Gå til innhold

Noen som har erfaring med kjøp fra utlandet over internett?

Anbefalte innlegg

Rundt april måned kommer jeg nok til å kjøpe (mitt første) speilreflekskamera + to objektiver. Dette kommer nok da sannsynligvis til å bli kjøpt fra amazon.com. Er det noen som har erfaring med å kjøpe slikt over internett? :hmm:

Kom gjerne med gode eller dårlige erfaringer.....

Tåler for eksempel kameraet og objektivene den "påkjenningen" å bli fraktet???

På forhånd takk!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rundt april måned kommer jeg nok til å kjøpe (mitt første) speilreflekskamera + to objektiver. Dette kommer nok da sannsynligvis til å bli kjøpt fra amazon.com. Er det noen som har erfaring med å kjøpe slikt over internett? :hmm:

Handler du hoss en proff butikk, så vil det jo være en selvølge at de pakker det godt nok.. Tror ikke du kommer til og støte på noen problemer =)

Bare at det kan ta sin tid å få den sendt. Tenker på tollen.

Lenke til kommentar

Handler du hoss en proff butikk, så vil det jo være en selvølge at de pakker det godt nok.. Tror ikke du kommer til og støte på noen problemer =)

Takk..

Tenkte mest på under sendinge... Tollene og tiden sendingen tar vet jeg på forhånd om.... :innocent:

Lenke til kommentar

Kameraet blir fraktet fra fabrikk til lager og videre til deg. Om lageret er i Norge eller USA har lite å si, alle produkter tåler frakt uten problem, og kamera tåler stort sett litt røff behandling.

Jeg visste ikke at amazon shippet andre ting enn bøker til Norge, men de pleier å være raske og greie å handle med. De mest populære fotobutikkene er bhphoto og adorama. Så lenge du kjøper fra velrenommerte butikker er det ingen problem overhodet, og frakt kan i visse tilfeller være raskere enn om du bestiller fra Norge. De fleste produsenter har internasjonal garanti, og du kan kjøpe forsikring som tilsvarer norske forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

Kameraet blir fraktet fra fabrikk til lager og videre til deg. Om lageret er i Norge eller USA har lite å si, alle produkter tåler frakt uten problem, og kamera tåler stort sett litt røff behandling.

Jeg visste ikke at amazon shippet andre ting enn bøker til Norge, men de pleier å være raske og greie å handle med. De mest populære fotobutikkene er bhphoto og adorama. Så lenge du kjøper fra velrenommerte butikker er det ingen problem overhodet, og frakt kan i visse tilfeller være raskere enn om du bestiller fra Norge. De fleste produsenter har internasjonal garanti, og du kan kjøpe forsikring som tilsvarer norske forbrukerrettigheter.

Amazon.com sender dessverre ikke kameraer til Norge, men har familie som bor i USA, så pleier å sende slike produkter til dem :innocent:

Lenke til kommentar

Fikk mitt kamera kun pakket i orginaleske/gråpapir fra en norsk e.butikk,ble ganske sjokkert når jeg hentet det på posten.Heldigvis så overlevde det den fraktmetoden.

Fra utenlanske e.butikker som ikke har ganske høy positiv rating,pleier jeg og sende en mail med noen spørsmål om produktet/frakt,hvis jeg ikke får noen svar så styrer jeg unna den sjappa. :thumbdown:

Du kan også bestille noe "billig" først for å sjekke seriøsiteten og frakttider.

Men det viktigeste er og sjekke,dobbel sjekke,trippel sjekke og sjekke gjerne en gang til hvis du har tenk og bruke noen tusen kroner.

Eller så er det bare å bestille :yes: har selv brukt endel tusen igjennom E.bay.

Du kan sjekke feedback til E.bay butikker her.Fant denne i en annen tråd her.

http://toolhaus.org/cgi-bin/negs?User=Elli...by&ref=home

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og betaler du via PayPal, så er pakkem forsikret for opp til $2000.

En annen ting som jeg synes er viktig, er å handle slik at pakken blir sendt med UPS, ikke posten - det går mye fortere, og får pakken på døra før den blir fortollet. Du får ei regning i etterkant på moms (evt. toll) + kr 120 i gebyr til UPS (Posten tar kr 156,80)

Lenke til kommentar

Det er hvertfall totalt feil. Bruker du 2 minutter på å sjekke andres

erfaringer med nettopp dette, så er hovedinntrykket at det er kjappere

å få det fra USA enn en norsk nettbutikk.

En stor og seriøs butikk i USA er B&H Photo Video. De sender til norsk adresse

og aksepterer et norsk visa-kort.

Lenke til kommentar

Det vil jeg si er feil.. Når jeg bestiller fra norske butikker får jeg det på 2-3 dager. Bestiller jeg fra statene tar det ofte en uke før det ligger i posboxen min.. Venter på en pakke som er til tollen nå faktisk. Den har vel snart vært til tollen i en uke nå.

Lenke til kommentar

Hvor har du da bestilt og hvordan fraktmåte brukte du?

Jeg har bestilt fra New York sent tirsdag kveld og hatt varen

i hånda mi fredag formiddag. Da var det tilogmed forsinket grunnet

flyproblemer.

Har lest om bedre eksempler hvor folk har mottatt varene mindre

enn 48 timer etter de var bestilt. Men da har man nok flaks med

bestillingstidspunkt og flyavganger.

Det er ikke toll på fotoutstyr så hva det du har bestilt gjør hos

tollvesenet er ikke godt å si. Så sant det ikke dreier seg om en

form for stikkprøve e.l.

Å motta noe fra en norsk nettbutikk etter 2-3 dager er ikke hva jeg har erfart gjennom tidene hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte ny linse til kameraet mitt fra usa søndag for en uke siden. Onsdag kveld fikk jeg beskjed fra butikken om at det var sendt fra dem. Fredag ettermiddag hadde jeg linsen i hånda.

Ble sendt med UPC (USD 65,-), og da er det de som står for fortollingen og mva-innkrevingen. Dermed heller ingen forsinkelser pga tollen.

Når det er sagt, ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg bestilte nytt hus fra usa. Dersom det skulle bli noe trøbbel med det som du ønsker å ta garantien, må kameraet sendes tilbake til usa, og det kan lett koste mer enn det smaker. Linser og annet som ikke er så utsatt for garanti-feil derimot har jeg ingen betenkeligheter med å bestille derfra.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe kamera i USA.

Er du maks uheldig, og får en "mandagsmodell", så sliter du uansett hvor det er kjøpt (koster vel ca en 100 lapp mer å returnere til USA enn til Norge).

Jeg har en mistanke om at det er flere som returnerer objektiv enn kamera (prosentvis).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...