Kjartis Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Hei alle sammen! Er førstegangs bruker av dette forumet. Ser ut som det befinner seg mange habile bærbarbrukere her inne. Sitter å venter på ny bærbar som jeg har bestillt meg via jobben. Jeg lurer på om jeg har bæsja på leggen eller at jeg har gjort en bra deal. Pc'n er en Dell Inspiron 8200 2200BT til 22.000.- Spesifikasjoner: Bildskjerm BT - 15 tum TFT UXGA+ (1600*1200) Bærveske Bærveske i lær CD-ROM DVD-ROM 8x + MPEGII Software & 1,44 MB FDD CD-Brenner CD-RW 24x8x24 Modulær Firewire-port Integrert IEEE 1394 Grafikkort 64 MB ATI Mobility Radeon 9000 Harddisk 40 GB Ultra DMA/ATA-100 Minne 768MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB) Modem Internal combo 56k modem / 10/100 network Operativsystem MS Windows XP Pro Norsk versjon Processor Mobile Intel Pentium 4 processor - M 2.2GHz Via jobben koster denne 22.000, hvis jeg har skullet kjøpt den som privatperson har den kostet 33.000.- Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 når fikk du 768mb ram på en 256mb brikke? Jeg vet ikke, ser bra ut det der. Lenge siden jeg fulgte med på bærbare. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 en veldig bra bærbar til den prisen! Lenke til kommentar
Yuri Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 spør du meg er ikke 512MB DDR RAM DIMM verdt (+4,667 kr) ekskl. moms... kjøp denne separat for 1700 inkl.mva... tror heller jeg ville gått for "Inspiron 8200 N2400VT Performance (820023IA)" hvis du først skal ha arbeidsstasjon Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 synes ikke det virker som et fantastisk tilbud...hva slags garanti-ordninger følger med det tilbudet der? har vanskelig for å forstå at det skal koste 33.000...hvis du har mulighet synes jeg du bør kansellere og heller bestilt følgende: Bildskjerm BT - 15'' TFT Enhanced UXGA (1600x1200) (en del bedre skjerm enn på din) Bærveske her ville jeg droppet vesken i lær...tror den er ganske stor og stygg...nylon vesken er forøvrig ok... Minne 256MB DDR RAM/266MHz (1x256MB) (tredjeparts-minne kan kjøpes andre steder til en mye rimeligere penge) Operativsystem MS Windows XP Home Norsk versjon (Jeg ser ikke helt vitsen i å betale ekstra for pro) Processor Mobile Intel Pentium 4 processor - M 2.4GHz (Det er liten forskjell på disse prosessorene, men denne fulgte med hvis jeg valgte det dyreste "anbefalte systemet" med disse endringene ville maskinen kommet på under 21.000...(der jeg ikke har spesifisert noe, er det samme specs som på din) forøvrig er i8200 en bra maskin...men dell sin kundeservice kan til tider være ufattelig tragisk! vh krister Lenke til kommentar
Yuri Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Operativsystem MS Windows XP Home Norsk versjon (Jeg ser ikke helt vitsen i å betale ekstra for pro) Det er utrolig mye vits... 1. NTFS Compressed files... 2. Remote Desktop... 3. Domain... Det siste er en smule unødvendig... men nr.2 er essensiell for meg iallefall... Dessuten er det l33t med xp pro... Jeg oppdager stadig nye plagsomme ting ved home versjonen til mora mi... Edit: http://www.techtv.com/screensavers/windows...3354933,00.html Lenke til kommentar
Yuri Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Prosessor: Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 2.4 GHz Minne: 256MB DDR RAM/266MHz (1x256MB) Farge: Ion Silver Skjerm: BT - 15'' TFT Enhanced UXGA (1600x1200) (+ NOK 450 kr) Skjerm: Inngår ikke Harddisk: 40GB Ultra DMA/ATA 100 (5400RPM) Grafikkort: ATI Mobility Radeon 9000 64MB (+ NOK 840 kr) CD/DVD/CD-RW/DVD-Combo: 24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo (+ NOK 1,300 kr) Enhet for Media Bay: Inngår ikke Modem: Internal mini-PCI TM 1180 Wireless (+ NOK 580 kr) Bæreveske: Bæreveske (Lær) (+ NOK 675 kr) Dockingstation: Inngår ikke Operativsystem: MS Windows XP Pro. Anbefalt av Dell (+ NOK 1,200 kr) Programvare: MS Works 7.0 Sprog på operativsystem og programvare: Engelsk Beløp til betaling 19,285 kr inkl. frakt eksl. mva 23,913 kr inkl. mva og frakt ADD 3. parts minnet et annet sted (som krister og sa) Diskettstasjon er vel strengt tatt unødvendig? DVD+CDRW combo er en bedre løsning enn din da du iallefall må skifte mellom enten dvd rom eller cdrw og fdd, hvis du uansett skal ha det... - personlig ville jeg ha foretrukket et ekstra batteri på media bayen... Lenke til kommentar
Kjartis Skrevet 18. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 slags garanti-ordninger følger med det tilbudet der?3 års Henteservice 3 års utvidet telefonsupport (0800-2200 alle årets dager) Spesifikasjonene for maskinen er faste og kan ikke endres. Det er derfor prisen blir en del mindre enn for privatkunder (masseproduksjon regner jeg med). Eneste endringer som kan gjøres er på software-siden. XP Home var standard på pakken, men jeg har bruk for tilleggsfunksjonene til Pro slik som Yuri forklarer. Lenke til kommentar
Kjartis Skrevet 18. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Prosessor: Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 2.4 GHzMinne: 256MB DDR RAM/266MHz (1x256MB) Farge: Ion Silver Skjerm:.................. Beløp til betaling 19,285 kr inkl. frakt eksl. mva 23,913 kr inkl. mva og frakt ADD 3. parts minnet et annet sted (som krister og sa) Diskettstasjon er vel strengt tatt unødvendig? DVD+CDRW combo er en bedre løsning enn din da du iallefall må skifte mellom enten dvd rom eller cdrw og fdd, hvis du uansett skal ha det... - personlig ville jeg ha foretrukket et ekstra batteri på media bayen... Prisen min regnet ut på ditt oppsett blir 26,226 kr inkl. mva for mellomstore bedrifter. Min pris på pakken som inneholder 768 mb ram som er bestillt blir 22,568 kr inkl. mva. Denne pakken kalles for Månedens tilbud og er å finne på http://www.dell.no/hjemmepc/ for dere som har påloggingsmuligheter. Med så mye minne burde jo dette være et godt tilbud. Eller hur? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Når du kjøper minnet fra dell så er det nok et greit tilbud, men når du kan kjøpe minne som funker som f.... andre plasser til en mye rimeligere pris faller det litt bort. Et eks. til min comapq maskin kunne jeg ha kjøpt en 256mb brikke fra compaq, men den hadde kostet meg ca 3000 inkl porto. Søkte litt rundt og forsøkte apacer og twinmos, men til slutt ble det en kingston 256mb brikke til 1220,- som funka. sparte ca 1600 bare med å bruke litt ekstra tid. Om du leser litt på dette forumet finner du andre som har kjøpt "uoriginalt" minne til dell 8200 så du vil slippe å teste flere ulike som jeg måtte. Om du ikke vil skru og mekke på maskinen (ikke som meg som har skrudd den fra hverandre flere ganger) så er det greit å slippe dette. Lenke til kommentar
JP Skrevet 18. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2003 Jeg får min bærbare imorgen, samme maskin, men med 2 ghz og og 512 ram og innebygd trådløst nettverk Pris 18200,- :-) Lenke til kommentar
rks Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Fikk en nesten tilsvarende 8200 (2 GHz/512MB) i helga,den funker som bare det. Er kjempefornøyd! Så jeg tror ikke du har bæsja på leggen.... 8200 er i "desktop replacement"-klassen, så den er ikke blant de minste og letteste, men en god og kraftig sak. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Det er et bra tilbud fra Dell, og det er vel sånn skattefri hjemmepc ordning også vel så da sparer du jo en del % til på dette? Lenke til kommentar
