Gå til innhold

Den store utdannings- og yrkestråden!

Ordinær

Anbefalte innlegg

Mange der ute nærmer seg det vi karakteriserer som livets største veiskille. Valget er stort, og for de fleste - svært vanskelig. Jeg vet, jeg er en av dem. Selv var jeg inntil nylig helt sikker på hva jeg skulle bli. Men da jeg abrupt oppdaget at alle jeg kjenner går en vidt annen vei, falt tvilen på plass. Er det et dumt valg? Bør jeg oppta en pragmatisk holdning og ta en utdannelse som sikrer fremtiden min? Eller bør jeg forfølge den langt mer usikre og diffuse fremtidsdrømmen min? Kanskje skal jeg kaste alle kortene og vurdere alt på nytt?

Det er mange kriterier vi stiller til den utdannelsen og det yrket vi skal velge. Det dreier seg om:

Drømmer, motivasjon, interesse, evner, status, lønn, arbeidstid, arbeidsvariasjon, lengde på utdannelse, fritid osv. osv.

Vi veier dette ulikt. Hva ønsker dere? Hvorfor ønsker dere dette? Hvor ligger eventuelt tvilen? Hva tenker dere om de som velger alt annerledes enn dere? Altså tekniske yrker i motsetning til kreative yrker, lavstatusyrker, akademikeryrker, kreative yrker, forretningsyrker..?

Finnes det noe enkelt svar på hva man burde bli? Eller er det viktig at alle går sin egen vei? Respekterer vi det i så fall?

Edit: Det er ikke nok krav om å svare på alle spørsmålene jeg stiller. I utgangspunktet er jeg bare interessert i å høre hva dere andre skal bli og hvorfor.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Kan si litt om min utdanning osv.

Jeg vil ha en jobb der jeg kan reise rundt og jobbe med forskjellige prosjekter og mennesker. Derfor har jeg lyst til å starte i jobb hos FN o.l. Satt å så på FNs hjemmeside og der kom det frem at man burde ha bachelor/master i samfunnsfag, statsvitenskap o.l for å jobbe med de prosjektene jeg vil. Det er forhåpentligvis innenfor utvikling. Satt å så litt på studier rundtomkring her til lands, og fant en linje som heter Samfunnsendring og Kommunikasjon. Her har vi fag med statsvitenskap, samfunnsfag, historieelevene og neste år kommunikasjonselevene. Bacheloren skal skrives 2. termin, 3 året og da skal man jobbe i en organisasjon o.l. Hvis jeg blir flink i jobben min, og ønsker å bli rik, kan jeg satse på å jobbe som politisk rådgiver hos det private.

Lenke til kommentar
Selv var jeg inntil nylig helt sikker på hva jeg skulle bli. Men da jeg abrupt oppdaget at alle jeg kjenner går en vidt annen vei, falt tvilen på plass. Er det et dumt valg?

Hvorfor la andre bestemme hvilken utdanning du velger, og hva du til slutt blir? Er jo ingen andre enn deg som din utdanning og framtidig yrke/karrière angår, så jeg ville anbefalt deg å velge for deg selv det du selv har lyst til å studere eller bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...