Stian Jacobsen Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Har du kjøpt eller skal du kjøpe deg en Aspire 5720ZG? Her er noen tips.. Aspire 5720ZG er en bærbar pc med høye spesifiksjoner og selges for en god pris på de fleste nettbutikkene. Da jeg fikk min var jeg sånn ca. fornøyd.. Denne laptopen leveres med Windows Vista Home Premium, noen vil kanskje like det.. Det gjorde ikke jeg! Laptopen var treig som **et veldig stygt ord**! Derfor bestemte jeg meg for å installere xp isteden. Det er her problemene kommer, Acer har nemlig ikke en komplett liste med XP drivere. Derfor har jeg satt sammen en liten check-list på hva du skal gjøre for å downgrade fra vista 1. Ikke ring acer support, de har tydlig vis ikke kompetanse, de bruker acer.no til å lete etter svar på dine problemer, dette er ikke verdt 40minutter i telefonkø!! 2. Start maskinen, trykk F2 for å komme inn i BIOS, på fane nr.2 finner du et punkt som heter noe med SATA. (Har dålig hukomelse!), under denne velger du IDE. Dette er for at XP skal finne harddisken din.. 3. Putt inn XP CD-en din og boot laptopen på denne, formater c: disken, dersom du velger å "Slette forige windows installasjon" får du en masse problemer! 4. Installer XP 5. Når du har fått installert xp må du installere drivere, disse finner du på acerpanam.com. De to driverne du ikke finner der, er til skjermkortet og til det trådløse nettverkskortet. Dersom du googler etter "GeForce 8400m GS" så finner du til skjermkortet. For det trådløse nettverkskortet trenger du disse driverne (IKKE INSTALLER INTEL DRIVERNE SOM LIGGER PÅ ACER SINE SIDER) http://www.atheros.cz/download.php?atheros...EG&system=1 Fiks ferdig!! Etter å ha installert XP ble PC-en 1470 ganger (sånn ca. ) raskere.. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Takk for tipset. Har selv denne dataen og har en del problemer med den og har derfor lyst til å installere xp. Spørsmålet mitt er: kan jeg installere xp og likevel beholde vista, vet at en del folk har fått problemer etter installasjonen og lurer på om det er mulig å beholde vista som en slags backup? Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Takk for tipset. Har selv denne dataen og har en del problemer med den og har derfor lyst til å installere xp. Spørsmålet mitt er: kan jeg installere xp og likevel beholde vista, vet at en del folk har fått problemer etter installasjonen og lurer på om det er mulig å beholde vista som en slags backup? Acer har et backup program som brenner en "restore dvd" (2 plater). Du finner det under en av acer utility menyene i startmenyen Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Gode tips! Jeg fikk denne laptopen som lånemaskin da min er på service. Den kom installert med Vista Home. jeg reagerte også på farten, som var noe treg. I motsetning til deg, installerte jeg Linux. Jeg har testet 4-5 distroer, sitter nå med Linux Mint. Det var bare Ubuntu og Mint som fant nettverkskortet. Felles for alle distroene er at de virket (og virker) trege på maskinen! Enkle programmer bruker lang tid (6-8 sek.) på å starte. Jeg har ikke prøvd å starte tunge programmer, men kan tenke meg at det vil ta veeeeldig lang tid å starte! Sånn generellt liker jeeg ikke denne laptopen. Jeg har en annen Aspire (husker ikke nummer) som kostet 8000,-,med bare 1Gb RAM, men den er mye raskere, spesiellt på Linux! Men også min egen jobber litt tungt med Vista. XP går helt fint! Åja.... lyden på låne laptopen er borte her og! Både på Vista og Linux er lyden borte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå