Gå til innhold

Spørsmål angående fargejustering i Photoshop

Anbefalte innlegg

Ikke noe billedkritikk på vedlagte bilde, men det er bare et spørsmål ang. å justere farger. Bruker dette som eksempel. Det første bildet er originalen, synes det har mye rosaskjær. Jeg bruker det til å øve fargejustering, på neste bildet har jeg "flyttet" litt på fargekanalene og justert litt lys/kontrast. (Samt rettet opp litt). Men jeg er ikke fornøyd med fargene. Tar imot tips og råd. (Jeg har Photoshop 7.0) (Er det kanskje noe jeg kan innstille på mitt EOS 400D også? Bruker automatisk WB, synes det blir best....)

RandiA

post-92574-1202591660_thumb.jpg post-92574-1202591678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tar alle bilder i RAW (for å kunne stille hvitbalanse i etterkant blant annet) og farger justerer jeg mye med curves.

Er det slik at det går bedre å rette farger og slikt når man fotograferer i RAW? Tror jeg har forstått det slik nå. Og med Canon følger det et - for meg ser det ut til - bra program: Digital Photo Professional som bearbeider RAW filer. Har ikke begynt å fotografere med RAW enda, men bør vel gjøre det. Har nå lastet ned både Manualen til dette programmet, og en Video guide fra Canon sine sider. Det gikk greit.

Men nå har jeg et flaut spørsmål, litt off-topic - jeg skulle laste ned for brenning et gratis Video-program som jeg fikk tips om her, Guide til Photoshop, det er lett og greit, men du slette tid, jeg finner da ikke hvor det har lagt seg ned! Dette har jeg ikke opplevd før. Jeg har søkt etter det på datamaskinen og brukt alle søkeord jeg kunne finne (moderskapet_grunderna_101.iso, osv). Det var stort over 400MB og det tok en stund å laste det ned. Er glad hvis noen kan gi meg tips om hvordan jeg kan finne det. Hjelp! Lastet ned herfra

RandiA.

Lenke til kommentar
start nedlastingen på nytt derifra og se da hvor du får valget om å lagre den, om du ikke har endret plass siden sist, så fåreslår explorer samme plassen på nytt;)

Takk for svar, jeg fikk dessverre ikke noe forslag om hvor jeg ville lagre den. Jeg hadde trykket på alternativet Åpne, og det brukte den ca 45 minutter på. Og hvor åpnet den seg så???

RandiA

Lenke til kommentar
Den forstod jeg ikke helt, Tom. Jeg har brukt søkefunksjonen i windows (moderskeppet grunderna 101.iso osv)..har ingen DOS boks å bruke til søk. (Kjør?) :!:

RandiA

Velg kjør fra startmenyen, tast inn cmd.exe og trykk OK. Da kommer det opp sort boks.

tast så dir c:\moderskeppet*.* /s/b

Etter en stund kommer det forhåpentligvis opp navnet en katalog.

Windows sin søkefunksjon er skikkelig rumpe og sliter ofte med å finne ting.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg syns at begge bildene bærer preg av feil hvitbalanse. Hva hadde du stilt inn hvitbalansen på? Å ta bilder i snø er ekstra krevende for kameraet, ofte tolker en feil av hvitbalansen hvis den er satt på auto. Hvis du skter i RAW kan du i ettertid justere på hvitbalansen.

Lenke til kommentar

Du kan søke etter *.iso, du vil då finne alle .iso-filer i det området du søker. Men ettersom du har valgt opne når du lasta ned, reknar eg med at fila ligg i mappa for midlertidige internettfiler. Hugser ikkje korleis det er i XP, men i Vista og IE7 kan ein finne stien til mappa ved å gå til Verktøy --> Alternativer, og gå inn i innstillingane for midlertidige filer osb. Sjå skjermskot.

post-21406-1202682231_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg syns at begge bildene bærer preg av feil hvitbalanse. Hva hadde du stilt inn hvitbalansen på? Å ta bilder i snø er ekstra krevende for kameraet, ofte tolker en feil av hvitbalansen hvis den er satt på auto. Hvis du skter i RAW kan du i ettertid justere på hvitbalansen.

Ja, den er satt til Auto. Har prøvd litt forskjellig og ender ofte på Auto. Har bestemt meg at nå begynner jeg (snart) å fotografere i RAW, har vært litt engstelig for å sette meg inn i den RAW-behandlingen etterpå, men det blir vel omtrent det samme som justeringer av jpg.filene

RandiA

Lenke til kommentar

Ja, den er satt til Auto. Har prøvd litt forskjellig og ender ofte på Auto. Har bestemt meg at nå begynner jeg (snart) å fotografere i RAW, har vært litt engstelig for å sette meg inn i den RAW-behandlingen etterpå, men det blir vel omtrent det samme som justeringer av jpg.filene

RandiA

Det er ikke den store forskjellen i redigering nei, men du må bruke et verktøy som takler RAW redigering, noe som de billigste programvarene ikke takler. Det krever også mer mtp arbeidsflyt, men dette er ikke krevende.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, gutter...fin hjelp. :thumbup: Nå har jeg sett i Temporary internett files, der er den ikke, så fulgte jeg Tom sin oppskrift også, og der ble det søkt og filen fantes ikke. Da tror jeg det er greit, kan se video'n på nett også, har sett halve, den er god. Det viktigste var at denne store filen ikke skal ligge for ubrukt noe sted, så nå kjører jeg cleaner og hvis den ligger på midlertidige filer blir den slettet. Skal bli kjekt å se.

RandiA

Lenke til kommentar
Takk skal dere ha, gutter...fin hjelp. :thumbup: Nå har jeg sett i Temporary internett files, der er den ikke, så fulgte jeg Tom sin oppskrift også, og der ble det søkt og filen fantes ikke. Da tror jeg det er greit, kan se video'n på nett også, har sett halve, den er god. Det viktigste var at denne store filen ikke skal ligge for ubrukt noe sted, så nå kjører jeg cleaner og hvis den ligger på midlertidige filer blir den slettet. Skal bli kjekt å se.

RandiA

Hvis du velger "åpne" lagres videoen bare midlertidig mens den spilles av. Du må velge "lagre" eller "save as", og åpne den manuelt etterpå.. :) Først DA kan du finne den på maskinen etterpå - og starte/stoppe den som du vil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...