Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilvask og normal folkeskikk

Ditech

Anbefalte innlegg

Må bare få utløp for alle disse treige folka som vasker bilen sin manuellt. Var nettopp vitne til en som først, ikke skjønte hvordan han skulle gjøre det. Så, etter å ha hatt en av de ansatte ute for å forklare, så startet han med børsten!! Han gne bøsten rundt på dekka og nede på bilen, hvorpå han fortsatte på vinduer og tak samt panser med samme børsten. Dette brukte han 12 minutter på. Så var det til med spyling med såpe i lang tid, så vanlig høytrykk.. hele bilen igjen.. så voks spyling, så glans spyling. Og når jeg endelig trodde at han hadde tenkt til å pelle den stygge nissan primera ræva si ut av boksen, så tror du ikke han tok frem en fille! det så ut som en snørrfille. Den skuret han hele bilen med pånytt, samt dyppet den i kostevannet der kosten står.. !!!!!!!!! 5 minutter tok det.. og neida! ikke ferdig ennå.. nå var det ny runde med spyling! det stod 8 biler i kø når han var ferdig. Jeg måtte demonstrere litt når han var ferdig, så jeg hadde seff på forhånd tatt avfetting på bilen slik at møkka skulle gli rett av, så det holdt med 1,5 minutters spyling for min del, med motor i gang, så brukte vel 95 sekunder, i forhold til hans 20 minutter. Flere i køen kjørte avgårde mens han dusten stod der.

Nei f.. det må være lov å klage på sånne folk.

En annen ting... hvem idiot bruker spylende børste på annet enn felger og kapsler??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må få lov til å bruke tid i selvvasken. Å kjøre inn der uten å gå over med en washmitt før renspyling, er bortkastet.

Da har du jo nesten like skitten bil når du kommer ut igjen.

Siden du bruker avfetting på bilen din, kan du like gjerne kjøre bilen gjennom vaskehallen. Lakken blir ødelagt uansett.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes dessverre alt for mange som vasker bilen sin på en utrolig tungvint måte...

Siden du kaller deg Sitech, så regner jeg med at du jobber innen bilpleie, eller noe sånt, og derfor har erfaring, og vet hvordan det gjøres raskt og effektivt ;)

Selv bruker jeg sjelden mere en 10 minutter ink tørk med pusseskinn

Og selvfølgelig avfetting på nedre del av bilen først, slik alle "bilpleiere" også gjør ;)

Avfetting ødelegger ikke lakken din hvis det brukes "riktig"

Lenke til kommentar

Jeg bruker god tid i selvvasken. Jeg ser folk blir litt oppgitte når jeg tar frem felgbørsten og begynner å skrubbe felgene mine, men etter det så er jeg kjapp.

Hvis jeg skal vaske med hanske/svamp, så kjører jeg ut av selvvasken og tar det på parkeringa. Det samme gjør jeg med tørking, for bilen tørker like bra alle steder på området.

Og mens vi er inne på historier fra selvvasken..

Jeg stod en gang og vasket bilen og passet på min egen bissniss. Ved siden av meg stod det en kar i 50åra og gnikket på felgene side med en slitt fille.

Jeg hører ganske lite, da jeg driver på med høytrykkspyleren, men hører at han roper til meg.

Jeg stopper og unnskylder meg.

Da svarer han på klingende Fredrikstaddialekt: Jæ sa! Du kjennær'nte no'n negerær som kan ta denna jobben?

Drøyeste vitsen noen har fortalt meg i alle fall:P

Lenke til kommentar

20 min. var vel kanskje litt mye ja...

Jeg får selv litt vondt inni meg når noen vasker bilen sin med denne børsten. Men jeg husker noen år tilbake da jeg kjørte rundt i eldre biler som jeg strengt tatt ikke var så nøye med. Da kunne jeg godt ha brukt kosten på bilen selv. Selv om jeg viste at denne kanskje ville lage bittesmå riper.

Bilen jeg da hadde var en 1982 mod. Mazda 626. Gidder liksom ikke å tenke på slikt da. Man vasket mest bilen slik at men kunne se ut av vinduene og slik at man ikke ble møkkete selv.

Jeg skjønner deg på en måte godt... men når sant skal sies så er det manko på steder man kan stå og dulle med bilen sin. Er ikke alle som har ett sted og stå og som har en garasje. Vertfall ikke på vinteren.

Selv så bor jeg i blokkleilighet og her er det faktisk ikke lov til å vaske bilen på utsiden. Heldighvis bor ikke foreldrene mine så langt unna, så jeg drar til dem for å holde på med bilen. Der står også alt jeg har av bilpleiemidler. (noe jeg nå har veeeeldig mye av!)

Men garasje har dem ikke. Vertfall ikke som er egnet til slikt, så jeg må derfor stå ute. På vinteren kan dette være veldig kaldt og det passer seg heller ikke å polere bilen når det er kaldt.

Dermed så er min eneste mulighet å kjøre bilen inn i manuelle selvaskeannlegg. Der også blir jobben gjort bare halveis, da jeg stort sett bare spyler av bilen med såpe/høytrykk/rent vann. Blir ikke akkurat gullende ren av dette, men jeg får sef. av all møkka.

Jeg har en viss forståelse for dem som bruker litt tid i slike haller. Jeg har lenge hatt lyst til dette selv... men synes det blir litt egoistisk og bruke så lang tid og oppta disse hallene lenger enn nødvendig.

Dermed så blir bilen min mer og mer full av skitt, og går derfor å gleder meg som en unge til været blir varmt og hvor jeg kan stå ute hos foreldrene mine og vaske og dulle med bilen.

Men inntill det... så blir det slike vaskehaller.

PS! Kjører ALDRI bilen min i vaskeautomat! TABU TABU TABU! :)

Lenke til kommentar

Har et sånt U-Wash selvvasksenter i nærheten av der jeg bor. Synes det er et glimrende tilbud til oss bileiere.

Selv vasker jeg alltid bilen først med såpespyling. Deretter en runde med en ren swamp som jeg dypper i kostebøtta. Det er den eneste måten å få bilen ren på.

Jeg synes derfor det må være greit at folk venter i ca. 5-10 min pr. bil.

Lenke til kommentar

joda joda joda.. men han her fløy jo rundt å leket med ungene sine innimellom slaga.. han brydde seg "nada" om at det var lang kø.. maken til dust!

Man bør kun stå inni buret der akkurat når man spyler. Ellers kan man stå rett på utsiden og la èn gå imellom så lenge.

Og du felgvaskeren... hvorfor ikke sprute på noe avfetting eller felgvask på felgen og skrubbe den før du kjører inn i spylestedet?

Lenke til kommentar
Og du felgvaskeren... hvorfor ikke sprute på noe avfetting eller felgvask på felgen og skrubbe den før du kjører inn i spylestedet?

1. Fordi felgvask fungerer bedre på fuktede overflater.

2. Tørr felg og felgvask som står lenge = Matt overflate

Derfor bruker man Wurth sin felgrens. Den kan stå å kose seg opp til 30 minutter. Syrefri. :)

Som regel vasker jeg felgene med felgbørste og bilshampo. Det er skjeldent jeg trenger noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...