Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske Bilen Med Parafin...?

Arteju

Anbefalte innlegg

Vel, dette nevnt noen steder, men intet klart svar på om det var bra eller ikke.

Jobbet med en skikkelig autofil kar en tur i nordsjøen.

Og vi kom inn på prat om bilvask av alle ting.

Han kjørte en finere Mercedes.

Og den vasket han KUN med Parafin.

Som ifølge han var det perfekte vaskemiddel. :

Det tar all skitt og lort like lett, om ikke lettere enn alle vidundermidlene på markedet.

Parafin inneholder veldig mye fettstoffer som er bra for lakken, og hjelper lakken til å holde seg fin. Beskytte mot falming i sol osv.

Bensin var absolutt ikke bra å bruke, og heller ikke Diesel. Kun Parafin sa han.

Det han pleide å gjøre var å først spyle bilen ren for overflatig skitt.

Deretter vasket han hele bilen fra topp til tå(glemte å spørre om han også brukte parafinen på lister og plastdetaljer :/) med Parafin.

Til slutt spylte han bilen grundig rein for parafin, og gikk over med pusseskinn.

Ifølge han selv så hadde han aldri polert bilen.

Etter en vask med parafin så prellet vannet så fint av at man skolle tro bilen var nyvokset...

Jeg spør, Er det noe i dette?

Er Parafin virkelig bra til å vaske med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vasker bilene med litt parafin i vaskevannet.Visst den er ekstra skitten,vasker jeg med rein parafin,da blir bilen blank or rein som bare det!Selv gammel skitten hvit bil blir som ny!Plastdetaljer blir blanke og fine ei stundmens gummilister har en tendens til å farge av og det renner sorte renninger etterpå.Har til nå ikke sett at lakken tar skade av det,men parafin tar jo bonevoksen da,så en real boning må nok til av og til for det!

Lenke til kommentar
Hmm, kan dette være noe for meg som har fjernet firmareklame og mobilnr fra bilen, vises fortsatt "spøkelsesbokstaver"....
Hvis spøkelsesbokstavene kommer av forskjellen mellom falmet og ikke falmet lakk så hjelper det nok ikke med parafin/white spirit.

lakkrens/rubbing kan hjelpe mot dette.

Lenke til kommentar
Virker ikke helt som det vidunder middlet han ville ha det til :)

Ikke? Utifra uttalelsene ovenfor virker det absolutt som om det har mye for seg slik jeg oppfatter det :)

Det virker mer som om du vil ha bekreftelse på hva du tror (at det ikke funker særlig bra) enn å få erfaringer fra folk som har brukt det.

Jeg har brukt det til å fjerne litt strie flekker og det har gått overraskende bra. Har dog aldri brukt det til ren vask av bilen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Plastdetaljer blir blanke og fine ei stundmens gummilister har en tendens til å farge av og det renner sorte renninger etterpå.

Genialt da. Snart kommer du sikkert til å få slike grå plast og gummidetaljer:

47_671344513.jpg

Dere må tenke på det at plast/gummi og lakk inneholder mye de samme kjemikaliene, så hvis gummien falmer, så kan også lakken fort gjøre det over tid. Selvom kanskje dagens lakk er vannbasert, inneholder den diverse oljer. Det ser man også ved at man kan "mette" lakken ved å tilføre oljer.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vasket bilen vinterstid med parafin i flere år, men slutta av miljøhensyn. Ikke noe tegn til skader på hverken lakk eller past. Vannet preller flott av etterpå, men parafinen tar all voks. Hvis du ikke bruker helt ren svamp på slutten har det en tendens til å bli en grå hinne på bilen, når den er tørr. Avslutning med svamp og såpe fjerner denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...