Gå til innhold

Hvordan selger jeg mine aksjer? (Nasdaq)


molna

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er HELT fersk på dette med aksjesalg.

Både jeg og kona har jobbet i et firma i London siden 2002 men i år flytter vi tilbake til Norge. Vi har aksjer for noen hundre tusen som vi kan selge et par måneder etter at vi slutter. Hva er fremgangsmåten etter at vi har kommet til Norge?

 

Firmaet er Glu Mobile (Nasdaq: GLUU).

Det vi har av papirer er kopier av aksje-sertifikatene med våre navn på, et nummer (står bare 'Number') i format 'CS-123.

Vi har login på amstock.com (American Stock Transfer) der alle aksjene er listet.

 

Jeg har konto i Skandiabanken der jeg er registrert på aksje-programmet deres og de spør om VPS-ID for mine aksjer. Kan jeg få slik ID for aksjer på Nasdaq?

 

Sikkert dumme spørsmål dette, men jeg har ikke klart å finne noe fornuftig på nettet.

Mange takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye, men søker du så er det en annen en på økonomi-forumet som spurte om papiraksjer i sommer eller noe..

 

Du kan vel vente litt, til markedet går oppover igjen? Nasdaq er generelt lavt nede nå, så hvis du vet at selskapet ikke rævkjører segselv i år, så kanskje det er bedre å vente på bedre tider ;)

Lenke til kommentar

Informasjon om handel i utenlandske aksjer går ikke gjennom VPS, og derfor vil din(e) VPS-kontoer ikke være knytta til disse aksjene. Dere burde henvise dere til firmaet dere fikk aksjene av/gjennom og forespørre om de kan selge aksjene deres, evt hvem dere kan henvendere til for å få solgt aksjene (uten at det skal bli en tungvindt prosess). Alt etter hvilket type aksjesertifikat dere har, kan det være det er nok til å få overført aksjene til et aksjedepot hos et norsk meglerfirma (f eks Nordnet), eller gjennom deres bank. Typisk er slik registrering gratis (det er bare handler de pleier å ta kurtasje for).

Endret av lpride
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...