessuten trenger vi en Venstreback, jeremy mathieu? Ihvertfall god nok, men er ikke den mest offensive backen. resten av ferdighetene er vell nærmest komplette. Deretter trenger vi en offensiv midtbanespiller, dette er noe vi sårt trenger, når Esposito forlater oss. Sistnevnte burde få mye mye mye mer spilletid enn hva han har fått, han er kjapp, han er teknisk, han er klok, hva annet trengs det for en offensiv midtbanespiller? Ikke vet jeg, men jeg er enig i at han ikke har vist veldig mye i roma drakta, men la gutten få vise det! Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. februar 2008 Kamp i dag: Roma - Juventus. Med en begredlig 2008, må roma snu seg i dag, for å virkelig vise at de er gode nok, eller ihvertfall bevise at de er på vei mot inter neste år. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 16. februar 2008 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2008 Kamp i dag: Roma - Juventus.Med en begredlig 2008, må roma snu seg i dag, for å virkelig vise at de er gode nok, eller ihvertfall bevise at de er på vei mot inter neste år. Går den på tv elns ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå