akkapakka Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Hver gang jeg starter opp PC får jeg valg om hvilken operativsystem jeg ønsker å starte med, velger jeg ingen innen 10 sekunder, velger PC automatisk Linux. Jeg ønsker at den kun starter opp med Windows XP. Eller hvordan kan jeg fjerne dette? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 går inn i " systemkonfigurasjon ": start>kjør>msconfig>Boot.ini fane. her kan du forandre oppstartsbane. du har sikkert linux som " /fastdetect " prøv å forandre den til XP linje. ( lenge side jeg har brukt dette, så hvis dette er feil må andre bare si ifra ) lykke til Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Fant ikke noe boot.ini fane der se vedlegg Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Fant ikke noe boot.ini fane derse vedlegg dette er rart, har du kanskje lagt inn linux først ( bare en gjetting fra min side ) jeg ser at du har ikke noe boot.ini fane. men hvis du går inn i " generelt " i systemkonfigurasjon, er det avhuket i " Bruk modifisert boot.ini " Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Installerte XP først. Hvor mener du jeg skal gå inn i? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Installerte XP først.Hvor mener du jeg skal gå inn i? hei, start>msconfig>generelt i generelt har du flere valg, velg: bruk modifisert boot.ini Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er vel menu.lst som skal redigeres, og det gjør du fra i Linux. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Installerte XP først.Hvor mener du jeg skal gå inn i? hei, start>msconfig>generelt i generelt har du flere valg, velg: bruk modifisert boot.ini Du ser jo bilde over, der er det ingen valg om bruk modifisert boot.ini Det er vel menu.lst som skal redigeres, og det gjør du fra i Linux. Gidder du veilede? Jeg kommer heller ikke inn på Linux, den spør meg om passord som jeg har glemt. Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hei. Hvilken bootloader får du opp da? Det kunne vært greit å visst. Hvis det er Lilo eller Grub MÅ du inni Linux. Hvis det er NT Loaderen så må du inni Windows. Hvis du har den og du får opp Windows og Linux i samme menyen så har du Linux lagt til i NT Loaderen. Altså Bootloaderen til Windows 2000, XP, Windows 2003 osv. Boot.ini fila er skjult på C:, men om du går på Start->Kjør og skriver C:\Boot.ini så kommer du inni boot.ini fila uten noe mer stress. Så der du igjennom den og sletter den linja du ikke trenger. Hvis det derimot er en av Linux bootloaderen du har. Altså Lilo eller Grub så må du gå inni Linux og konfiguere dem der. Grub sin konfigueringsfil heter menu.lst og lilo sin konfigueringsfil heter lilo.conf. De filene endrer du med en tekstbehandler. Kommer an på hvilket brukergrensesnitt du har i Linux, men om du har Gnome sitt brukergrensenitt så bruker du tekstbehandlingsprogrammet som heter gedit til å endre filene. Hvis du har KDE så kan du bruke Kwrite f. eks. Men problemet blir straks litt værre om du ikke kommer inni Linux pga passord som du ikke husker. Da må du isåfall bruke en Linux LiveCD for å starte opp Linux. Med den kan du også endre de aktuelle filene. Ikke noe problem egentlig. Nå vet jeg ikke hvillken Linux distro du faktisk har, men om du har Ubuntu f. eks og har DVD Plata til Ubuntu så kan du starte opp Live versjon av Ubuntu med den DVD Plata. Men dette må vi vite litt om slik at vi kan hjelpe deg videre. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Hei. Har Ubuntu, er en eldre versjon av Ubuntu, jeg en gang installerte. Og nå får jeg den ikke avinstallert, eller samma om den er der bare jeg får startet opp XP ved oppstart, er kjipt å må velge XP ved start av maskinen. Dette står i Boot.ini filen: [boot loader] timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Hva må gjøres her? Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Standard bootloader i ubuntu er grub. Det du da gjør er å boote ubuntu. "tegn skal ikke skrives Når du er inne taster du alt+f2 og skriver "gnome-terminal" og trykker enter. I terminalen skriver du "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" Bla ned til du finner linjen default 0 Forandre tallet til den linjen du må velge får å starte windows. Husk øverste linje er 0 og linjen som det står alternative operativ systemer regnes også som et velg/linje. Lagre filen å restart maskinen På min maskin er det 5 som er reiktig for å starte windows. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Hei M Power, har ikke passord til Ubuntu Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Du hadde tenkt å fjerne Linux any way du: -Starte maskina di med XP plate i, akkurat slik som om du skal installere Windows. -Velg...enter..til .alle partitioner på disken kommer fram. -Tast enter -Du kommer til formaterings bilde. Tast ESC for å avbryte. -Tast F3 for å avslutte og F3 igjen. (eller gå via recovery consol, og utføre commando.....fixmbr). det er nesten det samme. Endret 10. februar 2008 av wiberos Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Så ikke at du hadde skrevet at du ikke hadde passordet på Ubuntu. https://help.ubuntu.com/community/LostPassword Du kan prøve det som står i denne linken for å tilbakestille passordet for Ubuntu Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Du hadde tenkt å fjerne Linux any way du: -Starte maskina di med XP plate i, akkurat slik som om du skal installere Windows. -Velg...enter..til .alle partitioner på disken kommer fram. -Tast enter -Du kommer til formaterings bilde. Tast ESC for å avbryte. -Tast F3 for å avslutte og F3 igjen. (eller gå via recovery consol, og utføre commando.....fixmbr). det er nesten det samme. Jeg har ikke XP CDen, fikk den installert da jeg kjøpte maskinen. Hva mente du med recovery consol? Hvor finner jeg dette? Så ikke at du hadde skrevet at du ikke hadde passordet på Ubuntu. https://help.ubuntu.com/community/LostPassword Du kan prøve det som står i denne linken for å tilbakestille passordet for Ubuntu Skal prøve dette også. Jeg vet ikke helt om jeg husker brukernavnet en gang Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Fant en XP CD, installerte det, formaterte partisjonene. og når jeg skulle skrive inn CD Key., så fungerte den ikke. Dreit meg i skikkelig.. Bestiller nytt XP CD idag, og oppgraderer maskinen med det samme med 2 gb minne og bedre skjermkort. Bruker Ubuntu akkuratt nå, likte det faktisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå