Gå til innhold

Q6600 maks hastighet....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

leth !

blir nok bra til slutt! lot's of tweaking!

jeg har en quad core 2,4Ghz og jeg lurer på hvor mye som er vanelig og overklokke den til?

er det ca 3ghz? og hvor mye er mask?

Takk

Christoffer

og btw , dette kommer jo veldig ann på kjøling etc ,, men nok en gang 3-3,2 er nok rimlig greit oppnårlig!

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Hvor langt du kommer avhenger av flere faktorer - det viktigste er hvor heldig du er med Q6600en din, kvalitet på hovedkort har også MYE å si hvis du skal klokke høyt, strømforsyning og minne spiller også inn - og ikke minst hvor flink du er til å tweake biosen ;-)

Jeg har hatt min Q6600 G0 i tre forskjellige hovedkort, med ett Asus P5N-E SLI var det ikke mulig å få den over 2.7 stabilt, med et MSI P35 klarte den 3.2 - mens med mitt nåværende kort et Gigabyte X38-DQ6 klarer den 3.6 stabilt på luft eller 4.0ghz på vann.

Skal du klokke max så MÅ du ha en bra kjøler - det vil i praksis si Thermalright Ultra 120 Extreme eller Noctua NH-U12, mange andre er bra, men pr. i dag er disse best med Thermalright på topp med en liten margin.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, med Scythe´n rikig montert vil jeg si mellom 3.2-3.6ghz et sted. Men du har ett Nforce 780i basert hovedkort - disse skal fungere bra med Q6600 i motsetning til 680i, men kortene og biosen er fersk enda - dessuten utvikler de vannvittig mengder varme i forhold til f.eks Intel P35/X38, så du må sørge for skikkelig luftflyt i kabinettet eller helst ekstra kjøling av chipset.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på følgende:

1) Hvor "heldig" du har vært med CPUen. Ikke alle CPUer er identiske, selv omde er eksakt samme modell - pga. bittesmå forskjeller i hver CPU som resultat av hvordan de lages.

2) Hvilken temperatur du klarer å holde den på, altså hvilken kjøling du har.

3) Hvilken spenning du er villgi til å kjøre den på. Dette henger mye sammen med punkt #2, ettersom temperaturen ofte sitter et tak på hvor mye spenning du kan sikkert sette på CPUen utne å gå betydelig over annbefalt maks-temperatur (for Q6600 - ikke gå over 60-70celcius ved maks load om du skal være på sikre siden. Bruk prime95 small FTTs torture testen + "coretemp" for å sjekke dette).

Det siste er at hovedkortet ditt naturligvis må kunne klare å ta unna den øke FSB'en du skal bruke, så å vite hvoedkortet ditt er viktig for å gi et godt estimat, men som regel er det CPUen som først stopper om du er på vanlig luftkjøling.

De fleste Q6600 kan takle opp mot 3,4 - 3,6 på god luftkjøling så lenge du er villig til å øke spenningen noe (det kreves skjeldent ekstreme verdier for å nå 3,4Ghz).

Kjører selv min Q6600 på 4,230Ghz, på fasekjøling, og det er i hovedsak mitt hovedkort (nvidia 680i chipst-basert) som setter stopp for meg (470Ghz prime95 stabilt). Jeg vil regne min CPU som "godt over gjennomsnittet heldig".

Håper dette hjelper :)

Vær obs!! om du bruker 680i chipset som ikke er EVGA rev A1, så vil det være mange FSB "hull" som det kalles som vil virke som at systemet ikek er stabilt på mange FSB frekvenser, selv om det fint vil være stabilt om du går enda høyere. Om det er tilfellet, så si ifra, så skal jeg prøve å gi råd (gi gjerne en PM så jeg får se det). Om det er Intel basert hovedkort har ikke disse samme problemene. De nyere 780i hovedkortene skal heller ikke ha denne feilen, da de har samme fiks som A1 revisjonen av EGVA's 680i chipset.

Håper det hjalp.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...