Gå til innhold

Hvoran lære seg foto?

Anbefalte innlegg

Har hatt et 350D i omtrent 3 kvartaler, og har fått satt meg inn i det meste innen dSLR, men nå skal jeg prøve å "satse" litt mer, og ta flere bilder(håper jeg får 30D).

Hvor lærte du og ta gode bilder og bli en fotograf? Har du lest noen tutorials o.l eller bare kom det av seg selv etter du tok flere og flere bilder, noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte mitt første speilrefleks sist høst jeg (Canon EOS400D) og har vært på flere tråder her og fått tips, både med utstyr, billedkritikk, tutorials, bøker etc. Men har jo funnet ut at dette blir et langt lerret å bleke. For meg er det en kombinasjon av øve, øve, spørre, spørre (både her og andre steder), og fylle på med teori fra et stort antall Fotobøker jeg har kjøpt, dessuten er det mange steder på nettet man finner praktiske råd og videoer etc. (Det meste av dette har jeg fått tips til ved å delta på forumet her)

RandiA

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt fyste speilreflekskamera for 2-3 år siden bare pga jeg skulle ta seriebilder av den andre hobbyen min, biketrials. Deretter bare begynte jeg å prøve meg frem, med forskjellige innstillinger, skrev innlegg her på forumet, las andre innlegg/poster på forumet, og spurde andre folk som hadde speilreflekskamera. Mitt beste forslag er: Prøv deg frem selv, lær deg om innstillinger på kamera, hvordan stille inn kamera osv før du leser her på forumet, og hør på hva andre sier til deg!

Lenke til kommentar

Les manualen, lek med kameraet, diskuter foto, ta i mot synspunkter fra andre (ikke dogmer eller sannheter, meninger og synspunkter) og la deg påvirke av impulser du får fra slike samtaler. Se på andres bilder, se hvordan du ville løst oppgaven. Syns du din måte er bedre? Eller liker du det du ser på andres bilder?

Til syvende og sist, det er ingen fasit innen foto. Det er noen grunnsetninger og 'regler' (det gylne snitt f.eks.), men alle disse kan med enkelhet brytes om du føler for det, og om du ønsker å få noe frem ved å bryte med dem.

Husk, det er du som tar bilder, det er din tolkning, ditt kunstneriske uttrykk og din måte å fotografere på som teller.

:)

Lenke til kommentar
Har hatt et 350D i omtrent 3 kvartaler, og har fått satt meg inn i det meste innen dSLR, men nå skal jeg prøve å "satse" litt mer, og ta flere bilder(håper jeg får 30D).

Hvor lærte du og ta gode bilder og bli en fotograf? Har du lest noen tutorials o.l eller bare kom det av seg selv etter du tok flere og flere bilder, noen som har noen tips?

Meld deg inn i en fotoklubb, det er både lærerikt og morsomt.

For å finne en fotoklubb i nærheten av deg klikk HER.

Hvis du bor i Asker og Bærum, så er det Asker & Bærum Fotoklubb som er klubben for deg :)

Du finner de på abfotoklubb.no

Andreas

P.S Litt partisk da jeg sitter i styret i Asker & Bærum Fotoklubb. :)

Lenke til kommentar

Fikk mitt første speilrefleks til konfirmasjonen, jeg blir 19 snart, så da kan du regne (orker ikke selv :)) Når jeg hadde de så var det bare point & shot det gikk i, resultate bør vi ikke snakke om nå ;) Så for snart 2 år siden fikk jeg Nikon D50, og trenden fortsatte, til for ca 1,5 år siden da fikk jeg endelig begynt og prøve ut litt, begynte da og bruke "M" på kameraet (manuelt), da gikk det bare kast i kast. Nikon D50 var ikke nok lengre så kjøpe Nikon D200 som jeg bruker nå. Ble enda mer triksing og miksing med D200.

Nå har jeg endelig lært meg fremkalle svart/hvit filmer så bruker den gamle speilrefleksen til det, syns det er mega artig. Skal snart lære og fremkalle bilder selv også...

Konklusjon: Jeg lærer ved og ha kameraet på "M", lese på nett og ikke minst prøve, prøve og prøve, glemte jeg si prøve? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...