Joachricar Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Holder på å lage en liten gjestebok der folk/jeg skal skrive i et textarea. Men hvis noen skriver noe langt, holder alt seg fortsatt til en linje, så alt kommer utenfor rammene på siden. Eneste mulighet jeg kommer på er jo at folk på bruke br for å skrive og det er jo ikke alle som vet om. Er det noen som har en måte å få automatis linjeskift, evt. etter x-antall tegn? Endret 11. februar 2008 av Jokkeman Lenke til kommentar
semafor Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) edit: Det skal da komme horisontal scrollbar? Å bryte opp ord, er noe kun Internet Explorer klarer. Da kan du bruke word-wrap: break-word. Ellers må det bli med Javascript, og da er denne tråden feilpostet. Endret 9. februar 2008 av semafor Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Litt dårlig forklart av meg Det jeg mener er: Når jeg skriver i textarea, funker ikke linjeskift når det kommer inn i fieldset. Alt fortsetter bare på samme linje. br er det eneste som funker. Bruker PHP i den gjesteboken. Endret 9. februar 2008 av Jokkeman Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Litt dårlig forklart av meg Det jeg mener er: Når jeg skriver i textarea, funker ikke linjeskift når det kommer inn i fieldset. Alt fortsetter bare på samme linje. br er det eneste som funker. Bruker PHP i den gjesteboken. Du mener at hvis skriver ett linjeskift i bruker-inputten, så er du overrasket at en nettleser ikke bryter linjen når du viser den i ett ikke pre-formatert element? Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Har skrevet i css at fieldset greiene skal være 500px i bredden. Jeg er ganske ny i dette så vet ikke om det skal være sånn eller ikke altså, men jeg bare lurer på om det er mulig å få til. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hvis du bruker PHP kan du bruke nl2br(...) Lenke til kommentar
Dexzy_0 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Definer bredden funker kanskje ? <textarea width="bredde" height="hoyde">innhold</textarea> Lenke til kommentar
semafor Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Definer bredden funker kanskje ? <textarea width="bredde" height="hoyde">innhold</textarea> Ikke definer det på den måten, i så fall. Bruk CSS. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Hmm, kan prøve det. Har definert bredden til fieldset, men ikke textarea, der har jeg kun brukt cols og rows. Men det ln2br greiene skjønte jeg meg ikke helt på =\ Bruker PHP ja, men er veldig ny i det så er ikke helt stødig enda. Endret 11. februar 2008 av Jokkeman Lenke til kommentar
gather Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 du gjør det på følgende måte... når du lister ut data.. $post = nl2br($row['post']); Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 <?php $con = mysql_connect("localhost","****","**********"); if (!$con) { die ("error, " . mysql_error()); } mysql_select_db("********_mysql", $con); $sel = mysql_query("SELECT * FROM Gjestebok"); while ($rad = mysql_fetch_array($sel)) { echo "<fieldset><legend><small>Skrevet av: <b>"; echo $rad['Brukernavn']; echo "</b>("; echo $rad['Epost']; echo ") "; echo $rad['Dato']; echo "</small></legend></br>"; echo $rad['Melding']; echo "</fieldset></br>"; } mysql_close($con); ?> <form method="post" action="index.php?page=lagretgjestebok"> <table border="0"><tr><td>Navn: </td><td><input type="text" name="Brukernavn"></tr></tr></br> <tr><td>E-Post: </td><td><input type="text" name="Epost"></td></tr></br></table> Melding: </br> <textarea name="Melding" rows="5" cols="60"></br></br> <input type="submit"> </form> Hadde du\noen giddet å sette det inn i koden her? Lenke til kommentar
onTop Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Vi trenger mer enn bare det. Vi trenger filen du inserter variablene til databassen. Uansett, du må ha med </textarea> etter <textarea>. Altså, formen blir slik: <form method="post" action="index.php?page=lagretgjestebok"> <table border="0"><tr><td>Navn: </td><td><input type="text" name="Brukernavn"></tr></tr></br> <tr><td>E-Post: </td><td><input type="text" name="Epost"></td></tr></br></table> Melding: </br> <textarea name="Melding" rows="5" cols="60"></textarea></br></br> <input type="submit"> </form> Endret 11. februar 2008 av onTop Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 <?php $con = mysql_connect("localhost","*********","********"); $dato = date("DdMY"); if (!$con) { die ("error, " . mysql_error()); } mysql_select_db("********", $con); $ins = "INSERT INTO Gjestebok (Brukernavn,Epost,Dato,Melding) VALUE ('$_POST[Brukernavn]','$_POST[Epost]','$dato','$_POST[Melding]')"; if (!mysql_query($ins,$con)) { die ("error, " . mysql_error()); } else { echo "Trykk <a href='index.php?page=gjestebok'>her</a> for å komme tilbake til gjesteboken"; } mysql_close($con); ?> Her er den det blir sendt til. Lenke til kommentar
onTop Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Alt du trenger å endre her er $_POST['melding'] til str_replace("\n","<br>",$_POST['melding'] eller nl2br($_POST['melding']) som andre her har sagt før meg. Kanskje til og med mysql_real_escape_string() ? Da blir post-variablene slik: mysql_real_escape_string($_POST['var']) eller addslashes($_POST['var']) Er på en måte litt ny i dette jeg også Så noen andre får rette opp i dette hvis det ikke er riktig Endret 11. februar 2008 av onTop Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Oki, takk for hjelp Var bare litt usikker på hvor jeg skulle putte det inn Lenke til kommentar
onTop Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Har lite å gjøre.. <?php $con = mysql_connect("localhost", "*********", "********"); $dato = date("DdMY"); if (!$con) { die("error, " . mysql_error()); } $brukernavn = htmlentities($_POST['Brukernavn']); $epost = htmlentities($_POST['Epost']); $melding = htmlentities(nl2br($_POST['Melding'])); mysql_select_db("********", $con); $ins = sprintf("INSERT INTO Gjestebok (Brukernavn,Epost,Dato,Melding) VALUE ('%s','%s','$dato','%s')", mysql_real_escape_string($brukernavn), mysql_real_escape_string($epost), mysql_real_escape_string($melding)); if (!mysql_query($ins, $con)) { die("error, " . mysql_error()); } else { echo "Trykk <a href='index.php?page=gjestebok'>her</a> for å komme tilbake til gjesteboken"; } mysql_close($con); ?> Litt sikkrere i forhold til sql injections og bruk av html koder (<>etc..). Endret 11. februar 2008 av onTop Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Du bruker ikke htmlentities og nl2br når du setter inn i databasen, men når du skal hente ut. I ditt tilfelle blir det echo nl2br(htmlentities($rad['Melding'])); Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Kan sjekke ut det du mekket etterpå ontop. Men var det sånn som dette du mente ultra? while ($rad = mysql_fetch_array($sel)) { echo "<fieldset><legend><small>Skrevet av: <b>"; echo $rad['Brukernavn']; echo "</b>("; echo $rad['Epost']; echo ") "; echo $rad['Dato']; echo "</small></legend></br>"; echo nl2br(htmlentities($rad['Melding'])); echo "</fieldset></br>"; } Det fikk jeg ikke til å virke =\ Lenke til kommentar
onTop Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Feilen må ligge et annet sted - Det er ingen feil med det du har der. Endret 11. februar 2008 av onTop Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Av en eller annen grunn har den plutselig begynt å virke Jeg mistenker at jeg har klart å laste opp feil fil , så nl2br() ser ut til å ha virket Takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå