Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Informatikk. Hva går dette ut på? Anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal snart velge hva slags fag jeg skal ha andre året allmenn fag nå og lurer på hva informatikk går ut på? Har hørt at det har noe med data å gjøre.

 

Og er det noen som har tatt informatikk? Er det å annbefale om en liker data ol.?

 

 

Mvh

Mr.Anki

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faget går i hovedsak ut på å lære å bruke programmer som MS Access, Frontpage, Adobe Flash og Photoshop (varierer fra skole til skole). Hvis du håpet på å lære programmering må jeg nok skuffe deg, men det avhenger litt av hva slags lærer du har.

Men det skal sies at det er digg å sitte på dataen fem timer i uken og slappe av, men man kan bli frustrert over at det man lærer er ganske overfladisk.

 

Se forøvrig læreplan.

Lenke til kommentar

Står da at IKT2-faget inneholder programmering.

 

Har IKT1 på skolen nå, og faget føles passelig meningsløst. Likevel, jeg trengte et fag å fylle inn noen timer med, selv om det i prinsippet ikke trengs.

 

Hittil har vi gått gjennom databaser(som var det eneste læreren kunne bittelitt av), Photoshop og Dreamweaver.

 

Læreren vet ingenting i faget, og timene arter seg som rene sirkuset. Vi kunne likegreit droppet læreren, og kun brukt de hersens bøkene, som er "Snarveien til (Flash/Photoshop/DreamWeaver".

Ingen undervisning i det hele tatt så lenge læreren er såpass inkompetent, og det er det en viss fare for om man ikke får tak på helt unge lærere som faktisk kan litt.

 

Får god øvelse i diverse flashspill, samt grenen "datasikkerhet", primært gjennom "hvor mye kan man få til med en skolemaskin som har restriksjoner tilrettelagt av en slapp IT-ansvarlig", det skal sies.

Men som fag er det totalt latterlig.

Lenke til kommentar
Men som fag er det totalt latterlig.

Med ei slik oppfatning av faget så må du anten vere passe slapp, ha feil innstilling eller ha dårleg lærar. (tipper det siste :p )

 

Viss du er interessert i data og du får ein god lærar (ein som kan meir om data enn deg sjølv :p ) så kan dette vere eit kjekt (les: lett) og interessant fag der du enkelt kan få deg ein god karakter utan å jobbe ræve av deg ;) (du får også realfagspoeng)

 

Eg har hatt informasjonsteknologi 1 (IT1) sidan i fjor haust, og dette er det desidert kjekkaste faget eg har. Viss du har lest læreplanen så ser du at ein får blant anna lære om:

  • Dei fysiske delane i ein data, (dvs. kunne skru den i frå kvarandre og sette den saman att, kunne identifisere dei forskjellige delane og portane ++.)
  • Utvikling av heimesider (har du ein god lærar her så får du lære css og html-koding frå scratch og ikkje berre vha. editorprogram)
  • Databasar (dette heldt me på med no, og dette var for meg både nytt og interessant)

Viss du er ivrig "gamer" så kan du nok mykje av dette frå før, så då kan du jo lett imponere læraren og ta ein 6'ar i faget :)

 

Photoshop har me hatt minimalt av, og det er like greit. Photoshop er for dei på media og kommunikasjon, ikkje realfags-elevar :cool:

 

Flash og programmering er vel pensum i IT2 så vitt eg veit. Du kan forreste ta IT2 neste år utan å ta IT1 i år, så det er ikkje for seint sjølv om du velgjer "feil" i år.

 

bli frustrert over at det man lærer er ganske overfladisk.

Til dette vil eg berre sei at det er veldig avhengig av deg sjølv (og så klart læraren). Når ein har om CSS til dømes så går det fint ann å berre lære seg det mest nødvendige, men dersom du er litt interessert og vil leike deg litt, så går det fint ann å ta dette langt forbi stadiet "overfladisk" ved å spørje litt og ta ein titt på w3schools.com

 

 

Eg stortrivst iallfall med dette faget, og har bestemt meg for å ta IT2 neste år, det er då programmeringa og alt det artige byrjar :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Kompetansemål

Digital samtid

Målet er at eleven skal kunne:

 

* beskrive ulike typer digitalt utstyr og forklare hovedtrekkene ved virkemåten

* forklare hvordan de fysiske signalene i datautstyr kan tolkes som binære tall, tegnsett, grafiske framstillinger, billedpunkter og lyd

* gjøre rede for standarder for kommunikasjon mellom ulike former for digitalt utstyr og mellom programmer

* gjøre rede for hvilke utfordringer og muligheter den digitale verden kan skape for språklige og kulturelle minoriteter

* gjøre rede for og argumentere for nødvendigheten av regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi

* beskrive og drøfte informasjonsteknologiens muligheter og konsekvenser

* beskrive og foreslå tiltak mot trusler i den digitale verden

 

Nettsteder og multimedier

Målet er at eleven skal kunne:

 

* gjøre rede for hvilke standarder og prinsipper som muliggjør Internett

* planlegge nettsteder som inneholder multimediekomponenter

* utvikle nettsteder i henhold til planer og vurdere om krav til brukergrensesnitt er oppfylt

* redigere nettsteder ved bruk av standardiserte oppmerkingsspråk

* organisere og begrunne filstrukturen for nettsteder

* sette opp krav til og vurdere nettsteder

 

Databaser

Målet er at eleven skal kunne:

 

* gjøre rede for begrepene primærnøkkel, kandidatnøkkel, fremmednøkkel og atomærkravet

* utvikle normaliserte datamodeller ut fra problemstillinger og begrunne valgene som er gjort

* lage databaser i henhold til gitte datamodeller

* utvikle, presentere og begrunne databaseapplikasjoner

* lage dynamiske nettsider som bruker en database ved hjelp av spørrespråk og programvare på tjener

 

 

Lenke til kommentar

At læraren er datafagleg kompetent er ikkje nok. Vi hadde ein fyr som var ansvarleg for mykje av IT-infrastrukturen under OL på Lillehammer (jaja, det er lenge sidan eg gjekk på skulen...), men han var pedagogisk inkompetent. Ikkje at det var så motiverande å trykke på B og U og I-knappane i WordPerfect heller...

Lenke til kommentar

Fysikk 2 gir 1 poeng kontra kjemi 1 sitt halve. Når du søker på studier altså. Men altså, hvis du får 2 i fysikk men 6 i et annet fag så hjelper det jo lite.

Edit: Dessuten MÅ du ha fysikk 1 for å komme inn på sivingstudier på NTNU,

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar
Faget går i hovedsak ut på å lære å bruke programmer som MS Access, Frontpage, Adobe Flash og Photoshop (varierer fra skole til skole). Hvis du håpet på å lære programmering må jeg nok skuffe deg, men det avhenger litt av hva slags lærer du har.

Men det skal sies at det er digg å sitte på dataen fem timer i uken og slappe av, men man kan bli frustrert over at det man lærer er ganske overfladisk.

 

Se forøvrig læreplan.

 

 

Det der lignet ikke informatikk slik jeg kjenner det... Det du linker til er forøvrig Informasjonsteknologi 1/2, hva nå en det vil si. Er det universitet/høgskole?

 

 

Her er i alle fall de to informatikkstudiene jeg kjenner til

http://www.ntnu.no/studier/bit

http://aitel.hist.no/studier/bit_drift.php

 

Litt mer avansert enn MS Access, Frontpage, Flash og Photoshop, for å si det slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...