Prusk Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Arbeiderpartiet har foreslått 60øre literen på bensin som skal gå uavkortet til kollektivtrafikken. Videre vil de at man skal betale for parkering ved kjøpesenter utenfor byen, samt nyoppretting av bomringen. Selv er jeg egentlig for 60øre literen, mens mot parkeringsavgiften og bomringen. Dette av personlige hensyn, egoistiske sådan. Tar aldri bussen uansett. Andre har kanskje andre meninger? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Skjønner ikke helt dette her, disse pengene vi alle rede betaler i skatt, hva skjer med de? Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) AP's "glanskommune" med spinkle brakkebarnehager, skandinavias desidert dyreste busstilbud, og elendige sykehjem. Skjønner godt at AP vil øke inntektene sine. Hva jeg ikke skjønner er hvordan Ap kan ha så stor oppsluttning i en kommune der de tydeligvis ikke greier å utrette noe positivt i det hele tatt. Endret 9. februar 2008 av Majestixx Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Skjønner ikke helt dette her, disse pengene vi alle rede betaler i skatt, hva skjer med de? Pengene vi allerede betaler i skatt går i hovedsak til å dekke inn utgifter til fellesskapet. Et velferdssamfunn koster, og når hver fjerde nordmann går på trygd ryker nok skattepengene der.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er ikke rart at det er så mange på trygd egentlig. Overhørte følgende samtale forleden: A: Så de hadde ledige stillinger på jobben din. (B er bare ringevakt). B: Ja, det har sluttet en del. A: Da burde jo du søke, siden du har erfaring. B Nei, jeg tror ikke det. A: Hvorfor ikke? B: Da går jeg ned i trygd. A: Men du vil jo tjene mer penger på den måten, samtidig så slipper du å vente på at de skal ringe deg i tide og utide. B: Næh, trokke det. osv. Jeg synes det er helt drøyt av politikerene å foreslå noe slikt i det hele tatt. Med alle de miljøavgiftene som vi allerede har på bil i dag, så betaler bilsjåførene mer enn det de forurenser inn i statskassen. Man betaler også milliarder av kroner i veiavgift, uten at man får igjen noe av dette. Og hvis man bygger ut nye veier i dag, så kan du vedde på at det blir satt opp bommer for å griske til seg enda mer penger fra bilistene. Politikerne må slutte å se på bilistene som melkekuer, men så lenge man er avhengig av bil så slutter det dessverre ikke. Det er flere grunner til at jeg ikke stemmer på de sosialistiske partiene med AP(ene) i spissen, og en av de er at hvis man setter slike personer til å styre så kan man være sikker på at avgifter osv. flyr i taket. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette hørtes ut som en absurd ide,ikke at jeg bor i trondheim,men det der hørtes helt på trynet! E meningen at folk skal ta buss til senteret for å handle da? Da snakker jeg ikke om de som bor midt i byn og har butikken i kvartalet nedenfor,men de som bor 3-5 mil utenfor byene som sikkert har 10 km til kjøpesenteret og bussen går annenhver time på lørdagen og så ofte som en gang i timen i hverdagen. Og bare får å "droppe hele driden" så har de jo med seg unger,som er jo kjent for å være tålmodige,så det kan jo bli en kjempespennende busstur! Bilistene bløør idag,dette hørtes nesten ut som er tatt rett ut av Krisin Halvorsen sin skalle. Tror disse polikerne skulle ha flyttet litt utenombys sjøl jeg og hatt en vanlig jobb i en 6 mnd periode,for å prøve å bli kjent med virkeligheten igjen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Innføring av parkeringsavgift på kjøpesentere kan de nok ikke uten videre innføre uansett. De fleste kjøpesentre er vel eid av private investorer og selskap, og disse bestemmer nok selv om de vil kreve betaling eller ei. Noen øre ekstra på bensinen er greit nok, den varierer jo med vinden uansett. Bompengefinansiering av kollektivtrafikk er for meg nytt, og jeg har egentlig ikke gjort opp noe "standpunkt". Bomringer som gir penger til veg er greit nok, mens støtteordning til bussen for dem som "må" kjøre strekk hvor bomringen er plassert ut kan virke litt urettferdig. Da er det bedre med avgift på bensinen, slik at "alle" støtter kollektivtrafikken. