Foe_of_Good Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Halois. Min mor gjorde et røverkjøp (...) på en Fujitsu-Siemens Li1705, en fantastisk murstein å ha i bokhylla... Maskina duger ikke til noe, til og med Spider-kabalen henger når man flytter på korta. CPU-indikatoren viser at den kjører på omtrent 100% hele tiden, ellers ligger den på ca 90%. Veldig flott. Maskina kjører Vista home Basic, uten Aero, BitDefender skrudd av, og selv om Vista er et tungt operativsystem så skal den ike bruke så mye kraft, skal den vel? Jeg har lyst til å oppgradere møkka og se om det hjelper noe. Jeg kjenner dessverre ikke så godt til denne maskina eller hardware som sitter i (og egentlig ikke bærbart i det hele tatt), men hadde håpet på at noen her kunne hjelpe meg. Etter hva jeg skjønner så sitter det et skjermkort inni der som "spiser" av maskinas hovedminne. Sikkert noe 32/64mb kort som blir til 256mb eller lignende. Kunne tenkt meg tips om kompatibelt skjermkort for denne maskina som har eget minne. Jeg har en følelse av at minnet på denne maskina hadde passet til en gullfisk. Jeg vil bytte det. Er det noen som vet hvor mange minnespor det er i maskina? Er det plass til to stk 1024 kort? Tenkte kanskje at dette minnet fra komplett ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317342 ) hadde gjort susen. Var jo ganske billig også! Maskina skal ha 1024mb minne, men skjermkortet gjør til at den bare har 768mb eller der omkring, og det er under Egenskaper for Min Datamaskin. Reelt minne under bruk er lik null... Hva med CPU? Jeg mener det sitter en 1.4GHz Pentium-sak inni der, men jeg er AMD-mann og aner derfor ikke hva slags, og om det er noen bedre CPU på Komplett / MPX man kunne ha kjøpt til denne maskina. Jeg vet dessverre ikke hva slags HK som sitter her, eller om det støtter Dual-Core. Det skal vistnok støtte 64bits. Andre ideer for å gjøre denne maskina sterkere og raskere hadde vært veldig fint, og belønnes med store kramor og tack. Jeg kan evt. skaffe noen tall og slikt ved hjelp av Everest om det er ønskelig. Som sagt, alle tips tas imot med stor takk, og gi meg gjerne en link til evtuelle produkter dere mener burde passe! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Eg synst kanskje du kunne lista opp spesifikasjonane til pcen, slik at folk ikkje må lese gjennom heile innlegget for å gjere seg ein meining. Då kan dei berre lese kva som er bra og kva som er dårleg. Har du vurdert å skifte til windows xp? Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Xp kunne jeg godt tenkt meg å bytta til, men vil ikke fjerne en lovlig Vista OEM når jeg ikke har noe annet enn en recovery-cd.. Jeg jobber med å skaffe bedre spesifikasjoner på maskina, så de vil komme. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Datasheet hos F-S: http://extranet.fujitsu-siemens.com/VIL/dm...ilo_li_1705.pdf Da blir det i alle fall riktig! Noen som kan luke ut ugresset og gi meg tips om hva jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Sidan det er bærbar, er du nok litt stuck. Viss du har tenkt å gjere noko sjølv, er nok det lettaste å kjøpe litt nytt internminne! Ja, det er plass til to minnebrikker. EDIT: Nytt skjermkort blir vel uaktuelt, sidan det er integrert i hovudkortet. Endret 9. februar 2008 av Arne Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Integrert skjermkort..? Da blir det vel å prøve å oppgradere minnet da. Må prøve å finne ut av nøyaktig hva slags minne som sitter i, og om det som jeg linket til over er noe bedre, sånn ytelsesmessigt. Takk for ditt svar, Arne Noen som har en nyttig link til hvordan å gjøre Vista raskere liggende, så sier jeg ikke neitakk til det heller Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Her har du alt DDR2 SO-DIM PC5300 minne:https://prisguiden.noPå den lista finn du 1gb-brikker, du kan jo kjøpe to stk, eller du kan kjøpe to 2gb-brikker, slik at du får totalt 4gb. Men det blir nok litt overkill.Men no er det med hjartat på rettat stadaen! Lenke til kommentar
zonko Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Ja, du kan slanke Vista noe slik at ytelsen øker. Se egne sak her på hw denne uka for mer info. Sitter det 515mb eller 1 gig ram i denne? Ytelsen vil øke med mer. Å bytte til xp vil trolig øke ytelsen betydelig med de spesifikasjonene du har i dag. Du kan partisjonere vista og kjøre dem sammen, men du kan også lage en recovery av vista og legge inn xp som eneste OS kjørende. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Det sitter to stk 512mb har jeg funnet ut av nå, på elendige 266mhz... Jeg bestiller nå to stk 1024mb på 667mhz isteden. Det burde bli i forhold til hva den er nå! 4 gig på maskina til morra mi er uaktuelt, da jeg bare har tre gig på min stasjonere (pga xp, har en stk gig til liggende å vente på at Vista skal bli bedre for mitt bruk ). Min egen mor skal ikke ha mer minne enn meg! Jeg prøver med denne oppgraderingen først, så får jeg se hva som skjer da. Er fristet til å putte inn XP bare for å se, men vet ikke om jeg gidder. Tenkte å kanskje bestille en ekstra HDD også, men er usikker på om det er plass for to stk. Må åpne og se. I så fall kunne jeg ha prøvd først med xp på den nye, uten å risikere noe tull med Vista. Har hørt at det kan være noe kranglete å få de to inn på samme HDD, vet ikke om det er sant for har aldri prøvd. Takk for innleggene deres, er litt klokere nå! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Berre hyggeleg å kunne hjelpe! Er det ekstern HDD du tenkjer på? Det er jo ikkje plass til to diskar i den bærbare pcen! Eg trur eg ville satsa på 2gb ram, evt. plus windows xp. Personleg ville eg kvitta meg med vista og lasta ned ubuntu, men misjoneringa får eg overlate til nokon andre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå