knopflerbruce Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Når jeg tar i kabinettet (eller i PC-komponentene for den saks skyld) får jeg støt. Ikke kjempekraftig, men jeg kjenenr at jeg har blitt en del av en krets for å si det sånn Sånn skal det vel normalt ikke være. Har gitt blanke i det i 3 år nå, men da jeg støttet meg på kabinettet i går fikk jeg støt, og pcen hengte seg. Heldigvis ble ingenting ødelagt, men jeg liker ikke å gamble med sånt - mao spør jeg dere hva som er feil. Med min begrensede praktiske erfaring med sånt tipper jeg at det er noe rart med jordingen, men jeg bruker da faktisk jordede støpsler - noe jeg alltid har trodd gjør ting nærmest bombesikkert mot de fleste feil som ligner min type. Forøvrig hjelper det ikke å skru av pcen, jeg må i tillegg gjøre slit at det ikke er noen fysisk forbindelse mellom skjerm og skjermkort evt ta ut strømkotnakten til skjermen for at problemet skal bli borte. Kobler jeg kun fra skjermen hjelper det ikke heller. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Er både skjerm og PC koblet til stikkontakter med jord? I så tilfelle så var jo dette rart. Endret 9. februar 2008 av Patz Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Kjøpte selv en ny maskin for ikke lenge siden, og fikk støt av den. Fant ut hvorfor, jo.. når man dytter hovedkortet nedi kabinettet og inn i uttaket (dekselet eller hva det nå kalles 8der som kontaktene skal stikke ut) ) så kom noen av disse pinnene inni porten som resulterte til at jeg fikk støt hver gang jeg tok på kabinettet. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er bare å åpne kabinettet og lete etter feilkilder, vil jeg tro. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 PSUen er skrudd fast i et kabinett, men siden det er mye jobb å skru ut hovedkortet (jeg bytter CPU ganske ofte om dagen, for å teste om de funker bra) så gidder jeg ikke skru kortet inn i kabinettet. Hovedkortet, med alt dilldallet som er plugget i, ligger oppå en stabel pakkesker, halvveis utenfor kabinettet. Mao er det ingen ledende forbindelse mellom hovedkort og kabinett (unntatt gjennom ledningene til PSUen. selvfølgelig). Derfor er det vel ingen "pinner inni porten" (TROR jeg har skjønt hva som menes, og for at det skal være en feilkilde må vel nesten kortet være skrudd i kabinettet, right?). Feilsøke er greit nok, det, men hvordan? jeg må bare få påpeke at det samme problemet gjelder for pcer som er skrudd fast "normalt" hos meg, så det er ikke ghetto-oppsettet som har skylden her. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Det er ikke unormalt å få slike støt når PC ikke er jordet. Det kommer av noen filterkondensatorer i PSU. Så du bør kanskje sjekke at PSU faktisk er jordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå