Mr_Bilbo Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hei... Som tittelen nevner, lurer jeg fælt på hvordan man får installert Ubuntu.. Det skal installeres på en ca 1 år gammel Acer 5102 WLSMI (eller noe i den duren), prosessor er en AMD Turion 64 X2 (TL 52, tror jeg), hardisken er sprett ny, formatert for FAT 32. Jeg har mistet recovery-CD-en til XP om fulgte med maskinen og tenkte derfor å prøve UBUNTU i stedet, jeg har brent ut CD-en etter å ha lastet ned UBUNTU, en CD på ca 700 mb der hele filen ligger som en ISO og en DVD der jeg har pakket ut ISO filen (ingen av delene fungerer). Når jeg prøver å boote rett fra CD-en skjer det ingen verdens ting, skjermen blir bare helt svart og jeg hører etterhvert DVD-spilleren spinner seg ned, nada. Jeg vet PC-en fysisk sett inklusive HD'en virker som den skal, men noe er jo åpenbart galt... Har jeg lastet ned feil versjon (valgte den for x86 maskiner osv, slik man blir anbefalt selv om man har AMD-prosessor)? Er det evt. andre ting jeg gjør feil? Selvsagt kan jeg kjøpe en kopi av recovery-CD-en og installere XP igjen, men tenkte liksom jeg skulle prøve Ubuntu da det har fått mye skryt den siste tiden. Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg (kona maser om at jeg må få fikset PC-en hennes, og inntil så skjer er min egen macbook "beslaglagt").... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Pass på at brenner .iso fila som en image. Du skal *ikke* pakke den ut på forhånd. Hvordan det gjøres kommer an på brenneprogrammet du bruker. I f.eks. Nero velger du følgende fra menyen: Recorder->Burn Image Andre brenneprogrammer har likende valg Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Her finner du mye nyttig informasjon: http://www.ubuntu.no/node/1 Lykke til ! Lenke til kommentar
Mr_Bilbo Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Tusen takk for hjelpen, har akkurat brent et image av iso-filen. Puttet i PC-en og dro igang og installasjons programmet startet nesten med en gang. Holder på nå, og det virker svært lovende. Skal bli gøy å prøve noe annet enn XP (og OS X).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå