Gå til innhold

RAM på 32-bits

Christofferaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vurderar det same sjølv, men eg veit at det varierar!

Hugsar eg ikkje feil, hadde det noko med kor mykje ekstra utstyr du har, som t.d skjermkort og kor mykje minne HK klarar å adressere, eller noko i den duren.

No kan eg ikkje alt om det, men eg vil tru det er ein plass mellom 3,3 og 3,6gb.

Lenke til kommentar

4GB totalt minus annet minne du måtte ha i maskinen. Inklusivt:

-Skjermkortminne

-Internminne på hk, f.eks for bios osv.

-Internminne på andre tilleggskort.

Meg bekjent regnes ikke cache minne på harddisker med, da dette er et separat system som ligger lokalt i disken.

L1, L2 osv cache registrene i prosessoren regnes heller ikke med.

32 bit vil si at man har 32 linjer som enten kan være 0 eller 1 det gir 2^32 mulige adresser.

2^32 = (2^2)*(2^30) = 2^2GB = 4GB.

Lenke til kommentar

Kunne ikke gitt en bedre svar en Thorsen, så jeg kan bare bekrefte at hans svar er korrekt.

Så svaret er altså at det kommer ann på hva som står i maskinen, og hvor mye av de 4gigene som må allokeres til annet enn systemminnet. Har du et (eller flere) skjermkort med mye RAM så spiser det opp mye av de 4gigene du har. SLI (eller god forbid - tripple eller quad-SLI), så sitter du ikke igjen med mye. hedigvis begynner 64-bit OS å bli brukbare, og da har du vel støtte for noen terrabyte med RAM eller noe sånt - i praksis ikke et problem =)

-Stigma

Lenke til kommentar
jeg har ikke så greie men skjermkortet mitt er et 8800GTX 768mb (ikke dobbelt). prosessor er q6600. 640gb harddisk.... og jeg har 3gb ram.... så er det vits for meg å legge til mer?

takk

Christoffer

Nei, du vil få lite ut av mer minne.

4GB - 3GB - 768MB = (maksimum) 256MB igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har 32-bits xp som OS, og 4 gb ram. I windows vises 3,56 gb.

Skjønner at det er begrensninger i 32-bits OS som forårsaker dette, og skal ikke spørre hvorfor.

MEN... jeg har blitt fortalt at det er bortkastet å kjøre mer enn 2 gb minne på et 32 bits OS, da maskinen vil fungere dårligere med mer minne. Dette er fra en kamerat som driver egen IT-bedrift, som igjen hadde hørt dette fra en selger i Hattelco.

Er det hold i denne påstanden??

Har selv kjørt benchmark før og etter installasjon av de siste 2 gb, og har ikke sett noen forskjell, det er i alle fall ikke dårligere resultat. Noen som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
MEN... jeg har blitt fortalt at det er bortkastet å kjøre mer enn 2 gb minne på et 32 bits OS, da maskinen vil fungere dårligere med mer minne. Dette er fra en kamerat som driver egen IT-bedrift, som igjen hadde hørt dette fra en selger i Hattelco.

Er det hold i denne påstanden??

For de aller fleste kontroapplikasjoner vil nok ikke mer enn 2GB gjøre noe stor forskjell. Men noe ytelsestap vil man ikke få (om man da ikke velger "treigere" minne på 4GB enn 2GB)

For minnehungrige applikasjoner derimot, som video/bilde behandling, simulering, og ikke minst spill er det jo klart at mer minne vil gi bedre ytelse.

Noen hovedkort har dog hatt problemer med f.eks 4*1GB moduler, kontra 2*1GB moduler, men dette har ikke noe med designet bak 32bit operativsystem å gjøre.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...