Yuri Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Prosessor: Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 2.4 GHzMinne: 256MB DDR RAM/266MHz (1x256MB) Farge: Ion Silver Skjerm:.................. Beløp til betaling 19,285 kr inkl. frakt eksl. mva 23,913 kr inkl. mva og frakt ADD 3. parts minnet et annet sted (som krister og sa) Diskettstasjon er vel strengt tatt unødvendig? DVD+CDRW combo er en bedre løsning enn din da du iallefall må skifte mellom enten dvd rom eller cdrw og fdd, hvis du uansett skal ha det... - personlig ville jeg ha foretrukket et ekstra batteri på media bayen... Prisen min regnet ut på ditt oppsett blir 26,226 kr inkl. mva for mellomstore bedrifter. Min pris på pakken som inneholder 768 mb ram som er bestillt blir 22,568 kr inkl. mva. Denne pakken kalles for Månedens tilbud og er å finne på http://www.dell.no/hjemmepc/ for dere som har påloggingsmuligheter. Med så mye minne burde jo dette være et godt tilbud. Eller hur? Åssen får man access der? Lenke til kommentar
Kjartis Skrevet 19. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Åssen får man access der? http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...less200_epp.htm Skiv inn dell og hjemmepc, etterpå vil du havne på en registreringsside. Det er et bra tilbud fra Dell, og det er vel sånn skattefri hjemmepc ordning også vel så da sparer du jo en del % til på dette?Man får i skattelette hver enda krone som man bruker på avtalen. Men det finnes jo bakdeler som mindre feriepenger, mindre pensjon, mindre sykepenger ol. Fikk en nesten tilsvarende 8200 (2 GHz/512MB) i helga,den funker som bare det. Er kjempefornøyd!Høres betryggende ut. Takk! Lenke til kommentar
ekren Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Synes IKKE det du har her er noe spesielt godt tilbud.. Eneste som kan forsvare det etter min mening er hvis du kan kjøpe det gjennom en slags hjemme-pc avtale, og dermed trekke beløpet av brutto-lønn.. Hvis ikke ville jeg heller gått for f.eks en Compaq EVO 800C P4M2.2 til ca. 21000 hos f.eks mpx. Dell 8200 er en STOR maskin, dårlig plastkvalitet.. Lenke til kommentar
Kjartis Skrevet 19. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Kom til å tenke litt på dette med at pc'n blir betalt før skatte trekk. Etter å ha prøvd meg på gamle mattekunskaper finner jeg ut at hvis jeg skulle ha betalt denne rett fra lommeboka ville jeg bli 22.568 kroner blakkere. Ettersom den blir betalt før skatt vil 36% (mitt skattetrekk) av min brutto lønn gå til pc'n som til vanlig ville ha gått til staten. Dette vil si hvis mine gamle mattekunskaper stemmer at disse 36 prosentene vil utgjøre i kroner 8.124,- som til normalt ville ha endt i statskassa. Dette igjen vil si at i reelle penger betaler jeg 14.444,- kroner for denne pc'n. :o Uh! Litt komplisert, noen som forstår? Lenke til kommentar
rks Skrevet 20. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2003 Det er jo det som gjør dette så genialt.... Lenke til kommentar
Kjartis Skrevet 21. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. februar 2003 Fant ut at jeg løy litt! Slik at jeg ikke fører folk bak lyset: Jeg tok ikke med i innberegningen kuttet som blir på feriepengene. Feriepengene kommer seg på 11% av total lønn. Dette vil at 11% av summen 22.568,- vil jeg miste i feriepenger som utgjør 2482,- 14.444,- + 2482,- = 16.926,- For å være helt korrekt vil jeg betale ut i fra min egen lomme 16.926,- for denne datamaskinen i forbehold at jeg aldri blir langtidssykmeldt og at jeg har nådd maks pensjonspoeng før jeg blir pensjonist. :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå