Gå til innhold

kommandolinjeprogravare for resizing av bilder

Spr0cket

Anbefalte innlegg

har en cd-med bilder. prosessen jeg ønsker er at bildene:

1. leses fra cd-platen

2. resizes fra 3k*25,k til noe mer håndterlig som 1024*768 - eller noe i området, aller helst custom oppløsning slik at man beholder aspect ratio og pixelmapping

3. lagrer de resiza bildene i en temp-katalog

4. importerer bildene inn i powerpoint slik at man får et bilde på hvert lysbilde

5. skriver ut, og lagrer powerpointfila på et gitt sted

6. sletter bildene i tempkatalogen

så langt har jeg følgende i boks:

2. Resizing får jeg gjort via win xp power toys image resizer.

4. import av bilder til powerpoint vha en macro.

imidlertid blir dette for tungvindt (dette er en prosess som skal gjøres mange ganger) - ideelt sett skal hele denne prosessen være automatisk.

mesteparten av filbehandlinga kan gjøres vha et batch-fil (det går fremdeles an å gjøre dette i winxp? jeg har ikke skrevet bat-filer siden dos 5.0) - men! da må jeg

1. finne et lite og enkelt resizeprogram som man kan kjøre fra kommandolinje (resize.exe d:\bilder /w 1024 /h 768 c:\temp) - for eksempel

2. vite hvordan man kan kjøre et MS VB-script (som makroen er skrevet som) vha en bat-fil

det med bat-fil er ikke noe must, men virket som det mest fornuftige jeg kom på, med min manglede kunnskap om programmering til windows xp.

mulig at denne skulle vært postet i programmerings-delen, men hvis vi tar utgangspunkt i at dette blir ei bat-fil er det et spørsmål om resize-programvare og implementering av office-macro i batfil.

all hjelp mottas med stooor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tilgang på PowerPoint 2007 har denne en funksjon hvor du enkelt kan lage et fotoalbum ved å sette inn mange bilder fra en mappe automatisk. Den utfører også komprimering ved lagring så du slipper et skritt. Du kan enkelt lage en makro som utfører alt med et klikk.

Lenke til kommentar
Hvordan kjører du en macro til vanlig?

på en av to måter, enten manuelt med alt f8 og kjør eller vha egenkomponert knapp på verktøylinja.

for så vidt trenger jeg ikke å kjøre det som en macro på død og liv, det er bare den eneste måten jeg veit om å gjøre det (hente inn ett og ett bilde og skalere de slik at de passer til lysbildet) på.

Hvis du har tilgang på PowerPoint 2007 har denne en funksjon hvor du enkelt kan lage et fotoalbum ved å sette inn mange bilder fra en mappe automatisk. Den utfører også komprimering ved lagring så du slipper et skritt. Du kan enkelt lage en makro som utfører alt med et klikk.

morn igjen kjeklulf. det er fremdeles powerpoint 2000 på plattformen jeg jobber med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...