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Ser ikke ut til at noen reagrer på at AP faktisk har tenkt å innføre klimaavgift på 96 øre på diesel og bensin i Trondheim og nabokommunene, der man i mye større grad er avhengig av bil for å komme seg til jobb og skole. 96 ØRE!!! Ikke nok med det, bussprisene på vanlig bussbiletter (som er de dyreste av alle storbyer i Norge) skal ikke settes ned. Dette er HELT vanvittig! Endret 11. februar 2008 av Majestixx Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Er ikke CO2-avgiften vi allerede har på bensin en miljøavgift? AP gir seg ikke i sin kampanje for å fjerne lavtlønnede fra veiene. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg må le litt av dem som har stemt AP nå. De gikk til valg mot rushtidsavgift, så vil de innføre bomring og avgift på bensin. For min del hadde jeg følt meg lurt, og jeg håper velgerne straffer AP i neste valg. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ser ikke ut til at noen reagrer på at AP faktisk har tenkt å innføre klimaavgift på 96 øre på diesel og bensin i Trondheim og nabokommunene, der man i mye større grad er avhengig av bil for å komme seg til jobb og skole. 96 ØRE!!! Ikke nok med det, bussprisene på vanlig bussbiletter (som er de dyreste av alle storbyer i Norge) skal ikke settes ned. Dette er HELT vanvittig! Du har nok ikke satt deg skikkelig inn i saken. Hvis dette innføres, vil det innebære en betydelig senking av bussprisene og bedring av buss-tilbudet. Hele forutsetningen for avgiftsystemet som er innført er at pengene skal gå til bedre kollektivtrafikk i byen, slik at man skal få flest mulig fra bil og over på buss. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Du har nok ikke satt deg skikkelig inn i saken. Hvis dette innføres, vil det innebære en betydelig senking av bussprisene og bedring av buss-tilbudet. Hele forutsetningen for avgiftsystemet som er innført er at pengene skal gå til bedre kollektivtrafikk i byen, slik at man skal få flest mulig fra bil og over på buss. Betydelig som i ned på nivået før jul, eller på det nivået. Rushtidsavgift fungerer bedre enn en fast bomring til å få folk over på kollektiv, i alle fall i følge tall fra transportøkonomisk institutt.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Betydelig som i ned på nivået før jul, eller på det nivået. Rushtidsavgift fungerer bedre enn en fast bomring til å få folk over på kollektiv, i alle fall i følge tall fra transportøkonomisk institutt.. Nei, jeg tror AP vil ha det enda billigere. De har blant annet lovet billigere månedskort og så videre, og disse har jo ikke blitt økt i pris siden før jul. Estimert inntekt av dette forslaget som er øremerket kollektivtrafikk er 190 millioner er år, Team Trafikk har i dag en omsetning på 300 millioner kroner årlig, så det sier seg selv at disse pengene vil kunne gi en drastisk bedring av busstilbudet på både pris og kvalitet. For å bruke helt grov og overforenklet regning kunne for eksempel disse pengene blitt brukt til å kutte alle bussprisene (billett, månedskort, osv) med 2/3 Men da kunne man ikke forbedret på andre områder. (Ja jeg vet at virkeligheten er langt mer komplisert enn som så og at i realiteten ville det blitt mindre enn 2/3. Men poenget mitt er at disse pengene vil kunne gi et reelt kutt i billettprisene til bussen.) For øvrig kan ikke AP innføre rushtidsavgift, de har jo lovet å ikke gjøre det. Uansett om man er for det AP gjør eller ikke så står det uansett respekt av at de faktisk går inn for å holde løftet, synes jeg. Ellers kan jo systemet med bensinavgift sies å være langt mer rettferdig enn rushtidsavgift eller bomavgift, fordi i stedet for at noen få skal betale mye (akkurat de som er så uheldig å bo/jobbe i Midtbyen feks) så betaler alle litt. Det var vel snakk om tyve kroner i uken for en vanlig barnefamilie, det er ikke mye synes jeg. To av de tre bommene som nevnes er på utfartsårene i Trondheim og vil ikke ha mye å si for de fleste som både bor og jobber i kommunen (som er ganske stor), den tredje er allerede vedtatt for lengst og var vel i utgangspunktet ment å finansiere veiprosjektet på Sluppen slik jeg forstår det. Endret 11. februar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 AP hadde også lovet å bedre vilkårene for busskort. Det gjorde de jo effektivt ved å heve prisen på enkeltbillett til 30kr.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 AP hadde også lovet å bedre vilkårene for busskort. Det gjorde de jo effektivt ved å heve prisen på enkeltbillett til 30kr.. Som jeg sa, AP har lovet at prisen på busskort skal reduseres hvis dette avgiftsystemet innføres. Da vil jo de ha oppfylt løftet sitt på en mer troverdig måte enn det du antyder Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Joda, men sett at de ikke gjør dette, har de oppfylt løftet på akkurat den måten jeg antyder.. I dag er prisen på periodekort litt høyere i prosent enn før jul, mens enkeltbilletten er økt fra 22 til 30kr. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Joda, men sett at de ikke gjør dette, har de oppfylt løftet på akkurat den måten jeg antyder.. I dag er prisen på periodekort litt høyere i prosent enn før jul, mens enkeltbilletten er økt fra 22 til 30kr. Månedskort er ikke dyrere nå enn før. Hvis du tenker på semesterkort er den dyrere fordi vårsemesteret er enn måned lengre enn høstsemesteret, var slik i fjor også. Endret 11. februar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Ok, bodde ikke her i fjorvår, så det forklarer jo den oppgangen naturlig da. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Ser ikke ut til at noen reagrer på at AP faktisk har tenkt å innføre klimaavgift på 96 øre på diesel og bensin i Trondheim og nabokommunene, der man i mye større grad er avhengig av bil for å komme seg til jobb og skole. 96 ØRE!!! Ikke nok med det, bussprisene på vanlig bussbiletter (som er de dyreste av alle storbyer i Norge) skal ikke settes ned. Dette er HELT vanvittig! Du har nok ikke satt deg skikkelig inn i saken. Hvis dette innføres, vil det innebære en betydelig senking av bussprisene og bedring av buss-tilbudet. Hele forutsetningen for avgiftsystemet som er innført er at pengene skal gå til bedre kollektivtrafikk i byen, slik at man skal få flest mulig fra bil og over på buss. Det vil bety en bedring av busstilbudet og senking av månedskortprisene, men at bussprisene på enkeltbiletter blir billigere er ikke hva som sto i Adressa den 11. feb. Har du annen informasjon som kan bekrefte at bussprisen blir billigere? En betydlig senking av bussprisene i Trondheim vil forresten ikke hjelpe på nabokommunenes busspriser, som allerede sliter med dårlig økonomi. Noe av grunnen til dette er at mange fra utkantskommunene allerede fyller bensin og diesel i Trondheim. Resultatet av dette blir at innbyggerne i nabokommunene har et elendig busstilbud og enda dyrere bensin enn før. Skikkelig god distrikspolitikk dette Endret 12. februar 2008 av Majestixx Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 AP's "glanskommune" med spinkle brakkebarnehager, skandinavias desidert dyreste busstilbud, og elendige sykehjem. Skjønner godt at AP vil øke inntektene sine. Hva jeg ikke skjønner er hvordan Ap kan ha så stor oppsluttning i en kommune der de tydeligvis ikke greier å utrette noe positivt i det hele tatt. AP sitter i stor grad med jokerkortet her i Trondheim - de har lovet å fjerne bomringen (husker ikke hvilket år de skal ta den ned), uansett hva rikspolitikerene har å si. Dette har de lovet siden de satte den opp, og spiller på dette kortet i hvert eneste kommunevalg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå